دانلود مقالات دانلود مقالات .

دانلود مقالات

تكنيك پاكسازي ذهن ؛ ۱۲ روش شگفت انگيز براي پاكسازي ذهن و روح

۱۲ تكنيك پاكسازي ذهن
در اينجا ۱۰ تكنيك پاكسازي ذهن و تمركز معرفي شده اند:

۱- ليستي از كارها تهيه كنيد
اگر تعداد بسيار زيادي از چيزها را به ياد داريد، به جاي اينكه همه آن‌ها را در سر خود نگه داريد، آن‌ها را در يك ليست بنويسيد. انجام اين كار به فرد اجازه مي‌دهد تا تمام ايده‌هاي خود را بر روي صفحه بريزد، به اين معني كه لازم نيست همه موارد را بخاطر بسپاريد،  تا ذهن را از بين ببرند. تهيه ليست در رايانه ايده خوبي است، زيرا ممكن است به احتمال زياد ليست خود را از گم كنيد و مي‌توانيد موارد را به راحتي در آن اضافه يا حذف كنيد. به علاوه مي‌توانيد رايانه خود را تنظيم كنيد، به طوري كه هنگام تكميل يك مورد خاص در ليست خود، يك پيام يادآوري به شما بدهد.

 


۲- يك دفتر خاطرات بنويسيد يا يك وبلاگ نگه داريد
اگر اضطراب و نگراني زيادي داريد، نوشتن آن‌ها در دفتر خاطرات يا راه اندازي يك وبلاگ مي‌تواند روشي كمك كننده باشد. آن‌ها را در نوعي چشم انداز قرار دهيد. نوشتن تمام افكار خود باعث مي‌شود تا فضاي زيادي در ذهن باز شود، به اين ترتيب كه در استفاده از ذهن خود براي بازتاب‌هاي رضايت بخش تر و معني دار تر، آزاد هستيد. به سادگي هر روز زمان مشخصي را براي جلسه نوشتاري خود اختصاص دهيد، تا پاكسازي ذهن به طور منظم انجام شود. دفترچه خاطرات يا وبلاگ، براي زماني كه مجبور مي‌شويد به عقب نگاه كنيد و متوجه شويد كه چه كارهايي خاصي انجام داده ايد، منبع خوبي خواهند بود.

۳- سازماندهي شويد
ذهن غالباً پر از افكار مختلفي خواهد شد مانند، كجا كيف پول خود را گذاشته ام؟ يا آيا امروز نياز دارم كه به فروشگاه مواد غذايي بروم؟، كه در صورت ساخت تفكر بيش از حد، انرژي ذهني مي‌تواند به هدر برود. براي جلوگيري از اين مشكل، هميشه بايد تا حد امكان سازمان يافته باشيد. هيچ چيز آزاردهنده تر از سوءاستفاده از يك مورد نيست، كليدها احتمالاً بدترين مقصر هستند، بنابراين هميشه موارد مهم را در همان مكان قرار دهيد. همچنين، اگر برنامه ريزي از پيش تعيين شده اي را داريد، لازم نيست در مورد اينكه آيا نياز به انجام يك فعاليت خاص داريد يا نه، مانند مراجعه به سوپرماركتي در روز، بيانديشيد.

۴- اجازه ندهيد افكار منفي وارد ذهن شوند
اين تنها شماييد كه مسئوليت آنچه در ذهن مي‌گذرد را بر عهده داريد، اما به نوعي، بسياري از ما به خودمان اجازه مي‌دهيم كه با افكار منفي دچار مشكل شويم. اگر تمام وقت ذهنتان به سمت افكار منفي مي‌رود، ديگر هرگز به حال و هواي مطلوبي نخواهيد رسيد، بنابراين بهتر است هر وقت كه امكانش را داريد، از افكار منفي رها شويد، زيرا اين كار ذهن را از استرس بيش از حد رها مي‌سازد. از اين گذشته، اگر چيزي شما را عصباني كرده است، چه فايده اي دارد كه تمام روز را به خاطر آن غصه بخوريد؟

 


۵- ياد بگيريد كه نه بگوييد
بعضي از مردم نمي‌توانند نه بگويند و هميشه وقتي از آن‌ها خواسته شده يا دعوت شده است كه براي ديگران كاري را انجام دهند، بله مي‌گويند. بنابراين، اگر همكاري از شما بخواهد  تا كاري را برايش انجام دهيد، هميشه به اين فكر كنيد كه اين وظيفه را براي شما هم عملي مي‌كند يا خير. مطمئناً يك يا دو مورد ديگري نيز وجود دارند كه مي‌توانيد در فضاهاي ديگري نيز نه بگوييد. گاهي اوقات اگر به تمام كارها بله بگوييد، اين يك عادت مي‌شود و خيلي وقت‌ها در انجام آن گير مي‌كنيد. بنابراين خودتان را آموزش دهيد تا در صورت لزوم نه بگوييد.

۶- از وقفه جلوگيري كنيد
اگر ذهنتان مشغول پردازش كارهايي است كه بايد انجام شوند و شما به طور مكرر دچار وقفه مي‌شويد، احتمالاً به جايي نخواهيد رسيد و احساس مي‌كنيد ذهن در حال بارگيري بيش از حد است. وقفه باعث مي‌شود بهره وري كاهش يابد، بنابراين سعي كنيد درهر زمان ممكن از آ نها جلوگيري كنيد. به عنوان مثال، اگر كار خاص و مهمي را بايد انجام بدهيد و اگر اجازه انجام اين كار را داريد، در خانه كار كنيد، زيرا مي‌توانيد از اكثر وقفه‌هايي كه معمولاً در محل كار رخ مي‌دهند، جلوگيري كنيد.

۷- فقط روي يك كار متمركز نشويد، چيزهاي ديگر را كنار نگذاريد
يكي از بدترين كارها براي به پاكسازي ذهن، كنار گذاشتن كارهايي است كه بايد انجام دهيد. آن‌ها فقط مدتي در ذهن مي‌مانند و سپس دور مي‌شوند، بنابراين هرگز نمي‌توانيد بر روي كار ديگري كه در آن زمان انجام مي‌دهيد تمركز كنيد. پس، توصيه ما اين است كه فقط هر چه سريعتر آن كارها را انجام دهيد، تا بتوانيد آن را از ذهن خود خارج كنيد و روي كار بعدي متمركز شويد. اگر اين كار را نكنيد، غالباً انرژي بيشتري صرف فكر كردن در مورد كاري كه بايد انجام دهيد مي‌شود، بجاي اينكه آن كار انجام شود و به ياد داشته باشيد كه چقدر شگفت انگيز است كه مي‌توانيد كاري را با سرعتي انجام دهيد كه بلافاصله شما را متعهد به انجام آن مي‌كند.

 


۸- جستجوي براي كمك
گاهي اوقات فقط بديهيات را از دست مي‌دهيد. پيدا كردن يك راه حل براي يك مشكل ممكن است گاهي اوقات موجب خيره شدن فرد به چيزي شود، اما به دلايلي ممكن است نتوانيد آن ره حل را پيدا كنيد و هرچه بيشتر با يك مشكل دست و پنجه نرم كنيد، ذهن بيشتر دچار مشكل مي‌شود و با افكار بالقوه غيرمولد به هم مي‌ريزد. اگر احساس مي‌كنيد اين مشكل اتفاق افتاده است، از يك دوست دعوت كنيد تا به شما كمك كند. ديدگاه آن‌ها در مورد مسئله ممكن است متفاوت و مفيدتر باشد، بنابراين ممكن است بتوانيد راه حلي پيدا كنيد و بار خود را نسبت به حل مشكل توسط خود، سبك تر كنيد.

۹- استراحت كنيد
به نظر مي‌رسد برخي از مردم نمي‌توانند به خودشان استراحت دهند. با اين كار بيشتر و بيشتر دچار مشكل مي‌شوند و در نهايت نمي‌توانند به طور مستقيم فكر كنند و مرتكب اشتباه مي‌شوند. چند دقيقه دوري از وظيفه يا فعاليت فعلي كمك مي‌كند تا افكار خود را پاكسازي كنيد و سپس با طراوت بيشتر و با وضوح بيشتري به تفكر برگرديد. يك فاصله كوتاه، انجام درست وظايف را بسيار پربارتر خواهد كرد، نسبت به اينكه سعي كنيد كه يكي پس از ديگري به حل آن‌ها بپردازيد.

 

 


با كتاب ذهن اگاهي آشنا شويد و خلاصه آن را بخوانيد

اكنون بخوانيد

 


۱۰- صادق باشيد
گفتن دروغ، حتي با بهترين نيت‌ها، فقط مي‌تواند حجم كاري را به ذهن اضافه كند. يك دروغ غالباً به ديگري منتهي مي‌شود و بنابراين بايد دروغ‌هايي را كه قبلاً گفته ايد را بتوانيد به خاطر بياوريد تا گرفتار نشويد. توصيه ما اين است كه در عوض نسبت به احساسات خود با مردم و موقعيت‌ها صادق باشيد. به عنوان مثال، اگر به هر دليلي از كار خود خارج شده ايد يا نااميد شده ايد، به اشتراك گذاشتن آن، به جاي دروغ گفتن، مي‌تواند شما را در تخليه ميزاني از فشار ذهنتان كمك كند.

 


۱۱- در استفاده از تكنولوزي به خود استراحت دهيد
فوايد زيادي براي پاكسازي ذهن در استفاده از تكنولوژي وجود دارند، اما حتي استفاده نكردن از آن‌ها براي يك مدت كوتاه مي‌تواند موجب طراوت و تازگي ذهن شود. مي‌توانيد با عدم استفاده از تكنولوژي، در حالي كه مدتي را در خارج از خانه مي‌گذرانيد، شروع به انجام كارهايي كوچك كنيد يا حتي سعي كنيد دستگاه‌هاي هوشمند خود را در طول روز خاموش نگه داريد. برخي ديگر از فعاليت‌هاي بدون استفاده از تكنولوژي كه ممكن است بخواهيد امتحان كنيد شامل:

آن را به روزي با استفاده از تكنولوژي كم تبديل كنيد. تلويزيون، رايانه ، تلفن همراه و ساير لوازم الكترونيكي خود را خاموش نگه داريد.
به پياده روي در پارك برويد. مكاني آرام پيدا كنيد و تكنيك‌هاي مراقبه را با دستورالعمل‌هاي گام به گام امتحان كنيد.
در كلاس يوگا در محله خود شركت كنيد.
حركات كششي را در خانه انجام دهيد.
حمام كنيد. در حالي كه ذهن خود را به آب گرم تمركز مي‌كنيد، تلفن خود را در اتاقي ديگر بگذاريد.
۱۲- مراقب بدن خود باشيد
برس كشيدن روشي است كه اغلب در طب آيورودا مورد استفاده قرار مي‌گيرد و ممكن است مزاياي آرامش بخشي را به همراه داشته باشد. اين تكنيك روشي سريع و ارزان براي پاكسازي ذهن است. تمام آنچه نياز داريد، يك برس معمولي بدن است. به جاي استفاده از برس در حمام يا دوش، شما مي‌توانيد به راحتي پوست خشك خود را به برس بكشيد.

از بالاي بدن خود شروع كنيد و به سمت پايين ادامه دهيد، مراقب باشيد خيلي مالش ندهيد تا از تحريك پوست خود جلوگيري كنيد. پس از برس كشيدن خشك، دوش يا حمام را به صورت عادي انجام دهيد و سپس لوسيون يا روغن بدن را براي مرطوب نگه داشتن پوست خود بماليد. ايده ديگر اين است كه از دوش كنتراست استفاده كنيد، كه بعضي از متخصصان آن را به عنوان جايگزيني براي تقويت گردش خون و انرژي مي‌دانند.

انواع پاكسازي ذهن
روش‌هاي زير از معمول‌ترين راه‌هايي هستند كه براي پاكسازي ذهن استفاده مي‌شود:

ذهن‌آگاهي
نوشتن افكار
گوش كردن به موسيقي
خوابيدن به اندازه كافي
قدم زدن
خلوت كردن با خود
تمرين تمركز
درمان با كنتراست
درمان بوسيله كنتراست، تكنيكي است كه گاهي اوقات براي كمك به بهبودي استفاده مي‌شود كه شامل جريان آب متناوب بين سرد و گرم است. براي اينكه اين روش را در خانه امتحان كنيد، بايد به طور متناوب از آب سرد و گرم استفاده كنيد. ابتدا اين آب بايد داغ باشد، اما غيرقابل تحمل نباشد. براي جلوگيري از سوزاندن خود، با احتياط عمل كنيد.

بعد از دو تا سه دقيقه ايستادن در آب گرم، دماي آن را به اندازه اي كه مي‌توانيد سرد كنيد. آب سرد ناراحت كننده خواهد بود، اما ممكن است آن را نيروبخش بدانيد. قبل از بازگشت به آب گرم، يك دقيقه در آب سرد بايستيد. اين چرخه را دو تا سه بار تكرار كنيد.

 

 

 

پاكسازي روح
ذهن و روح ما به‌صورت دائمي در معرض افكار، احساسات و حتي مسائل روزمره ساده قرار دارد. اما دنياي اين روزهاي ما به‌اندازه‌اي شلوغ و سريع شده است كه گاهي احساس غرق شدن در مسائل به ما دست مي‌دهد.

در اين مواقع بهترين راه براي خلاصي از دست سرگشتگي، پاكسازي روح در كنار پاكسازي ذهن است. براي اين كار قدم‌هاي زير را دنبال كنيد.

پاكسازي دروني را چگونه آغاز كنيم؟
در اولين قدم تلاش كنيد تا از وسيله تكنولوژيك فاصله بگيريد. كمي وقفه و فاصله ميان شما و دستگاه‌هاي الكترونيك مي‌تواند اولين قدم و مهم‌ترين قدم براي به‌دست آوردن آرامش و پاكسازي روح باشد.

تلاش كنيد تا فعاليت‌هايي كه خارج از دنياي مجازي به شما احساس خوبي مي‌دهد را امتحان كنيد.

مي‌توانيد در ادامه اين فعاليت، پياده‌روي كنيد. در طبيعت قدم بزنيد و از مناظر لذت ببريد. سعي كنيد به هيچ‌چيزي جز آنچه مي‌بينيد فكر نكنيد.

اين كار مي‌تواند حتي به‌سادگي انجام حركات كششي در منزل يا دوش گرفتن باشد.

تمرينات پاكسازي روح
نفس بكشيد
گاهي تمرينات پاكسازي روح مي‌توانند به‌سادگي نفس كشيدن باشند. تك‌تك سلول‌هاي ما براي عملكرد درست و كامل خود به تنفس نياز دارند و با تمرين تنفس صحيح مي‌توانيد علاوه‌بر به‌دست آوردن آرامش، سطح استرس را كاهش دهيد و از بيماري جلوگيري كنيد.

تمرينات تنفس مي‌توانند ذهن شما را آرام سازند. كافيست ياد بگيريد عميق و طولاني نفس بكشيد و حين تنفس حركت نكنيد.

مديتيشن
يكي ديگر از مهم‌ترين تمرينات پاكسازي ذهن و روح، مديتيشن است. اين تمرين راهي براي تخليه افكار منفي و ايجاد آگاهي عميق نسبت به خود محسوب مي‌شود.

شما مي‌توانيد براي انجام مديتيشن روي هرچيزي تمركز و ذهنتان را از ساير افكار خالي كنيد. درست زماني كه افكار منفي سراغتان مي‌آيند و مي‌خواهند توجه شما را درگير كنند، با تنفس عميق آن‌ها را از خود دور كنيد.

ورزش كنيد
يكي ديگر از تمرينات پاكسازي روح ورزش كردن است. تكان دادن بدن خودبه‌خود به شما كمك مي‌كند تا احساس بهتري داشته باشيد و ذهنتان از افكار منفي خلاص شود.

مي‌توانيد به پياده‌روي برويد، يوگا كنيد يا هر ورزشي كه دوست داريد. اما نكته مهم اين است كه ورزشي را انتخاب كنيد كه دوست داريد و در آن ذهن‌آگاه باشيد.

بنويسيد
يكي ديگر از راه‌هاي پاكسازي روح نوشتن افكار است. زماني كه افكار مختلف به شما هجوم مي‌آورند و ذهنتان شلوغ مي‌شود، با نوشتن آن‌ها به خالي كردنشان و پاكسازي روحتان كمك كنيد.

در پايان، يك روش ساده ديگر را امتحان كنيد
همچنين مي‌توانيد براي پاكسازي ذهن و بدن خود در طول روز، روي رژيم غذايي كار كنيد. اطمينان حاصل كنيد كه بدنتان هيدراته باشد. مطمئن شويد كه به اندازه كافي آب مصرف مي‌كنيد. اگر هر روز عادت به مصرف قهوه داريد، براي روز سم زدايي خود آن را به چاي سبز تغيير دهيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ تير ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۳۸:۰۹ توسط:محمد موضوع: نظرات (0)