دانلود پایان نامه ارشد با موضوع:راهبردهای مطالعه ی دانش آموزان ...
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
فصل اول؛
کلیات پژوهش
« همهی بهشت آنجاست که درخت دانش سرافراخته باشد. »
نیچه: « فراسوی نیک و بد »
مقدمه
« رَبَّنا آتِنا مِنْ لدُنکَ رَحمَةً و هَیّیء لَنا مِنْ اَمُرِنا رَشداً »[1]
شکر و سپاس و منت و عزت، خدای[2] را که بر این بندهی ناچیز خود منت نهاد تا توفیق نوشتن مجموعهی حاضر را پیدا کنم.
دانستن از اشتیاق آغاز میگردد و چون مشتاقی، پس عاشقی و عاشق میداند، به جهت اشتیاقی که در جودش زبانه میکشد.
" در روزگار ما دیگر نیازی نیست بگوییم: « خواندن خوب است » همه میدانند و باید بدانند که خواندن سودمند و لازم است، دیگر زمانی فرا رسیده است که به جای شعار دادن دربارهی خواندن، باید به کارهای بنیادی دست بزنیم: نیاز به خواندن را از کودکی به گونهای بیاموزیم که در شمار عادتها و جزئی از طبیعت انسان در آید. " [3]
در جهان امروز، عمدهی فعالیتهای محققان و مشاوران معطوف به مدرسه است ؛ و مدارس و آموزشگاهها به مهمترین میدان پژوهش تبدیل شدهاند اما متاسفانه این مسئله در میهن ما جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است.
با توجه به اینکه دنیای ما در حال تغییر و تحوّل است و ما نیز که در آستانهی قرن بیست و یکم قرار داریم باید در مورد رویدادها، پیش بینیهایی انجام داده و برای آنها تعیین حدود کنیم.
تغییرات گوناگون به سرعت در حال انجام و ادامه هستند و این جزء پیش بینیهای اولیهای است که توسط هر فرد میتواند بعمل آید. [4]
در عصر ما مطالعه زیر بنا و مبنای اطلاعات، و تمامی تغییرات موجود در جهان است، سیر و تتبّع در این زمینه در زندگی ما جزء مصالح اساسی، و ضرورتش در پژوهش امروزه بیشتر احساس میشود اما قلمرو و مطالعه با موضوعات و عناوین دیگر تفاوت دارد و پژوهش در این گسترده حتی در نمونههای محدود و کوچک و تعمیم آن به کل جوامع و یا یک جامعه آسان نیست و باید جانب احتیاط را رعایت کرد.
در عصری که زندگی میکنیم مطالعه نیز از دامنهی تغییرات مستثنی نبوده است و اثرات مستقیم و غیر مستقیم آن در زندگی بشری، اوضاع اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و به ویژه فرهنگی کاملاً مشهود بوده و راههای تازهای در برابر افراد گشوده است. بطوریکه امروزه کلیهی صاحبنظران بر این امر اتفاق نظر دارند که اولین گام در جهت توسعه از هر حیث[5] ، مشمول هدفمند کردن نیروی انسانی و یا به عبارت بهتر، آموزش نیروی انسانی در چهارچوب برنامههای آموزشی مناسب است. و گام برداشتن در جهت پیشرفت و توسعه و تبلور ارزشها و متحول کردن ذهن و نگرش نسل جدید، بدون برنامهریزی و مطالعهی دقیق امکانپذیر نیست.
"دانشمندان اهل فن، مطالعه را واقف گردیدن، مرور کردن کتابتی به چشم و بیآواز خواندن و همچنین نگریستن همراه با تامل، تفکر و اندیشه و نظر به دقت، معنا کردهاند." [6]
تا قرن پیش سرنوشت افراد عموماً با منشاء خانوادگی و اصل و نسب آنان ارتباط داشت. فرزندان کارگران، پیشه وران، بازرگانان، و فرمانروایان ناگزیر بودند مشاغل خانوادگی را به حکم سرنوشت مقدر و غیر قابل تغییر بپذیرند، اما با توسعهی علوم و پیشرفت صنایع و دانش بشری این اوضاع غیر قابل تغییر، به یکباره تغییر پذیرفت.
در کشور ما تا چندین سال پیش فقط معدودی از خانوادههای ایرانی فرزندان خود را به مدرسه میسپردند و خانوادههای کم مایه چارهای جز اینکه از آغاز کودکی به کار و حرفهی خانوادگی بپردازند، نداشتند. اما در حال حاضر وضعیت فرق کرده است، مطالعهی آمار مدارس ایران روشن میسازد که تعداد دانشآموزان مدارس از سال 1304 تا 1340 قریب 60 برابر افزایش یافته و تا سال 1368 این تعداد در حدود، ده میلیون و تا به امروز بیش از بیست میلیون نفر رسیده است، در صورتیکه مطالعهی افراد عامه ، مراکز آموزش عالی و دانشگاهها، پژوهشکدهها ... مستثنی این آمار هستند، به همین خاطر دور از ذهن نیست که عصر ما، عصر انفجار اطلاعات نامیده شده است.
امروزه ضرورت نیاز به مطالعه، عادت به مطالعه [7] و آشنایی با اصول و روشها و مهارتهای[8] آن، بیش از هر زمان دیگر احساس میشود، و عدم اطلاع از روشهای مطالعه و عادتهای بد مطالعه یکی از علل مهم عقب ماندگی تحصیلی است، توان هر کسی برای پیشرفت تحصیلی [9] کامل، به سختی درک میشود و بستگی به عوامل متعددی دارد، تلاشهایی در جهت رفع پیشرفت تحصیلی بالاتر، از طریق بهبود کیفیت آموزش، موضوعات آموزشی، محیطهای تحصیلی و غیره انجام گرفته است. در بخش دانشجویی نیز، تلاشهایی در جهت بهبود انگیزش، رغبت و عادتهای کاری، انجام گرفته است، به طوری که میتواند حداکثر توان خود را بکار برد.
وقتی گفته میشود تلاشهایی انجام گرفته است، این تلاشها فقط در چند کشور پیشرفته و چند مدرسهی پیشرفته واقعیت داشته است و در کشور خودمان به کار بیشتر برای بهبود کیفیت و بهینه سازی پیشرفت تحصیلی نیاز داریم.
تحقیق حاضر شامل طرحها، روشها، بیان اصول و نظریاتی میباشد که بیشتر کشورها برای مطالعه و تشویق به آن بکار گرفته شده و در حال حاضر مورد استفاده قرار میگیرد، از این رو میتواند بعنوان مجموعهای در برگیرندهی تحقیقات، نظریات، و عقاید مختلف در مورد روشهای مطالعه و تشویق به آن است مورد توجه قرار گیرد.
در شرایط یادگیری آموزشگاهی(درس خواندن) دانشمندان و متخصصان تعلیم و تربیت چهار شرط کلی را برای یادگیری کلاسیک و آموزشگاهی انسان و به عبارتی « درس خواندن » لازم و ضروری میدانند:
1ـ استعداد و تواناییهای فردی 2ـ انگیزه و علاقه 3ـ امکانات آموزشی 4ـ روش و شیوههای یادگیری
چنانچه هر یک از این شرایط که به عنوان چهار چرخ اصلی ماشین آموزش و فراگیری انسان محسوب میشوند مهیا نباشد، موفقیت مطلوب آموزشی و تحصیلی حاصل نخواهد گردید. مثلاً اگر کسی هر چند استعداد و نیز علاقهی بسیار به فراگیری داشته باشد اما امکانات لازم (مثل معلم، کتاب، مدرسه) در اختیار نداشته باشد نمیتواند از آموزش لازم برخوردار شود و همچنین اگر کسی هر سه شرط اولیه را داشته باشد اما از اصول و روشهای صحیح یادگیری و درس خواندن اصولی آگاهی نداشته باشد و به عبارتی شیوه کار با سوپر کامپیوتر بیولوژیک خود (مغز ـ ذهن) را نداند ، از آموزش مطلوب برخوردار نخواهد بود. و کامیابی تحصیلی چندانی نخواهد داشت.
در کشور ما متاسفانه به این عامل و شرط بسیار مهم کم توجهی شده است، در حالیکه ضرورت و اهمیت آن قابل تردید نیست. تجربه نشان میدهد که بسیاری از ناکامیهای تحصیلی یا افتهای تحصیلی به این دلیل عمده است که دانشآموزان و یا دانشجویان نسبت به روش صحیح و اصولی مطالعه و درس خواندن آگاهی لازم را ندارند بطوریکه پس از فراگیری این اصول و روشها و به کار بستن آنها وضعیت تحصیلی آنها بسیار متحول شده و از کیفیت و موقعیت بالایی برخوردار شده است.
ما سعی کردهایم به این اصول و روشها با استفاده از منابع و مراجع متعدد و معتبر علمی و روانشناسی یادگیری [10] بدست آمده بپردازیم به امید آن روز که مطالعه و عادت به آن بصورت وظیفه در آید و توسط دیگر محققان بصورت فن تعقیب و پیگیری[11] ادامه یابد. انشاءا...
بیان مسئله:
امروزه مطالعه راهی است بسیار ساده و عملی و دریچهای است به سوی جهان علم و معرفت، راهی که انسان را در مسیر رشد و کمال هدایت کرده و مناسبترین شیوه جهت انتقال پیام، عقاید، طرحها و اندیشهها است و میتواند هدف هر دانشجو، دانشآموز ... و افراد جامعه باشد.
ما در عصری زندگی میکنیم که یکی از خصوصیات بارز آن، تغییرات و تحولات شگرف و مداومی است که در تمامی زمینهها به ویژه اطلاعات و دانش نیروی انسانی رخ داده است، اما با این وجود تمامی کشورها و جوامع به طور مشترک از جامعهی مطالعه کنندگان خود راضی نیستند و ما هر ساله شاهد افت تحصیلی دانشآموزان در مقاطع مختلف و عدم مطالعهی مطلوب و کافی افراد جامعهی خود هستیم.و این بیشتر به دلایل عدم برنامهریزی صحیح، عدم فعالیتهای لازم در زمینهی مطالعه، آگاهی نداشتن از روشهای صحیح مطالعه، روشهای نامناسب مطالعه ندادن انگیزه و تشویقهای لازم جهت مطالعه و عادت به آن، شیوههای نامناسب تدریس، استفادهی بیشتر دانشآموزان از روشهای یادگیری سطحی ساده (تکرار و حفظ مطالب) و دیدگاههای متفاوت در رابطهی با مطالعه عنوان کرد.
تنها راه بقا و دوام مطالعه، همگام نمودن اطلاعات با جهان امروز و پیشرفت در مسیر رشد و کمال و رعایت و انجام موارد مذکور و همّت به تحقیقات مستمر و متعدد بر تمام جوانب مختلف مطالعه، و کوشش در رفع نواقص و محدودیتهایی که از تحقیقات پیش منتج شده و در دسترس میباشد و همچنین از بین بردن عوامل مداخلهگر و مزاحم مانند:(ترس، اضطراب ...) بویژه در دانشآموزان، که در عملکرد تحصیلی آنان نقش عمدهای دارد است و سعی و کوشش در ایجاد انگیزه[12]، تقویت مثبت[13] بویژه در انگیزههای درونی، روشهای یادگیری عینی[14] و مشاهدهای[15] و فراهم ساختن مکان و محلهایی[16] جهت مطالعهی عموم افراد بویژه دانشآموزان و تشویق صحیح تا حرکت به سوی پلههای پیشرفت مطالعه که انشاءا... به صورت احساس وظیفه در آید و مطالعه به هدف نهایی برسد. در این پژوهش محقق قصد دارد به بررسی راهبردهای مطالعهی دانشآموزان پایهی سوم مقطع متوسطه در رشتههای علوم ریاضی، تجربی و انسانی آموزش و پرورش شهر قدس را مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار دهد و بر اساس نتایج حاصله پیشنهادات لازم را ارائه نماید.
هدف پژوهش
1ـ اهداف کلی
هدف از انجام این تحقیق عبارتست از، بررسی راهبردهای مطالعهی دانشآموزان پسر و دختر پایهی سوم مقطع متوسطه[17]، در رشتههای علوم ریاضی، تجربی و انسانی آموزش و پرورش منطقهی شهر قدس میباشد.
2ـ اهداف جزئی
این تحقیق از مجموع اهداف خود ده هدف عمده را در بر دارد:
ـ بررسی راهبردهای مطالهی دانشآموزان دختر و پسر رشتههای مختلف تحصیلی.
ـ بررسی راهبردهای مطالعهی دانشآموزان پسر رشتهی ریاضی و تجربی.
ـ بررسی راهبردهای مطالعهی دانشآموزان پسر رشتهی ریاضی و انسانی.
ـ بررسی راهبردهای مطالعهی دانشآموزان پسر رشتهی تجربی و انسانی.
ـ بررسی راهبردهای مطالعهی دانشآموزان دختر رشتهی ریاضی و تجربی.
ـ بررسی راهبردهای مطالعهی دانشآموزان دختر رشتهی ریاضی و انسانی.
ـ بررسی راهبردهای مطالعهی دانشآموزان دختر رشتهی تجربی و انسانی.
ـ بررسی راهبردهای مطالعهی دانشآموزان دختر و پسر رشتهی ریاضی.
ـ بررسی راهبردهای مطالعهی دانشآموزان دختر و پسر رشتهی تجربی.
ـ بررسی راهبردهای مطالعهی دانشآموزان دختر و پسر رشتهای انسانی.
اهمیت موضوع پژوهش
در دنیای امروز آدمی، تحت هر شرایطی بینیاز از مطالعه، آگاهی و غنی سازی روح و روان خود نیست. و بدون شک هر کس به تقویت اندیشه، آگاهی و یا تجدید نظر نسبت به دانش و اطلاعات خود نپردازد و بصورت فنی و باآگاهی از روشهای مطالعه و یادگیری مطالعه ننماید زیان خواهد دید.
در دنیای در حال تغییر کنونی، ضرورت آموزش و مطالعه به دلایل فراوان پذیرفته شده است.
تغییرات سریع و عمیق علمی سبب شده است که هر از گاه، مطالب و نظریههای جدیدی وارد میدان زندگی شود که برای ادامه حیات، به ناچار باید علوم و معارف جدید را مطالعه کرد و آموخت و برخی از نظریههای قدیمی را را که کارآیی ندارند، کنار گذاشت و باید باور داشت دانشآموزان پایه و زیربنای اصلی هر جامعه بویژه مطالعه کنندگان جامعهی امروز و فردا خواهند بود، تغییرات فن آوری سبب دگرگونی در همهی زمینهها و کسب مهارت دانش و همچنین مطالعه شده است و جهان به دهکدهی کوچک تبدیل شده است و میزان کمّی و کیفی این تغییرات آن قدر زیاد است که گاهی اوقات برنامه ریزان امر مطالعه، محققان و پژوهشگران را در این زمینه دچار مشکل کرده است و ما باید اصول و روشها، فرصتها، و توان سازگاری [18]رابه نیروی انسانی[19] خصوصاً دانشآموزان ایجاد و منتقل کرده تا به ضریب و درجهای از اطمینان برای جامعهی مطالعه کنندگان امروز و فردا برسیم.
سازمان آموزش و پرورش به عنوان مهمترین سازمان هر کشوری در واقع سنگ بنای تمامی جامعه است وبدین جهت باید بدنهی خود یعنی دانشآموزان را برای همگام و همنوایی با پدیدهها و تازههای علمی منطبق با نیازهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی از طریق اصول و روشهای صحیح مطالعه و عادت به جریان و تداوم آن آگاه ساخته و به آموزش صحیح آن بپردازد و از این طریق به، به سازی نیروی انسانی خود نیز کمک کرده است.
البته شایان ذکر است امروزه عنایت در خور توجهی نسبت به مطالعه، اصول و روشهای صحیح آن همچنین ایجاد انگیزه و تشویق صحیح و عادت به مطالعه و احساس اینکه مطالعه به صورت یک وظیفه تداعی شود صورت نپذیرفته است که بیشتر عقب ماندگیها از هر حیث تحت شعاع این این امر قرار گرفته است. و همه ساله تعداد زیادی از دانشآموزان دچار افت تحصیلی میشوند که از عمده پیامدهای آن، میتوان پیامدهای اقتصادی و روان شناختی را نام ب
متن کامل در سایت
متن کامل پایان نامه ها با فرمت word و پسوند doc قابل ویرایش مقطع کارشناسی ارشد با امکان دانلود رایگان پروپوزالها (فصل اول پایان نامه ها) و امکان خرید پایان نامه
40y.ir
برچسب: ،