دانلود پایان نامه ارشد بررسی ضریب رفتار قابهای خمشی فولادی مجهز به میراگرهای اصطکاکی دورانی
برای چندین سال، دستگاههای مختلف به منظور اتلاف انرژی بهکمک اصطکاک مورد آزمایش قرارگرفتند([i]). اگرچه اشکال مختلف اصطکاک میتواند به منظور کاهش ارتعاش و آسیبهای سازهای مورد استفاده قرار گیرد اما محبوبترین نوع آن اصطکاک جامدات است([ii]). بنابراین، تئوری اصطکاک جامدات مبنای بسیاری از پژوهشهایی که درخصوص میراگرهای اصطکاکی انجام می شود، قرار گرفت. این تئوری برمبنای فرضیات زیر استوار است (4).
1- نیروی اصطکاک مستقل از مساحت سطح تماس است.
2- نیروی اصطکاک سطوح لغزش متناسب است با نیروی عکسالعمل سطح.
3- نیروی اصطکاک مستقل از سرعت لغزش است.
4- نیروی اصطکاک در خلاف جهت حرکت سطوح عمل می کند.
نیروی اصطکاکی که درست درلحظه قبلاز لغزش و درحین لغزش رخ میدهد برابر است با:
(2-1)
که در آن نیروی عکسالعمل سطح وارد بر سطوح لغزش، ضریب اصطکاک است. از آنجا که معمولاً ضریب اصطکاک قبل از شروع لغزش از ضریب اصطکاک در طول زمان لغزش بزرگتر است،بنابراین ضریب مربوطه به دو نوع ضریب استاتیکی و جنبشی تقسیم شده است.
دستگاههای اصطکاکی خصوصیات ذاتی سازه را تغییر نمیدهند، نسبت به بقیه سیستمهای اتلاف انرژی اقتصادیتر و نصب و نگهداری آنها آسانتر است.
بهنظر میرسد اولین آزمایشهای صورتگرفته بر روی دستگاههای اصطکاکی در ایالات متحده و توسط کیلِی[1] ([iii] و [iv]) در دانشگاه ایالتی مونتانا انجام شده است. دستگاه ساخته شده او شامل ورقهای فولادی بود که به وسیله پیچها و واشرهای بلو[2] (واشرهایی به شکل مخروط ناقص) بههم بسته شده بود. از معایب این دستگاه عدم سنجش شل شدگی پیچها و نداشتن ثبات در سیستم و خوردگی سطوح در هنگام لغزش بود. در همان زمان، شرکت سورود، پرون، استارن و بندل[3] نیویورکی دو دمپر اصطکاکی بزرگ را بین بیمارستان گورگاز[4] و دو دکل برق بتنی خارجی در منطقه کانال پاناما نصب کرد(3).
دانلود متن کامل پایان نامه رشته عمران با فرمت ورد :بررسی ضریب رفتار قابهای خمشی فولادی مجهز به میراگرهای اصطکاکی دورانی
پال[5] و همکاران ([v]) میراگر اصطکاکی غیرفعالی را براساس ترمز خودرو طراحی کردند. آنها مجموعهای از آزمایشات استاتیکی و دینامیکی را بر روی مواد مختلف لغزشی با رفتار سطحی متفاوت و با هدف شناسایی موادی که پاسخ های سازگار و قابل پیش بینی دارند، ارائه دادند. آنها دریافتند که لنتهای ترمز قرار گرفته شده در بین صفحات فولادی این رفتار موردنظر را ایجاد می نمایند. سپس پال مفصل پیچشی با لغزش محدود [6](LSB) را برای کنترل لرزهای پانلهای ساختمانی که در بین آنها از لنت ترمز استفاده شده بود اختراع کرد (4) (شکل 2-1). اتصالات LSB در بین خطوط مشترک پانلهای پیشساخته بتنی قرار میگیرند. در هنگام زلزله، پانلهای دیوار بتنی نسبت به یکدیگر میلغزند و در نتیجه استهلاک انرژی و حفاظت سازهای از طریق این اتصالات امکان پذیر میگردد.
دو سال بعد، پال و مارش[7] ([vi]) یک طرح جایگزین LSB را برای استفاده در مهاربندهای متقاطع ارائه دادند (شکل های 2-2 و 2-3). در این طرح پدهای لنت ترمز و یک مکانیسم بسیار قابل توجه و موثری که نیازی به طراحی فشاری مهاربندها در دو جهت حرکت جانبی نداشت، ترکیب شد. وقتی تنش در یکی از مهاربندها ایجاد میگردد، مفصل را مجبور به لغزش می کند، چهار اتصال دیگر فعال میشوند و مفصل مهاربند دیگر را مجبور به لغزش میکند. ازاینرو انرژی در هر دو مهاربند در هر نیمسیکل از حرکت مستهلک می شود. علاوهبر این، این مکانیسم مهاربند فشاری را صاف کرده و مجموعه برای نیم سیکل بعدی حرکت آماده میگردد.
[1]-Keightley
[2]-Belleville
[3]-Severud, Perrone, Sturn, Bendel
[4]-Gorgas
[5]-Pall
[6]-Limited Slip Bolted
[7]-Marsh
[i]-Soong, T. T., Constantinou, M. C., ed. 1994. Passive and Active Structural Vibration Control in Civil Engineering, Cism Courses and Lectures, Springer, New York.
[ii]-Soong, T. T., Dargush, G. F., 1997. Passive Energy Dissipation Systems in Structural Engineering, Wiley, New York.
[iii]-Keightley, W., 1977. Building Damping by Coulomb Friction. 6th Wcee, New Delhi, India, 3043-3048.
[iv]-Keightley, W., 1979. Prestressed Walls for Damping Earthquake Motions in Buildings. Montana State University, Dept. Of Civil Engineering and Mechanics.
[v]-Pall, A., Marsh, C. Fazio, P., 1980. Friction Joints for Seismic Control of Large Panel Structures. PCI Journal, 25 (6), 38-61.
[vi]-Pall, A., Marsh, C., 1982. Seismic Response of Friction Damped Braced Frames. JSDEAG, 108(6), 1313-1323.
برچسب: ،