دانلود مقالات دانلود مقالات .

دانلود مقالات

پایان نامه ارشد: بررسی ضریب رفتار قاب­های خمشی فولادی مجهز به میراگرهای اصطکاکی دورانی -خرید پایان نامه

در طراحی لرزه­ای ساختمان­ها، به گونه­ای عمل می شود که ([i]):

تحت ارتعاشات کوچک زمین ناشی از زلزله که ممکن است در طول عمر مفید سازه چندین بار به وقوع بپیوندد، رفتار آن در محدوده خطی باقیمانده به صورتی که از ایجاد خسارت­های سازه­ای و غیر سازه­ای جلوگیری به­عمل آید (شرایط حدی بهره­برداری در حد سرویس دهی)
تحت ارتعاشات متوسط زمین ناشی از زلزله که ممکن است در طول عمر مفید سازه گاهی به وقوع به­پیوندد، مقاومت آن به صورتی باشد که از ایجاد خسارت­های سازه­ای جلوگیری و خسارت­های غیرسازه­ای را به حداقل برساند (شرایط حدی بهره­برداری در حد آسیب­پذیری).
تحت ارتعاشات شدید زمین ناشی از زلزله که ممکن است در طول عمر مفید سازه به­ندرت به­وقوع بپیوندد، مقاومت آن به صورتی باشدکه سازه متحمل خسارت­های سازه­ای و غیرسازه­ای گردد، اما پایداری کلی سازه حفظ شده و از فروریزش آن جلوگیری به­عمل آید (شرایط حدی نهایی)
به همین اساس مقاومت جانبی که برطبق آیین­نامه­های طراحی برای سازه­ها طرح می­گردد، عموماً کمتر و در برخی مواقع خیلی کمتر از مقاومت جانبی مورد نیاز برای نگهداری سازه در محدوده خطی در هنگام وقوع یک زلزله شدید می­باشد.

رفتار سازه­ها در هنگام وقوع زلزله­های متوسط و شدید وارد محدوده غیرخطی می­گردد و برای طراحی آنها نیازمند به یک تحلیل غیرخطی می­باشد. به­این منظور آیین­نامه­های کنونی طرح لرزه­ای ساختمان­ها می­خواهند طراحان را به­سمت تحلیل غیرخطی ساختمان­ها سوق دهند اما به­دلیل پرهزینه و زمان­بر بودن این تحلیل و همچنین سادگی روش تحلیل خطی، روش­های تحلیل و طراحی متداول، بر اساس تحلیل خطی سازه و با نیروی کاهش یافته زلزله صورت می­گیرد. کاهش مقاومت سازه از مقاومت الاستیک مورد نیاز عموماً از طریق ضرایب کاهش مقاومت صورت می­پذیرد.

در آیین­نامه­های طراحی لرزه­ای کنونی با فلسفه ذکر شده، نیروهای لرزه­ای برای طراحی خطی ساختمان را از یک طیف خطی که وابسته به پریود طبیعی ساختمان و شرایط خاک محل احداث آن است، بدست می­آورند و برای ملحوظ کردن اثر رفتار غیرخطی و اتلاف انرژی بر اثر رفتار هیسترتیک، میرایی و اثر مقاومت­افزون سازه، این نیروی ارتجاعی را به­وسیله ضریب کاهش مقاومت (ضریب رفتار) به نیروی طراحی تبدیل می­کنند.

 دانلود متن کامل پایان نامه رشته عمران با فرمت ورد :بررسی ضریب رفتار قاب­های خمشی فولادی مجهز به میراگرهای اصطکاکی دورانی
 

باتوجه به آنچه بیان شد، در تهیه مقرارت لرزه­ای ساختمان­ها مهمترین امر تعیین ضریب رفتار می­باشد. این ضریب در آیین­نامه UBC1997 ([ii])، مقررات NEHRP یا FEMA 273 ([iii] و [iv]) به نام ضرایب اصلاح پاسخ (R) و در استاندارد 2800 ایران ([v]) به نام ضریب رفتار، شناخته می­شود.

[i]-طاهری بهبهانی، علی اصغر. 1376" نگرش فلسفی به ضوابط محاسباتی ساختمان ها در برابر زلزله"، نشریه شماره 239، چاپ دوم، تهران: مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن.

[ii]- Uniform Boulding Code., 1997, Structural Engineering Design Provisions. Vol. 2.

[iii]-BSSC, 1997. NEHRP Recommended Provisions for Seismic Regulation for New Buldings and Other Structures, Part2: Commentary, FEMA 303, Federal Emergency Management Agency. Washington, D.C.

[iv]-BSSC, 2001. NEHRP Recommended Provisions for Seismic Regulation for New Buldings and Other Structures, Part2: Commentary, FEMA 369, Federal Emergency Management Agency. Washington, D.C.

[v]- مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، 1384،" آیین نامه طراحی ساختمان­ها در برابر زلزله"، استاندارد شماره­ی 84-2800، ویرایش 3.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ساعت: ۰۸:۲۴:۵۵ توسط:محمد موضوع: نظرات (0)