دانلود پایان نامه ارشد - رابطه خودکارآمدی،اهمال کاری و اضطراب امتحان با پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده............................................................................................................................................................1
فصل اول : مقدمه پژوهش
1-1مقدمه .................................................................................................................................................3-2
1-2بیان مسئله...........................................................................................................................................7-3
1-3 اهمیت و ضرورت پرسش ...............................................................................................................9-7
1-4اهداف پژوهش ......................................................................................................................................9
1-5 فرضیه های پژوهش............................................................................................................................10
1-6 متغیرهای پژوهش................................................................................................................................10
1-6-1 تعریف مفهومی...............................................................................................................................11
1-6-2 تعریف عملیاتی...............................................................................................................................11
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش
2-1 مقدمه...................................................................................................................................................13
2-2 پیشرفت تحصیلی................................................................................................................................13
2-3 تعاریف پیشرفت تحصیلی...................................................................................................................14
2-4 معیارهای پیشرفت تحصیلی..........................................................................................................15-14
2-5 عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی ......................................................................................................16
2-5-1 آموزش خانواده...............................................................................................................................16
2-5-2 طبقه اجتماعی والدین......................................................................................................................16
2-5-3 تحرک اجتماعی..............................................................................................................................16
2-5-4 ایدئولوژی...................................................................................................................................... 17
2-6 خودکار آمدی...............................................................................................................................20-18
2-6-1 تعریف خودکار آمدی..............................................................................................................22-21
2-6-2 انواع خود کارآمدی.........................................................................................................................23
2-6-3 تفاوت خودکار آمدی با سایر انواع باورهای خود...........................................................................23
2-6-3-1 خود پنداره ................................................................................................................................24
2-6-3-2 عزت نفس.... .............................................................................................................................24
2-6-3-3 انتظارات عملکرد .......................................................................................................................25
2-6-3-4 کنترل تصویری...........................................................................................................................25
2-6-4 ابعاد خود کار آمدی........................................................................................................................26
2-6-4-1 سطح......................................................................................................................................... 26
2-6-4-2 عمومیت ....................................................................................................................................27
2-6-4-3 نیرومندی....................................................................................................................................27
2-6-5 منابع باورهای خود کار آمدی ........................................................................................................28
2-6-5-1 تجارت مسلط.............................................................................................................................29
2-6-5-2 تجارت جانشینی.........................................................................................................................29
2-6-5-3 قانع سازی کلامی.......................................................................................................................30
2-6-5-4 حالت های فیزیولوژیکی و هیجانی ...........................................................................................31
2-6-5-5 تجارت تصویر سازی ذهنی...................................................................................................... 31
2-6-6 خود کار آمدی بالا و پایین..............................................................................................................31
2-6-7 خود کار آمدی ، انگیزش و اسناد ...........................................................................................33-32
2-6-8 جنسیت و خود کار آمدی..............................................................................................................34
2-6-9 خود کار آمدی و پیشرفت تحصیلی.......................... ....................................................................35
2-6-10 تاثیر زمینه های فرهنگی و اجتماعی روی خود کار آمدی............................................................36
2-6-11 نقش باورهای خود کار آمدی در انگیزش افکار................................................................... 38-37
2-6-12 تحلیل باورهای خود کار آمدی در گستره زندگی... ....................................................................39
2-6-12-1 تأثیر بافت خانواده بر باورهای خودکار آمدی.... .....................................................................39
2-6-12-2 تأثیر دوستان و همسالان.................................... .....................................................................39
2-6-12-3 نقش مدرسه ............ ...............................................................................................................40
2-6-13 رشد خود کار آمدی به واسطه مرحله گذر نوجوانی...... .............................................................40
2-6-14 خود کار آمدی مرتبط با بزرگسالی.............................................................................................. 40
2-6-15 راهبردهای بهبود خود کار آمدی ........................................................................... ..............42-41
2-7 اهمال کاری تحصیلی......................................................................................................................... 43
2-7-1 تعاریف......................................................................................................................................... 44
2-7-2 رویکرد اهمال کاری ..................................................................................................................... 44
2-7-2-1 رویکردهای رفتاری ...................................................................................................................45
2-7-2-2 رویکردهای منطقی – هیجانی............................................................................................ 49-46
2-7-2-3 رویکردهای شناختی ..................................................................................................................50
2-7-2-4 رویکرد انگیزشی .......................................................................................................................51
2-7-3 اهمال کاری بعنوان یک عادت....................................................................................................... 52
2-7-4 اهمال کاری بعنوان یک اختلال شخصیتی.............................................................................. 53-52
2-7-5 اهمال کاری تحصیلی و اهمال کاری غیر تحصیلی .................................................................55-54
2-7-6اهمال کاری و اهمال کاری فعال .............................................................................................57-56
2-7-7 درماندگی آموخته شده................................................................................................................... 58
2-8 اضطراب آموزشگاهی......................................................................................................................... 59
2-8-1 نشانه های اضطراب امتحان ....................................................................................................61-60
2-8-2 سبب شناسی اضطراب امتحان....................................................................................................... 62
2-8-3 سه مدل در سبب شناسی اضطراب امتحان......................................................................................63
2-8-3-1 مدل توجهی – شناختی...................................................................................................... 65-64
2-8-3-2 مدل روان پویشی اضطراب امتحان ساراسون............................................................................ 66
2-8-3-3 مدل نقض در مهارت مطالعه..................................................................................................... 67
2-8-4 عوامل مرتبط با اضطراب............................................................................................................... 68
2-8-4-1 روابط والدین با فرزند............................................................................................................... 68
2-8-4-2 انتظارات معلم ...........................................................................................................................69
2-8-4-3 مهارت های تحصیلی................................................................................................................ 70
2-8-4-4- دشواری امتحان....................................................................................................................... 70
2-8-4-5 محیط برگزاری امتحان....................................................................................................... 71-70
2-8-5 مثلث اضطراب امتحان................................................................................................................... 72
2-8-5-1 بخش فیزیکی............................................................................................................................ 72
2-8-5-2 بخش هیجانی – عاطفی............................................................................................................ 73
2-8-5-3 بخش شناختی – ذهنی.............................................................................................................. 74
2-8-6 رویکرد درمانی کاهش اضطراب امتحان ........................................................................................75
2-8-6-1 رویکرد شناختی – رفتاری........................................................................................................ 75
2-8-6-2 کاهش اضطراب امتحان از طریق مقابله با باورهای غیر عقلانی الیس........................................76
2-8-6-3 کاهش اضطراب امتحان از طریق دیدگاه شناختی بک................................................................77
2-9 پیشینه پژوهش ....................................................................................................................................77
2-9-1 الف : تحقیقات انجام شده داخلی............................................................................................80-78
2-9-2 ب : تحقیقات انجام شده خارجی........................................................................................... 82-80
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
3-1 طرح پژوهش...................................................................................................................................... 83
3-2 جامعه آماری ، نمونه گیری و روش نمونه ........................................................................................84
3-3 ابزار گرد آوری داده ها........................................................................................................................84
3-3-1 الف : پرسشنامه خودکار آمدی عمومی.......................................................................................... 84
3-3-2 ب : پرسشنامه تعلل ورزی نسخه دانش آموزان .............................................................................85
3-3-3 ج : پرسشنامه اضطراب امتحان ......................................................................................................85
3-4 روش گرد آوری داده ها..................................................................................................................... 85
3-5 روش تجزیه و تحلیل داده ها............................................................................................................. 86
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل آماری
4-1 تحلیل توصیفی داده ها................................................................................................................ 90-89
4-2 تحلیل استنباطی داده ها............................................................................................................... 93-90
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1بحث و نتیجه گیری...................................................................................................................... 99-95
5-2 محدودیت های پژوهشی .................................................................................................................100
5-3 پیشنهادات........................................................................................................................................ 101
5-3-1 پیشنهادات کاربردی .....................................................................................................................101
5-3-2 پیشنهادات پژوهشی..................................................................................................................... 101
فهرست منابع فارسی........................................................................................................................103-102
فهرست منابع انگلیسی.....................................................................................................................106-104
پیوست ها:
الف : پرسشنامه خودکارآمدی.................................................................................................................108
ب : پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی......................................................................................................109
ج : پرسشنامه اضطراب امتحان...............................................................................................................110
چکیده انگلیسی:.......................................................................................................................................111
فهرست جداول و نمودارها:
جدول2-1................................................................................................................................................20
جدول2-2...............................................................................................................................................37
جدول2-3................................................................................................................................................64
جدول2-4................................................................................................................................................65
جدول2-5................................................................................................................................................66
جدول2-6................................................................................................................................................72
جدول4-1................................................................................................................................................89
جدول4-2................................................................................................................................................90
جدول4-3................................................................................................................................................90
جدول4-4................................................................................................................................................91
جدول4-5................................................................................................................................................92
جدول4-6................................................................................................................................................93
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین خودکارآمدی،اهمال کاری تحصیلی و اضطراب امتحان با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر بود.ازطرح پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی استفاده شده است.نمونه آماری258 نفر از دانش آموزان پسر پایه ی اول دوره ی متوسطه شهر اسلام آباد غرب در سال تحصیلی94-93 می باشد که بصورت خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند.برای جمع آوری داده ها،مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران(1982 )،مقیاس اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم(1984 )و اضطراب امتحان فیلیپس(1979 )بر روی دانش آموزان اجرا شد و برای سنجش پیشرفت تحصیلی معدل ترم اول در نظر گرفته شد.تحلیل داده هابا استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شدیافته ها نشان داد که بین خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی در سطح(01/0 )همبستگی معنادار مثبت وجود دارد.دیگر یافته ها بیانگر آن بود که بین اهمال کاری و پیشرفت تحصیلی در سطح(01/0)همبستگی معنادار در جهت منفی وجود دارد.همچنین بین اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی در سطح(1 0/0 ) همبستگی معنادار در جهت منفی وجود دارد.یافته ها نقش و اهمیت خودکارآمدی،اهمال کاری و اضطراب را درکسب موفقیت تحصیلی دانش آموزان خاطر نشان می سازد.
کلید واژه ها: خودکارآمدی،اهمال کاری تحصیلی،اضطراب امتحان،پیشرفت تحصیلی.
دانلود پایان نامه ارشد : رابطه خودکارآمدی،اهمال کاری و اضطراب امتحان با پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان
برچسب: ،