پایان نامه ارشد در رشته روانشناسی: مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگی های شخصیتی وکارکرد خانواده دانش ...
گرایش : عمومی
عنوان : مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگیهای شخصیتی وکارکرد خانواده دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی
دانشکده ادبیات وعلوم انسانی
گروه روانشناسی
عنوان:
مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگیهای شخصیتی وکارکرد خانواده دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی
استادان راهنما:
دکتر مهناز خسرو جاوید
دکتر ایرج صالحی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
پیش درآمد............................................................................................................................................................................۲
مقدمه......................................................................................................................................................................................۲
۱-۱بیان مسئله......................................................................................................................................................................۳
۱-۲اهمیت وضرورت پژوهش...........................................................................................................................................۵
۱-۳هدفهای پژوهش..........................................................................................................................................................۷
۱-۳-۱هدفهای اصلی........................................................................................................................................................۷
۱-۳-۲هدفهای جانبی.......................................................................................................................................................۷
۱-۴فرضیه های پژوهش...................................................................................................................................................۷
۱-۴-۱فرضیه های اصلی..................................................................................................................................................۶
۱-۴-۲یافته های جانبی.....................................................................................................................................................۷
۱-۵تعاریف مفهومی............................................................................................................................................................۷
۱-۵-۱خودنظم بخشی.......................................................................................................................................................۷
۱-۵-۲ویژگی های شخصیتی..........................................................................................................................................۸
۱-۵-۳کارکردخانواده..........................................................................................................................................................۹
۱-۵-۴تیزهوشی..................................................................................................................................................................۹
۱-۵-۵مدارس عادی.........................................................................................................................................................۹
۱-۶تعاریف عملیاتی............................................................................................................................................................۹
۱-۶-۱خودنظم بخشی.....................................................................................................................................................۱۰
۱-۶-۲ویژگی شخصیتی...................................................................................................................................................۱۰
۱-۶-۳کارکردخانواده.........................................................................................................................................................۱۰
۱-۶-۴تیزهوشی.................................................................................................................................................................۱۰
فصل دوم:پیشینه پژوهش.........................................................................................................................................۱۱
پیش درآمد..........................................................................................................................................................................۱۲
۲-۱تعاریف ومفاهیم خودنظم بخشی............................................................................................................................۱۲
۲-۱-۱خودنظم بخشی رفتار..........................................................................................................................................۱۲
۲-۱-۲انواع خودنظم بخشی.........................................................................................................................................۱۳
۲-۱-۳خودنظم دهی بیرونی.........................................................................................................................................۱۳
۲-۱-۴خودنظم دهی درون فکنی شده......................................................................................................................۱۴
۲-۱-۵ویژگی های یادگیرنده خودتنظیم..................................................................................................................۱۴
۲-۱-۶منابع خودنظم بخشی..........................................................................................................................................۱۶
۲-۱-۷ تعیین کننده های شخصی.............................................................................................................................۱۶
۲-۱-۸تعیین کننده های رفتاری.................................................................................................................................۱۷
۲-۱-۹تعیین کننده های محیطی.................................................................................................................................۱۷
۲-۱-۱۰اصول آموزش برای خودنظم بخشی...............................................................................................................۱۷
۲-۱-۱۱ضرورت آموزش خودنظم بخشی در مدارس...............................................................................................۱۷
۲-۱-۱۲الگوهای یادگیری خودنظم بخشی..................................................................................................................۱۸
۲-۱-۱۳الگوی کرنو...........................................................................................................................................................۱۸
۲-۱-۱۴الگوی بوگارتس...............................................................................................................................................۱۸
۲-۱-۱۵الگوی کارور وشییر.........................................................................................................................................۱۹
۲-۱-۱۶الگوی باتلر ووین...............................................................................................................................................۲۱
۲-۱-۱۷الگوی پنتریچ.....................................................................................................................................................۲۲
۲-۱-۱۸راهبردهای شناختی یادگیری........................................................................................................................۲۵
۲-۱-۱۹راهبردهای خودگردانی جهت کنترل شناخت.........................................................................................۲۵
۲-۱-۲۰راهبردهای مدیریت منابع...............................................................................................................................۲۵
۲-۱-۲۱دیدگاه هاو نظریه های یادگیری خودگردان..............................................................................................۲۵
۲-۱-۲۲پدیدارشناسان....................................................................................................................................................۲۵
۲-۱-۲۳کنشگران............................................................................................................................................................۲۵
۲-۱-۲۴ویگوتسکی...........................................................................................................................................................۲۶
۲-۱-۲۵پردازش اطلاعات.................................................................................................................................................۲۸
۲-۲تعاریف ومفاهیم ویژگی های شخصیتی...............................................................................................................۲۹
۲-۲-۱ماهیت شخصیت....................................................................................................................................................۳۰
۲-۲-۲کارکردهای روانشناختی.......................................................................................................................................۳۰
۲-۲-۳دیدگاه های موجود درباره شخصیت.................................................................................................................۳۱
۲-۲-۴ساختار واندازه گیری شخصیت..........................................................................................................................۳۱
۲-۲-۵نظریه ها و رویکردهای شخصیت......................................................................................................................۳۳
۲-۲-۶رویکرد روان تحلیلگری........................................................................................................................................۳۳
۲-۲-۷حالت من والدینی...............................................................................................................................................۳۴
۲-۲-۸حالت من کودکی................................................................................................................................................۳۵
۲-۲-۹حالت من بالغ.......................................................................................................................................................۳۵
۲-۲-۱۰رویکرد شناختی................................................................................................................................................۳۶
۲-۲-۱۱رویکرد یادگیری..................................................................................................................................................۳۶
۲-۲-۱۲رویکرد زیستی.....................................................................................................................................................۳۷
۲-۲-۱۳رویکرد صفاتی....................................................................................................................................................۳۸
۲-۲-۱۴رویکرد یونگ.......................................................................................................................................................۳۹
۲-۲-۱۵ رویکرد انسانگرایی............................................................................................................................................۳۹
۲-۲-۱۶نظریه آیزنگ.......................................................................................................................................................۴۰
۲-۲-۱۷نظریه کتل............................................................................................................................................................۴۱
۲-۲-۱۸الگوهای پنج عامل شخصیت...........................................................................................................................۴۲
۲-۲-۱۹عوامل پنج گانه شخصیت................................................................................................................................۴۳
۲-۳تعاریف و مفاهیم کار کرد خانواده..........................................................................................................................۴۶
۲-۳-۱راهبردهای خانواده................................................................................................................................................۴۷
۲-۳-۲رویکردهاودیدگاه های تبیین خانواده...............................................................................................................۴۷
۲-۳-۳رویکرد چند نسلی................................................................................................................................................۴۸
۲-۳-۴رویکرد ساختاری.................................................................................................................................................۴۸
۲-۳-۴-۱خانواده گسسته...............................................................................................................................................۴۹
۲-۳-۴-۲خانواده به هم تنیده.......................................................................................................................................۴۹
۲-۳-۵طرح سه محوری....................................................................................................................................................۴۹
۲-۳-۵-۱بد کارکردی رشدی خانواده....................................................................................................................۵۰
۲-۳-۵-۲بدکارکردی نظام خانواده...........................................................................................................................۵۰
۲-۳-۵-۳بدکارکردی گروه خانواده..........................................................................................................................۵۰
۲-۳-۶دیدگاه راهبردی................................................................................................................................................۵۱
۲-۳-۷ کارکردهای اساسی خانواده..........................................................................................................................۵۱
۲-۳-۸حمایت ومراقبت................................................................................................................................................۵۲
۲-۳-۹جامعه پذیری.......................................................................................................................................................۵۲
۲-۳-۱۰عاطفه وهمراهی.............................................................................................................................................۵۳
۲-۳-۱۱مدل فرآیند کارکرد خانواده..........................................................................................................................۵۴
۲-۳-۱۲نقش ها...............................................................................................................................................................۵۵
۲-۳-۱۳ارتباط.................................................................................................................................................................۵۵
۲-۳-۱۴دخالت عاطفی...................................................................................................................................................۵۶
۲-۳-۱۴-۱عدم دخالت یافقدان دخالت......................................................................................................................۵۶
۲-۳-۱۴-۲علاقه...............................................................................................................................................................۵۶
۲-۳-۱۴-۳آمیختگی خودخواهانه................................................................................................................................۵۶
۲-۳-۱۴-۴دخالت دلسوزانه..........................................................................................................................................۵۶
۲-۳-۱۴-۵شبکه................................................................................................................................................................۵۶
۲-۳-۱۵کنترل...................................................................................................................................................................۵۷
۲-۳-۱۶ارزشها وهنجارها.................................................................................................................................................۵۸
۲-۳-۱۷پیشینه پژوهش..................................................................................................................................................۵۸
۲-۳-۱۸پژوهش های انجام شده در ایران................................................................................................................۵۸
۲-۳-۱۹پژوهش های انجام شده خارج از ایران........................................................................................................۶۵
فصل سوم:
طرح پژوهش......................................................................................................................................۷۰
۳-۱پیش درآمد..................................................................................................................................................................۷۱
۳-۲طرح پژوهش................................................................................................................................................................۷۱
۳-۳جامعه آماری................................................................................................................................................................۷۱
۳-۴ابزارپژوهش..................................................................................................................................................................۷۳
۳-۴-۱پرسشنامه پنج عاملی شخصیت.........................................................................................................................۷۳
۳-۴-۲پرسشنامه عملکرد خانواده..................................................................................................................................۷۴
۳-۴-۳پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد...........................................................................................................................۷۷
۳-۵شیوه اجرا...................................................................................................................................................................۷۸
۳-۶ روش آماری.................................................................................................................................................................۷۸
فصل چهارم:یافته های پزوهش........................................................................................................۷۹
۴-۱پیش درآمد.................................................................................................................................................................۸۰
۴-۲تحلیل توصیفی واستنباطی فرضیه یک..............................................................................................................۸۰
۴-۳تحلیل توصیفی واستنباطی فرضیه دو..................................................................................................................۸۲
۴-۴تحلیل توصیفی واستنباطی فرضیه سه..................................................................................................................۸۶
۴-۵یافته های جانبی........................................................................................................................................................۹۰
۴-۶یافته های جانبی یک...............................................................................................................................................۸۹
۴-۷یافته های جانبی دو...................................................................................................................................................۹۰
۴-۸یافته های جانبی سه................................................................................................................................................۹۰
۴-۹یافته های جانبی چهار.............................................................................................................................................۹۱
۴-۱۰یافته های جانبی پنج.............................................................................................................................................۹۲
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری..............................................................................................................................۹۵
۵-۱پیش درآمد................................................................................................................................................................۹۶
۵-۲مروری برمسئله وهدف پژوهش.............................................................................................................................۹۶
۵-۳تبیین یافته ها به ترتیب.........................................................................................................................................۹۶
۵-۴فرضیه یک....................................................................................................................................................................۹۶
۵-۵فرضیه دو.....................................................................................................................................................................۹۸
۵-۶فرضیه سه...................................................................................................................................................................۹۹
۵-۷یافته یک....................................................................................................................................................................۱۰۰
۵-۸یافته دو....................................................................................................................................................................۱۰۱
۵-۹یافته سه...................................................................................................................................................................۱۰۱
۵-۱۰یافته چهار..............................................................................................................................................................۱۰۱
۵-۱۱یافته پنج...............................................................................................................................................................۱۰۲
۵-۱۲محدودیت های پزوهش.....................................................................................................................................۱۰۲
۵-۱۳پیشنهادهای پژوهشی.........................................................................................................................................۱۰۳
۵-۱۴پیشنهادهای کاربردی........................................................................................................................................۱۰۳
فهرست منابع فارسی.....................................................................................................................................................۱۰۵
فهرست منابع انگلیسی.................................................................................................................................................۱۱۱.
پیوست.............................................................................................................................................................................۱۱۴
پرسشنامه کارکرد خانواده..........................................................................................................................................۱۱۳
پرسشنامه شخصیت نئو..............................................................................................................................................۱۱۶
پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد.................................................................................................................................. ۱۲۳
فهرست جداول
جدول۴-۱ : شاخصهای توصیفی توانایی خودنظم بخشی در دانش آموزان تیزهوش، غیرتیزهوش و هنرستانی..............۸۰
جدول۴-۲: آزمون لون برای بررسی یکسانی واریانس .....................۸۱
جدول ۴-۳ : نتایج آزمون مقایسه توانایی خود نظم بخشی در دانشآموزان تیزهوش، غیرتیزهوش و هنرستانی...................۸۱
جدول ۴-۴ : بررسی تفاوت توانایی خود نظم بخشی در دانش آموزان تیزهوش ، غیرتیزهوش و هنرستانی.............................۸۲
جدول ۴-۵ : شاخصهای توصیفی ویژگیهای شخصیتی در دانشآموزان تیزهوش، غیرتیزهوش و هنرستانی.......................۸۳
جدول ۴-۶ : آزمون لون برای بررسی یکسانی واریانس ویژگیهای شخصیتی................................................................................۸۴
جدول ۴-۷ : نتایج آزمون مقایسه ویژگیهای شخصیتی در دانش آموزان تیزهوش، غیرتیزهوش و هنرستانی......................۸۴
جدول ۴-۸ : بررسی تفاوت ویژگیهای شخصیتی در دانش آموزان تیزهوش، غیرتیزهوش و هنرستانی..................................۸۵
جدول ۴-۹ : شاخصهای توصیفی کارکرد خانواده در دانش آموزان تیزهوش، غیرتیزهوش و هنرستانی.................................۸۶
جدول ۴-۱۰ : آزمون لون برای یکسانی واریانس کارکرد خانواده در دانش آموزان تیزهوش، غیرتیزهوش و هنرستانی......۸۷
جدول ۴-۱۱ : نتایج آزمون مقایسه ابعاد کارکرد خانواده در دانش آموزان تیزهوش، غیرتیزهوش و هنرستانی.....................۸۸
جدول ۴-۱۲ : بررسی تفاوت کارکرد خانواده دانش آموزان تیزهوش، غیرتیزهوش و هنرستانی................................................۸۹
جدول ۴-۱۳ : همبستگیهای متقابل بین ویژگیهای شخصیتی و توانایی خودنظم بخشی.......................................................۹۰
جدول ۴-۱۴ : همبستگیهای متقابل بین ویژگیهای شخصیتی و کارکرد خانواده......................................................................۹۰
جدول۴-۱۵ : همبستگی بین توانایی خودنظم بخشی و کارکرد خانواده در دختران...................................................................۹۱
جدول ۴-۱۶ : تحلیل رگرسیون برای پیش بینی توانای خودنظم بخشی بر اساس ویژگیهای شخصیتی............................۹۱
جدول ۴ -۱۷ :آزمون تحلیل واریانس معنیداری پیش بینی توانایی خودنظم بخشی بر اساس ویژگیهای شخصیتی..۹۲
جدول ۴-۱۸ - خلاصه نتایج رگرسیون پیش بینی توانایی خودنظم بخشی بر اساس ویژگیهای شخصیتی......................۹۲
جدول ۴-۱۹ : خلاصه تحلیل رگرسیون برای پیشبینی کارکرد خانواده بر اساس ویژگیهای شخصیتی.........................۹۳
جدول ۴ -۲۰ :آزمون تحلیل واریانس معنیداری پیشبینی کارکرد خانواده بر اساس ویژگیهای شخصیتی..................۹۳
جدول ۴-۲۱ خلاصه نتایج رگرسیون پیشبینی کارکرد خانواده بر اساس ویژگیهای شخصیتی......................................۹۴
چکیده
نوجوانان سرمایههای آینده جامعه هستند. مدارس ویژه پرورش استعدادهای درخشان دارای محیط نسبتاً متفاوت با مدارس عادی میباشند تفاوت دو محیط آموزشی میتواند موجب تقویت با ایجاد ویژگیهای شخصیتی متفاوت در دو گروه دانشآموزان این مدارس شود. پژوهش حاضر برای بررسی تفاوتهای اجتماعی موجود در خود نظم بخشی، ویژگیهای شخصیتی و عملکرد خانواده دانشآموزان تیزهوش، دبیرستانی و هنرستانی طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش از نوع علی مقایسهای بوده ونمونهگیری بصورت خوشهای چند مرحلهای انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش رشت در سال تحصیلی ۹۳- ۹۴بود، که به تعداد ۶۹۹۰ نفر بودند. نمونه آماری شامل ۱۸۰نفر از دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی در سطح متوسطه بود. در این پژوهش از پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد و همکاران (۱۹۹۵)، پنج عاملی شخصیت (کاستا و مک کری، ۱۹۸۵) و پرسشنامه عملکرد خانواده (اپشتاین، بالدوین و بیشاب، ۱۹۸۳) برای جمع آوری داده ها استفاده شد. به طور کلی نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین سه گروه دانش آموزان تیزهوش، دبیرستانی و هنرستانی در خود نظم بخشی (۰۵/۰>p)، ویژگیهای شخصیت (۰۵/۰>p).، و کارکرد خانواده (۰۵/۰>p)، وجود دارد. با توجه به نتایج پژوهش به نظر میرسد که دانشآموزان دبیرستانهای تیزهوشان از نظر برخی از ابعاد خودنظم بخشی، ویژگیهای شخصیتی و نیز عملکرد خانواده با دانشآموزان عادی متفاوت هستند. شرایط مطلوب محیط آموزشی و نوع برخورد خانواده میتواند در این تفاوتها نقش داشته باشد.
مقدمه
دانش بشری درباره نیازهای مختلف یک انسان، دستاندرکاران آموزش و پرورش را به تحقق نیازهای دانشآموزان در ابعاد گوناگون ملزم ساخته است. رشد همه جانبه نوجوان و برآوردن نیازهای آنان از جهت جسمی، حرکتی، شناختی، زبان و گفتار، عاطفی واجتماعی و بالاخره رشد خلاقیت و ابراز وجود مدنظر بسیاری از دستاندرکاران تعلیم و تربیت میباشد که در مراحل آموزشی بالاتر باید دنبال شوند (مفیدی،۱۳۹۰).
از آنجایی که انسانها در ابعاد مختلف دارای تفاوتهایی هستند، این تفاوتها در تواناییها، استعدادها، رغبتها و سرانجام در شخصیت آنها نمود مییابد. شناخت ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان این امکان را فراهم میآورد تا با شناخت و آگاهی، مسائل را با علایق و صلاحیتهای آنها تطبیق داده و از نظر روحی روانی محیط زندگی و زمینههای تحصیلی را ایمن سازیم، تا دانش آموزان بتوانند در آن محیط، تواناییها و مهارتهای خویش را بکار گیرند. کیفیت افکار دانش آموزان برای یادگیری بسیار مهم است. دانش آموزان در پردازش، رمزگذاری، فراخوانی و سازماندهی و همچنین نحوه بکارگیری اطلاعات آموخته شده با هم متفاوت هستند. برخی از آنها یادگیرندگان متفکری هستند و برخی دیگر اطلاعات را به صورت کاملاً سطحی پردازش میکنند (ابراهیم اوغلو[۱]، ۲۰۱۳).
عصرکنونی نیازمند افرادی با ویژگیهای شخصیتی است که توانایی خودنظم بخشی را داشته باشند. افراد علاوه بر تفاوتهای فردی، در چگونگی برخورد با یک تکلیف نیز با یکدیگر متفاوتند. اما این تفاوتها تنها بیانگر تفاوت سطح بهره هوشی یا الگوهای توانایی ویژه نیست، بلکه به راهبردهای یادگیری خود – تنظیمی معطوف میشود (زومبرن[۲] و همکاران، ۲۰۱۱). در حالی که پیشرفتهایی در درک یادگیری خود- تنظیمی مشاهده میشود، هنوز سوالاتی وجود دارند که بیپاسخ ماندهاند. یکی از آنها به این موضوع میپردازد که یادگیری خود– تنظیمی را میتوان یک ویژگی قابل یادگیری در نظر گرفت، یا باید آن ویژگی مربوط به تفاوتهای فردی دانست. به بیان دیگر، این که یادگیری خودتنظیمی تا چه حد در پیوند با گرایشهای شخصیتی ثابت است، هنوز به طور منظم بررسی نشده است (بیدجرانو و یون دای[۳]، ۲۰۰۷).
اخیراً کارشناسان تعلیم و تربیت به مقولههای شناخت و انگیزش توجه بیشتری کردهاند. شناخت دربرگیرنده پارهای از توانایی و اعمال ذهنی از قبیل درک کردن و تشخیص و تفکر میباشد که نقش آن در یادگیری مد نظر است. راهبردهای یادگیری خودتنظیمی شامل مهارتهای خودآموزی، سوال پرسیدن از خود، خود بازبینی و تقویت خود است که به یادگیرندگان کمک میکند تا با استفاده از فرایندهای شناختی، یادگیریشان تسهیل شود. عوامل مختلفی در جهتگیری خودنظمبخشی دانشآموزان در موقعیتهای مختلف تأثیر دارد که از آن جمله میتوان به محیط خانواده و ویژگی شخصیتی دانشآموزان اشاره نمود (پنتریچ [۴]، ۲۰۰۲؛ نقل ازسیف، ۱۳۸۸).
خانواده بعنوان اولین و مهمترین نماینده جامعه نقش اساسی را در آموزش شیوه زندگی به افراد بازی میکند. تحقیقات بسیاری نشاندهنده است که بیشتر بچههایی که از نظر تحصیلی موفق هستند از خانوادههایی هستند که روابط سالمی بین اعضای خانواده برقرار است. همواره خانواده بعنوان مهمترین سیستم انسانی مورد توجه بوده است. به بیان نظریهپردازان سیستم خانواده، خانواده مانند بدن انسان است که هر جزء بر جزء دیگر تأثیر میگذارد و از آن تأثیر میپذیرد (قریشی، ۱۳۹۱).
با توجه به جایگاه و اهمیت سیستم آموزشی در تعیین سرنوشت تحصیلی دانشآموزان، هدف در این پژوش بر این اصل استوار است که با شناخت ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان و اهمیت دادن به توانایی خودنظمگریشان با توجه به شرایط و ضوابط خانوادگی آنها دستاندرکاران تعلیم و تربیت با جلب مشارکت والدین بتوانند آیندهسازان جامعه علمی را به مهارتهای لازم تجهیز کنند.
تعداد صفحه : ۱۴۰
قیمت : ۱۴۷۰۰ تومان
بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت : [email protected]
در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.
*** **** ***
برچسب: ،