دانلود مقالات دانلود مقالات .

دانلود مقالات

دانلود پایان نامه ارشد با موضوع:راهبردهای مطالعه‏ ی دانش ‏آموزان ...


تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

فصل اول؛

کلیات پژوهش

 

« همه‏ی بهشت آنجاست که درخت دانش سرافراخته باشد. »

نیچه: « فراسوی نیک و بد »

مقدمه

« رَبَّنا آتِنا مِنْ لدُنکَ رَحمَةً و هَیّی‏ء لَنا مِنْ اَمُرِنا رَشداً »[1]

شکر و سپاس و منت و عزت، خدای[2] را که بر این بنده‏ی ناچیز خود منت نهاد تا توفیق نوشتن مجموعه‏ی حاضر را پیدا کنم.

دانستن از اشتیاق آغاز می‏گردد و چون مشتاقی، پس عاشقی و عاشق می‏داند، به جهت اشتیاقی که در جودش زبانه می‏کشد.

" در روزگار ما دیگر نیازی نیست بگوییم: « خواندن خوب است » همه می‏دانند و باید بدانند که خواندن سودمند و لازم است، دیگر زمانی فرا رسیده است که به جای شعار دادن درباره‏ی خواندن، باید به کارهای بنیادی دست بزنیم: نیاز به خواندن را از کودکی به گونه‏ای بیاموزیم که در شمار عادت‏ها و جزئی از طبیعت انسان در آید. " [3]

در جهان امروز، عمده‏ی فعالیت‏های محققان و مشاوران معطوف به مدرسه است ؛ و مدارس و آموزشگاه‏ها به مهمترین میدان پژوهش تبدیل شده‏اند اما متاسفانه این مسئله در میهن ما جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است.

با توجه به اینکه دنیای ما در حال تغییر و تحوّل است و ما نیز که در آستانه‏ی قرن بیست و یکم قرار داریم باید در مورد رویدادها، پیش بینی‌هایی انجام داده و برای آن‏ها تعیین حدود کنیم.

تغییرات گوناگون به سرعت در حال انجام و ادامه هستند و این جزء پیش بینی‏های اولیه‏ای است که توسط هر فرد می‏تواند بعمل آید. [4]

در عصر ما مطالعه زیر بنا و مبنای اطلاعات، و تمامی تغییرات موجود در جهان است، سیر و تتبّع در این زمینه در زندگی ما جزء مصالح اساسی، و ضرورتش در پژوهش امروزه بیشتر احساس می‏شود اما قلمرو و مطالعه با موضوعات و عناوین دیگر تفاوت دارد و پژوهش در این گسترده حتی در نمونه‏های محدود و کوچک و تعمیم آن به کل جوامع و یا یک جامعه آسان نیست و باید جانب احتیاط را رعایت کرد.

در عصری که زندگی می‏کنیم مطالعه نیز از دامنه‏ی تغییرات مستثنی نبوده است و اثرات مستقیم و غیر مستقیم آن در زندگی بشری، اوضاع اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و به ویژه فرهنگی کاملاً مشهود بوده و راه‏های تازه‏ای در برابر افراد گشوده است. بطوریکه امروزه کلیه‏ی صاحبنظران بر این امر اتفاق نظر دارند که اولین گام در جهت توسعه از هر حیث[5] ، مشمول هدفمند کردن نیروی انسانی و یا به عبارت بهتر، آموزش نیروی انسانی در چهارچوب برنامه‏های آموزشی مناسب است. و گام برداشتن در جهت پیشرفت و توسعه و تبلور ارزش‌ها و متحول کردن ذهن ‏و نگرش ‏نسل ‏جدید، بدون ‏برنامه‏ریزی ‏و مطالعه‏ی ‏دقیق ‏امکان‏پذیر نیست.

"دانشمندان اهل فن، مطالعه را واقف گردیدن، مرور کردن کتابتی به چشم و بی‌آواز خواندن و همچنین نگریستن همراه با تامل، تفکر و اندیشه و نظر به دقت، معنا کرده‏اند." [6]

تا قرن پیش سرنوشت افراد عموماً با منشاء خانوادگی و اصل و نسب آنان ارتباط داشت. فرزندان کارگران، پیشه وران، بازرگانان، و فرمانروایان ناگزیر بودند مشاغل خانوادگی را به حکم سرنوشت مقدر و غیر قابل تغییر بپذیرند، اما با توسعه‏ی علوم و پیشرفت صنایع و دانش بشری این اوضاع غیر قابل تغییر، به یکباره تغییر پذیرفت.

در کشور ما تا چندین سال پیش فقط معدودی از خانواده‏های ایرانی فرزندان خود را به مدرسه می‏سپردند و خانواده‏های کم مایه چاره‏ای جز اینکه از آغاز کودکی به کار و حرفه‏ی خانوادگی بپردازند، نداشتند. اما در حال حاضر وضعیت فرق کرده است، مطالعه‏ی آمار مدارس ایران روشن می‏سازد که تعداد دانش‏آموزان مدارس از سال 1304 تا 1340 قریب 60 برابر افزایش یافته و تا سال 1368 این تعداد در حدود، ده میلیون و تا به امروز بیش از بیست میلیون نفر رسیده است، در صورتیکه مطالعه‏ی افراد عامه ، مراکز آموزش عالی و دانشگاه‏ها، پژوهشکده‏ها ... مستثنی این آمار هستند، به همین خاطر دور از ذهن نیست که عصر ما، عصر انفجار اطلاعات نامیده شده است.

امروزه ضرورت نیاز به مطالعه، عادت به مطالعه [7] و آشنایی با اصول و روش‏ها و مهارت‏های[8] آن، بیش از هر زمان دیگر احساس می‏شود، و عدم اطلاع از روش‏های مطالعه و عادت‏های بد مطالعه یکی از علل مهم عقب ماندگی تحصیلی است، توان هر کسی برای پیشرفت تحصیلی [9] کامل، به سختی درک می‏شود و بستگی به عوامل متعددی دارد، تلاش‌هایی در جهت رفع پیشرفت تحصیلی بالاتر، از طریق بهبود کیفیت آموزش، موضوعات آموزشی، محیط‌های تحصیلی و غیره انجام گرفته است. در بخش دانشجویی نیز، تلاش‌هایی در جهت بهبود انگیزش، رغبت و عادت‏‌های کاری، انجام گرفته است، به طوری که می‏تواند حداکثر توان خود را بکار برد.

وقتی گفته می‏شود تلاش‌هایی انجام گرفته است، این تلاش‏ها فقط در چند کشور پیشرفته و چند مدرسه‏ی پیشرفته واقعیت داشته است و در کشور خودمان به کار بیشتر برای بهبود کیفیت و بهینه سازی پیشرفت تحصیلی نیاز داریم.

تحقیق حاضر شامل طرح‏ها، روش‏ها، بیان اصول و نظریاتی می‏باشد که بیشتر کشورها برای مطالعه و تشویق به آن بکار گرفته شده و در حال حاضر مورد استفاده قرار می‏گیرد، از این رو می‏تواند بعنوان مجموعه‏ای در برگیرنده‏ی تحقیقات، نظریات، و عقاید مختلف در مورد روش‏های مطالعه و تشویق به آن است مورد توجه قرار گیرد.

در شرایط یادگیری آموزشگاهی(درس خواندن) دانشمندان و متخصصان تعلیم و تربیت چهار شرط کلی را برای یادگیری کلاسیک و آموزشگاهی انسان و به عبارتی « درس خواندن » لازم و ضروری می‏دانند:

1ـ استعداد و توانایی‏های فردی 2ـ انگیزه و علاقه 3ـ امکانات آموزشی 4ـ روش و شیوه‏های یادگیری

چنانچه هر یک از این شرایط که به عنوان چهار چرخ اصلی ماشین آموزش و فراگیری انسان محسوب می‏شوند مهیا نباشد، موفقیت مطلوب آموزشی و تحصیلی حاصل نخواهد گردید. مثلاً اگر کسی هر چند استعداد و نیز علاقه‏ی بسیار به فراگیری داشته باشد اما امکانات لازم (مثل معلم، کتاب، مدرسه) در اختیار نداشته باشد نمی‏تواند از آموزش لازم برخوردار شود و همچنین اگر کسی هر سه شرط اولیه را داشته باشد اما از اصول و روش‌های صحیح یادگیری و درس خواندن اصولی آگاهی نداشته باشد و به عبارتی شیوه کار با سوپر کامپیوتر بیولوژیک خود (مغز ـ ذهن) را نداند ، از آموزش مطلوب برخوردار نخواهد بود. و کامیابی تحصیلی چندانی نخواهد داشت.

در کشور ما متاسفانه به این عامل و شرط بسیار مهم کم توجهی شده است، در حالیکه ضرورت و اهمیت آن قابل تردید نیست.  تجربه نشان می‏دهد که بسیاری از ناکامی‏های تحصیلی یا افت‌های تحصیلی به این دلیل عمده است که دانش‏آموزان و یا دانشجویان نسبت به روش صحیح و اصولی مطالعه و درس خواندن آگاهی لازم را ندارند بطوریکه پس از فراگیری این اصول و روش‏ها و به کار بستن آن‏ها وضعیت تحصیلی آن‏ها بسیار متحول شده و از کیفیت و موقعیت بالایی برخوردار شده است.

ما سعی کرده‏ایم به این اصول و روش‏ها با استفاده از منابع و مراجع متعدد و معتبر علمی و روانشناسی یادگیری [10] بدست آمده بپردازیم به امید آن روز که مطالعه و عادت به آن بصورت وظیفه در آید و توسط دیگر محققان بصورت فن تعقیب و پی‏گیری[11] ادامه یابد.       انشاءا...

بیان مسئله:

امروزه مطالعه راهی است بسیار ساده و عملی و دریچه‏ای است به سوی جهان علم و معرفت، راهی که انسان را در مسیر رشد و کمال هدایت کرده و مناسب‏ترین شیوه جهت انتقال پیام، عقاید، طرح‏ها و اندیشه‏ها است و می‏تواند هدف هر دانشجو، دانش‏آموز ... و افراد جامعه باشد.

ما در عصری زندگی می‏کنیم که یکی از خصوصیات بارز آن، تغییرات و تحولات شگرف و مداومی است که در تمامی زمینه‏ها به ویژه اطلاعات و دانش نیروی انسانی رخ داده است، اما با این وجود تمامی کشورها و جوامع به طور مشترک از جامعه‏ی مطالعه کنندگان خود راضی نیستند و ما هر ساله شاهد افت تحصیلی دانش‏آموزان در مقاطع مختلف و عدم مطالعه‏ی مطلوب و کافی افراد جامعه‏ی خود هستیم.و این بیشتر به دلایل عدم برنامه‌ریزی صحیح، عدم فعالیت‌های لازم در زمینه‏ی مطالعه، آگاهی نداشتن از روش‌های صحیح مطالعه، روش‌های نامناسب مطالعه ندادن انگیزه و تشویق‏های لازم جهت مطالعه و عادت به آن، شیوه‏های نامناسب تدریس، استفاده‏ی بیشتر دانش‏آموزان از روش‏های یادگیری سطحی ساده (تکرار و حفظ مطالب) و دیدگاه‏های متفاوت در رابطه‌ی با مطالعه عنوان کرد.

تنها راه بقا و دوام مطالعه، همگام نمودن اطلاعات با جهان امروز و پیشرفت در مسیر رشد و کمال و رعایت و انجام موارد مذکور و همّت به تحقیقات مستمر و متعدد بر تمام جوانب مختلف مطالعه، و کوشش در رفع نواقص و محدودیت‌هایی که از تحقیقات پیش منتج شده و در دسترس می‏باشد و همچنین از بین بردن عوامل مداخله‌گر و مزاحم مانند:(ترس، اضطراب ...) بویژه در دانش‏آموزان، که در عملکرد تحصیلی آنان نقش عمده‏ای دارد است و سعی و کوشش در ایجاد انگیزه[12]، تقویت مثبت[13] بویژه   در انگیزه‏های درونی، روش‏های  یادگیری  عینی[14] و مشاهده‏ای[15] و فراهم  ساختن مکان و محل‌هایی[16] جهت مطالعه‏ی عموم افراد بویژه دانش‏آموزان و تشویق صحیح تا حرکت به سوی پله‏های پیشرفت مطالعه که انشاءا... به صورت احساس وظیفه در آید و مطالعه به هدف نهایی برسد. در این پژوهش محقق قصد دارد به بررسی راهبردهای مطالعه‏ی دانش‏آموزان پایه‏ی سوم مقطع متوسطه در رشته‏های علوم ریاضی، تجربی و انسانی آموزش و پرورش شهر قدس را مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار دهد و بر اساس نتایج حاصله پیشنهادات لازم را ارائه نماید.

 

هدف پژوهش

1ـ اهداف کلی

هدف از انجام این تحقیق عبارتست از، بررسی راهبردهای مطالعه‏ی دانش‏آموزان پسر و دختر پایه‏ی سوم مقطع متوسطه[17]، در رشته‏های علوم ریاضی، تجربی و انسانی آموزش و پرورش منطقه‏ی شهر قدس می‏باشد.

 

2ـ اهداف جزئی

این تحقیق از مجموع اهداف خود ده هدف عمده را در بر دارد:

ـ بررسی راهبردهای مطاله‌ی دانش‏آموزان دختر و پسر رشته‏های مختلف تحصیلی.

ـ بررسی راهبردهای مطالعه‌ی دانش‏آموزان پسر رشته‌ی ریاضی و تجربی.

ـ بررسی راهبردهای مطالعه‌ی دانش‏آموزان پسر رشته‌ی ریاضی و انسانی.

ـ بررسی راهبردهای مطالعه‌ی دانش‏آموزان پسر رشته‌ی تجربی و انسانی.

ـ بررسی راهبردهای مطالعه‏ی دانش‏آموزان دختر رشته‌ی ریاضی و تجربی.

ـ بررسی راهبردهای مطالعه‌ی دانش‏آموزان دختر رشته‌ی ریاضی و انسانی.

ـ بررسی راهبردهای مطالعه‌ی دانش‏آموزان دختر رشته‌ی تجربی و انسانی.

ـ بررسی راهبردهای مطالعه‌ی دانش‏آموزان دختر و پسر رشته‌ی ریاضی.

ـ بررسی راهبردهای مطالعه‌ی دانش‏آموزان دختر و پسر رشته‌ی تجربی.

ـ بررسی راهبردهای مطالعه‌ی دانش‏آموزان دختر و پسر رشته‏ای انسانی.

 

اهمیت موضوع پژوهش

در دنیای امروز آدمی، تحت هر شرایطی بی‌نیاز از مطالعه، آگاهی و غنی سازی روح و روان خود نیست. و بدون شک هر کس به تقویت اندیشه، آگاهی و یا تجدید نظر نسبت به دانش و اطلاعات خود نپردازد و بصورت فنی و باآگاهی از روش‏های مطالعه و یادگیری مطالعه ننماید زیان خواهد دید.

در دنیای در حال تغییر کنونی، ضرورت آموزش و مطالعه به دلایل فراوان پذیرفته شده است.

تغییرات سریع و عمیق علمی سبب شده است که هر از گاه، مطالب و نظریه‏های جدیدی وارد میدان زندگی شود که برای ادامه حیات، به ناچار باید علوم و معارف جدید را مطالعه کرد و آموخت و برخی از نظریه‏های قدیمی را را که کارآیی ندارند، کنار گذاشت و باید باور داشت دانش‏آموزان پایه و زیربنای اصلی هر جامعه بویژه مطالعه کنندگان جامعه‏ی امروز و فردا خواهند بود، تغییرات فن آوری سبب دگرگونی در همه‏ی زمینه‏ها و کسب مهارت دانش و همچنین مطالعه شده است و جهان به دهکده‏ی کوچک تبدیل شده است و میزان کمّی و کیفی این تغییرات آن قدر زیاد است که گاهی اوقات برنامه ریزان امر مطالعه، محققان و پژوهشگران را در این زمینه دچار مشکل کرده است و ما باید اصول و روش‏ها، فرصت‏ها، و توان سازگاری [18]رابه نیروی انسانی[19] خصوصاً دانش‏آموزان ایجاد و منتقل کرده تا به ضریب و درجه‏ای از اطمینان برای جامعه‏ی مطالعه کنندگان امروز و فردا برسیم.

سازمان آموزش و پرورش به عنوان مهم‏ترین سازمان هر کشوری در واقع سنگ بنای تمامی جامعه است وبدین جهت باید بدنه‏ی خود یعنی دانش‏آموزان را برای همگام و همنوایی با پدیده‏ها و تازه‏های علمی منطبق با نیازهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی از طریق اصول و روش‏های صحیح مطالعه و عادت به جریان و تداوم آن آگاه ساخته و به آموزش صحیح آن بپردازد و از این طریق به، به سازی نیروی انسانی خود نیز کمک کرده است.

البته شایان ذکر است امروزه عنایت در خور توجهی نسبت به مطالعه، اصول و روش‏های صحیح آن همچنین ایجاد انگیزه و تشویق صحیح و عادت به مطالعه و احساس اینکه مطالعه به صورت یک وظیفه تداعی شود صورت نپذیرفته است که بیشتر عقب ماندگی‏ها از هر حیث تحت شعاع این این امر قرار گرفته است. و همه ساله تعداد زیادی از دانش‏آموزان دچار افت تحصیلی می‏شوند که از عمده پیامدهای آن، می‏توان پیامدهای اقتصادی و روان شناختی را نام ب


متن کامل در سایت

متن کامل پایان نامه ها با فرمت word و پسوند doc قابل ویرایش مقطع کارشناسی ارشد با امکان دانلود رایگان پروپوزالها (فصل اول پایان نامه ها) و امکان خرید پایان نامه

40y.ir


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ساعت: ۰۲:۵۸:۰۴ توسط:محمد موضوع: نظرات (0)