دانلود مقالات دانلود مقالات .

دانلود مقالات

دانلود پایان نامه ارشد : ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری ﺑﺮ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ...

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

ﭼﮑﯿﺪه

اﻣﺮوزه ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری ﯾﮑﯽ از ﺟﺎﻟﺐ ﺗﺮﯾﻦ روش ﻫﺎی اﯾﺠﺎد اﻧﮕﯿﺰه و راﻫﮕﺸﺎی ﻣﻬﻢ در ﻃﺮاﺣﯽ و ﻏﻨﯽ ﺳﺎزی ﺷﻐﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ رﯾﺸﻪ آن در ﻧﮕﺮش ﮐﺎرﮐﻨﺎن و ﻣﺪﯾﺮان ﺑﻪ اﻧﮕﯿﺰش اﺳﺖ ﮐﻪ اﻣﺮوزه ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت در ﺑﺎب ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺎر و ﺷﻐﻞ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎﺳﺖ. ﻫﺪف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری ﺑﺮ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﯿﻤﻪ اﯾﺮان ﺑﻮدﮐﻪ ﺑﺮای اﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر9 ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻃﺮاﺣﯽ ﮔﺮدﯾﺪ و ﺑﺮای ﺟﻤﻊ آوری اﻃﻼﻋﺎت از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ای ﺷﺎﻣﻞ 6 ﺳﻮال اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎ در ﺑﯿﻦ ﮐﻠﯿﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﯿﻤﻪ اﯾﺮان اﺳﺘﺎن زﻧﺠﺎن ﺗﻮزﯾﻊ ﮔﺮدﯾﺪ ﮐﻪ در ﻧﻬﺎﯾﺖ از 121 ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺟﻤﻊ آوری ﺷﺪه ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﯽ ﻓﺮﺿﯿﺎت ﭘﮋوﻫﺶ از رﮔﺮﺳﯿﻮن ﺗﮏ ﻣﺘﻐﯿﺮه، ﺑﺮای رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪی ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری از آزﻣﻮن آﻧﺎﻟﯿﺰ وارﯾﺎﻧﺲ و ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﻔﺎوت درﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری ﮐﺎرﮐﻨﺎن زن و ﻣﺮد از از آزﻣﻮن ﺗﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ ﮐﻪ ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری و ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی آن ﺑﺮ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری دارﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪی ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﻨﺼﻔﺎﻧﻪ و ﮐﺎﻓﯽ و ﻓﺮﺻﺖ رﺷﺪ و اﻣﻨﯿﺖ ﻣﺪاوم در رﺗﺒﻪ اول، ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎی اﻧﺴﺎﻧﯽ، ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎری ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ و ﻗﺎﻧﻮن ﮔﺮاﯾﯽ در رﺗﺒﻪ دوم و ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی واﺑﺴﺘﮕﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری، ﯾﮑﭙﺎرﭼﮕﯽ و اﻧﺴﺠﺎم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻓﻀﺎی ﮐﻠﯽ زﻧﺪﮔﯽ در رﺗﺒﻪ ﺳﻮم ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از آزﻣﻮن ﺗﯽ ﻧﯿﺰ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری در ﮐﺎرﮐﻨﺎن زن ﺑﻪ ﻣﺮاﺗﺐ ﺑﻬﺘﺮ از ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻣﺮد ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ .

ﮐﻠﯿﺪ واژﮔﺎن: ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری، ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﺑﯿﻤﻪ اﯾﺮان

ﻓﻬﺮﺳﺖ ﻣﻄﺎﻟﺐ

ﻋﻨﻮان ﺻﻔﺤﻪ

ﻓﺼـﻞ اول: ﮐﻠﯿـﺎت ﺗﺤﻘﯿﻖ............................................................................................................. 1

.1-1ﻣﻘﺪﻣﻪ.................................................................................................................................... 2

.2-1 ﺗﺸﺮﯾﺢ و ﺑﯿﺎن ﻣﺴﺌﻠﻪ............................................................................................................. 3

.3-1اﻫﻤﯿﺖ ﻣﻮﺿﻮع و ﺿﺮورت اﻧﺠﺎم ﺗﺤﻘﯿﻖ............................................................................... 4

.4-1ﺳﻮاﻻت ﺗﺤﻘﯿﻖ...................................................................................................................... 5

.5-1 اﻫﺪاف ﺗﺤﻘﯿﻖ....................................................................................................................... 5

.6-1ﻓﺮﺿﯿﺎت ﺗﺤﻘﯿﻖ..................................................................................................................... 6

.7-1ﺗﻌﺎرﯾﻒ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ................................................................................................................... 7

.1-7-1ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری.......................................................................................................... 7

.2-7-1 ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﻨﺼﻔﺎﻧﻪ و ﮐﺎﻓﯽ.................................................................................................. 8

.3-7-1ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎری اﯾﻤﻦ و ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ............................................................................................. 8

.4-7-1 ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻓﺮﺻﺖ رﺷﺪ و اﻣﻨﯿﺖ ﻣﺪاوم.................................................................................... 9

.5-7-1ﻗﺎﻧﻮن ﮔﺮاﯾﯽ در ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﺎر.............................................................................................. 9

.6-7-1واﺑﺴﺘﮕﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری........................................................................................ 9

.7-7-1 ﻓﻀﺎی ﮐﻠﯽ زﻧﺪﮔﯽ 10........................................................................... ..........

.8-7-1ﯾﮏ ﭘﺎرﭼﮕﯽ و اﻧﺴﺠﺎم در ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﺎر 10.............................................. ................................

.9-7-1 ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎی اﻧﺴﺎﻧﯽ 10................................................................ ................................

.10-7-1ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ 11................................................................................ ................................

.8-1ﺗﻌﺎرﯾﻒ ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ 11................................................................................... ................................

.1-8-1ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری 11.......................................................................... ................................

.2-8-1 ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﻨﺼﻔﺎﻧﻪ و ﮐﺎﻓﯽ 11................................................................. ................................

.3-8-1ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎری اﯾﻤﻦ و ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ 11............................................................. ................................

.4-8-1 ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻓﺮﺻﺖ رﺷﺪ و اﻣﻨﯿﺖ ﻣﺪاوم 12.................................................... ................................

 

.5-8-1ﻗﺎﻧﻮن ﮔﺮاﯾﯽ در ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﺎر 12............................................................. ................................

.6-8-1واﺑﺴﺘﮕﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری 13....................................................... ................................

.7-8-1 ﻓﻀﺎی ﮐﻠﯽ زﻧﺪﮔﯽ 13........................................................................... ................................

.8-8-1ﯾﮏ ﭘﺎرﭼﮕﯽ و اﻧﺴﺠﺎم در ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﺎر 13.............................................. ................................

.9-8-1 ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎی اﻧﺴﺎﻧﯽ 14................................................................ ................................

.10-8-1ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ 14................................................................................ ................................

ﻓﺼـﻞ دوم: ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮی و ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ 15....................................................... ................................

.1-2ﻣﻘﺪﻣﻪ 16................................................................................................... ................................

.2-2 ﺗﺎرﯾﺨﭽﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری 16............................................................... ................................

.3-2 ﺗﻌﺎرﯾﻒ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری 17................................................................ ................................

.1-3-2ﺗﻌﺎرﯾﻒ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری در روﻧﺪ ﺗﺎرﯾﺦ 18...................................... ................................

.2-3-2ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری 21................................................. ................................

.3-3-ﺗﻌﺮﯾﻒ رﺳﻤﯽ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری 22................................................... ................................

.4-2ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری 22.......................................................... ................................

.1-4-2 ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﻨﺼﻔﺎﻧﻪ و ﮐﺎﻓﯽ 23................................................................. ................................

.2-4-2ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎری اﯾﻤﻦ و ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ 24............................................................. ................................

.3-4-2 ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻓﺮﺻﺖ رﺷﺪ و اﻣﻨﯿﺖ ﻣﺪاوم 24.................................................... ................................

.4-4-2 ﻗﺎﻧﻮن ﮔﺮاﯾﯽ در ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﺎر 24............................................................ ................................

.5-4-2 واﺑﺴﺘﮕﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری 25...................................................... ................................

.6-4-2ﻓﻀﺎی ﮐﻠﯽ زﻧﺪﮔﯽ 25............................................................................ ................................

.7-4-2 ﯾﮏ ﭘﺎرﭼﮕﯽ و اﻧﺴﺠﺎم در ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﺎر 25............................................. ................................

.8-4-2ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎی اﻧﺴﺎﻧﯽ 26................................................................. ................................

.5-2راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﺑﻬﺒﻮد ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری................................................................................. 26

.1-5-2اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺗﺮ ﮐﺮدن ﮐﺎر 26......................................................................... ................................

.2-5-2ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﻐﻞ 27.................................................................................... ................................

 

-1 رﻫﺒﺮی ﻣﺆﺛﺮ و رﻓﺘﺎر ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽ 27.............................................................. ................................

-2 ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺴﯿﺮ ﺗﺮﻗﯽ 27.................................................................................. ................................

-3 ﺟﺪاول ﮐﺎری ﻣﻨﻌﻄﻒ 28.............................................................................. ................................

-4 ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﮐﺎرﮐﻨﺎن 28.................................................................................... ................................

-5 ﻧﻮﺳﺎزی ﺳﺒﮏ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ 28.......................................................................... ................................

.6-2ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎی ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری از دﯾﺪ ﺗﺌﻮرﯾﺴﯿﻦ ﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ 29.............. ................................

.7-2ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ 36....................................................................................... ................................

.8-2 ﺗﺎرﯾﺨﭽﻪ ﭘﯿﺪاﯾﺶ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ 37............................................................ ................................

.9-2اﻧﻮاع ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ 40............................................................................. ................................

.1-10-2 ﺗﻌﻬﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن 40.................................................................. ................................

.2-10-2ﺗﻌﻬﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮی 41.................................................................... ................................

.3-10-2 ﺗﻌﻬﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﻮد 41........................................................................ ................................

.4-10-2 ﺗﻌﻬﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺮدم 41...................................................................... ................................

.5-10-2 ﺗﻌﻬﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ وﻇﯿﻔﻪ ﯾﺎ ﺗﮑﻠﯿﻒ 42...................................................... ................................

.11-2راﻫﮑﺎرﻫﺎﯾﯽ ﺑﺮای اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ 43............................................ ................................

.12-2ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ 44................................................................ ................................

.1-12-2ﺻﺮاﺣﺖ و آﺷﮑﺎر ﺑﻮدن ﻋﻤﻞ 44......................................................... ................................

.2-12-2ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺗﺠﺪﯾﺪ ﻧﻈﺮ و ﻗﺎﺑﻞ ﻓﺴﺦ ﺑﻮدن ﻋﻤﻞ 44........................................ ................................

.3-12-2اراده 45.............................................................................................. ................................

.4-12-2ﺷﻬﺮت ﻋﻤﻞ 45.................................................................................. ................................

.13-2ﺑﯿﻤﻪ اﯾﺮان 46......................................................................................... ................................

.1-13-2ﺗﺄﺳﯿﺲ ﺑﯿﻤﻪ اﯾﺮان 46.......................................................................... ................................

.2-13-2ﺗﺎرﯾﺨﭽﻪ ﺑﯿﻤﻪ اﯾﺮان 46........................................................................ ................................

.3-1-2ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺑﯿﻤﻪ اﯾﺮان......................................................................................................... 48

.14-2ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﭘﮋوﻫﺶ 48................................................................................... ................................

 

.1-14-2ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﭘﮋوﻫﺶ در اﯾﺮان 48................................................................ ................................

.2-14-2ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﭘﮋوﻫﺶ در ﺟﻬﺎن 57................................................................ ................................

ﻓﺼــﻞ ﺳﻮم: روش ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ 60.................................................................. ................................

.1-3ﻣﻘﺪﻣﻪ 61................................................................................................... ................................

.2-3روش ﺗﺤﻘﯿﻖ 62......................................................................................... ................................

.3-3ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری 62........................................................................................ ................................

.4-3ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری 63......................................................................................... ................................

.5-3اﺑﺰار ﮔﺮدآوری داده ﻫﺎ 64......................................................................... ................................

.6 -3 اﻋﺘﺒﺎر اﺑﺰار اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی (ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ) 64................................................. ................................

.1-6-3رواﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ 64.............................................................................. .......................

.2-6-3ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ 65............................................................................... .........................

.7-3 روش ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ( روش آﻣﺎری) 66......................................... ................................

.8-3ﻗﻠﻤﺮو ﺗﺤﻘﯿﻖ 67......................................................................................... ...............

.1-8-3ﻗﻠﻤﺮو ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ 67.............................................................................. ................................

.2-8-3ﻗﻠﻤﺮو زﻣﺎﻧﯽ 67.................................................................................... ................................

.3-8-3 ﻗﻠﻤﺮو ﻣﮑﺎﻧﯽ 67................................................................................... ................................

ﻓﺼـﻞ ﭼﻬﺎرم: ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ و ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ 68................................ ................................

.1-4ﻣﻘﺪﻣﻪ 69................................................................................................... ................................

.2-4اﻃﻼﻋﺎت ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ 70..................................................................... ................................

.1-2-4ﺟﻨﺴﯿﺖ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﺎن 70........................................................................... ................................

.2-2-4 وﺿﻌﯿﺖ ﺗﺎﻫﻞ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﺎن 71............................................................... ................................

.3-2-4ﺳﻦ 72.................................................................................................. ................................

.4-2-4ﺳﻄﺢ ﺗﺤﺼﯿﻼت 74............................................................................... ................................

.5-2-4ﺳﺎﺑﻘﻪ ﮐﺎر 75......................................................................................... ................................

.3-4ﭘﯿﺶ ﻓﺮض ﻫﺎی رﮔﺮﺳﯿﻮن 76................................................................... ................................

 

.1-3-4آزﻣﻮن ﮐﻮﻟﻤﻮﮔﺮوف اﺳﻤﯿﺮﻧﻮف 76........................................................ ................................

.2-3-4آزﻣﻮن اﺳﺘﻘﻼل ﺧﻄﺎﻫﺎ 78...................................................................... ................................

.4-4آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﯿﺎت ﭘﮋوﻫﺶ 79...................................................................... ................................

.1-4-4ﻓﺮﺿﯿﻪ اﺻﻠﯽ ﭘﮋوﻫﺶ 79...................................................................... ................................

.2-4-4ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﺮﻋﯽ اول ﭘﮋوﻫﺶ 81............................................................... ................................

.3-4-4ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﺮﻋﯽ دوم ﭘﮋوﻫﺶ 82................................................................ ................................

.4-4-4ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﺮﻋﯽ ﺳﻮم ﭘﮋوﻫﺶ 84............................................................... ................................

.5-4-4ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﺮﻋﯽ ﭼﻬﺎرم ﭘﮋوﻫﺶ.......................................................................................... 86

.6-4-4ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﺮﻋﯽ ﭘﻨﺠﻢ ﭘﮋوﻫﺶ 88.............................................................. ................................

.7-4-4ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﺮﻋﯽ ﺷﺸﻢ ﭘﮋوﻫﺶ 90.............................................................. ................................

.8-4-4ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﺮﻋﯽ ﻫﻔﺘﻢ ﭘﮋوﻫﺶ 91.............................................................. ................................

.9-4-4ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﺮﻋﯽ ﻫﺸﺘﻢ ﭘﮋوﻫﺶ 93............................................................. ................................

.5-4رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪی ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری 95............................................. ................................

.6-4ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری در ﮐﺎرﮐﻨﺎن 97............................................... ................................

ﻓﺼـﻞ ﭘﻨﺠﻢ: ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮی،ﺑﺤﺚ و ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدات 99.................................................. ................................

.1-5ﻣﻘﺪﻣﻪ..................................................................................................................... 100

.2-5ﺧﻼﺻﻪ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺗﺤﻘﯿﻖ......................................................................................................... 101

.3-5ﺑﺤﺚ در ﻧﺘﺎﯾﺞ.................................................................................................................... 102

.1-3-5ﺑﺤﺚ در ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﻓﺮﺿﯿﺎت................................................................................. 102

.2-3-5ﺑﺤﺚ در ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪی ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری................................ 104

.3-3-5 ﺑﺮرﺳﯽ وﺿﻌﯿﺖ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری........................................................................... 105

.4-5ﺟﻤﻊ ﺑﻨﺪی و ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮی........................................................................................... 105

.5-5ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدات ﺗﺤﻘﯿﻖ......................................................................................... . 106

.1-5-5ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدات ﮐﺎرﺑﺮدی.......................................................................................... 106

.2-5-5ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدات ﺑﺮای ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت آﺗﯽ....................................................................... 108

 

.6-5ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ.................................................................................... 108

ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻓﺎرﺳﯽ.................................................................................................... 110

ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﮕﻠﯿﺴﯽ................................................................................................ 113

ﻣﻨﺎﺑﻊ اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ.............................................................................................. 115

ﭘﯿــﻮﺳﺖ.................................................................................................... 116

ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ............................................................................................117

ﺧﺮوﺟﯽ ﻧﺮم اﻓﺰار 120.................................................................................................

135............................................................................................... Abstract

1ﻣﻘﺪﻣﻪ

ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ از اﺳﺎﺳﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﻫﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺑﯽ ﮔﻤﺎن، ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ و ﻣﺤﯿﻄﻬﺎی ﮐﺎری ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎده ی ﮐﺎرآﻣﺪ از ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ی ﻋﻠﻮم رﻓﺘﺎری واﺑﺴﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﺮای روﯾﺎروﯾﯽ ﺑﺎ ﭼﺎﻟﺶ اﺳﺘﻔﺎده ی ﮐﺎرآﻣﺪ از اﯾﻦ ﻣﻨﺒﻊ، ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﯿﺶ ﺗﺮ و ﺟﺎﻣﻊ ﺗﺮ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ و ﺳﺎزه ﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ و اﺑﺰارﻫﺎی ﺧﺎص آن ﻻزم اﺳﺖ و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﻣﻬﺎرت اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﻦ ﺳﺎزه ﻫﺎ و اﺑﺰارﻫﺎ اﻣﺮی ﺿﺮوری اﺳﺖ.

ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎی ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻧﮕﺎه راﻫﺒﺮدی ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ آن را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان داراﯾﯽ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ و ارزﺷﻤﻨﺪ در ﻧﻈﺮ دارﻧﺪ و ﺑﯿﺶ از ﭘﯿﺶ ﺑﻪ ارﺗﻘﺎی ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ و رﺿﺎﯾﺖ ﺷﻐﻠﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺗﻮﺟﻪ دارﻧﺪ. ﺑﻬﺒﻮد ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻣﺴﺘﻠﺰم اﻫﺘﻤﺎم ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪ ﺗﺪوﯾﻦ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻫﺎی ﺣﻤﺎﯾﺖ ﮔﺮاﯾﺎﻧﻪ از ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ اﺳﺖ. ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس، اﺳﺘﻔﺎده ی ﻣﻄﻠﻮب از ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻣﺘﮑﯽ ﺑﻪ ﺗﺪوﯾﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﻬﺎی ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ و اﻗﺪام ﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮای ﺻﯿﺎﻧﺖ ﺟﺴﻢ، روح و ﺣﻔﻆ ﮐﺮاﻣﺖ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن اﻧﺠﺎم ﻣﯽ ﮔﯿﺮد(ﺣﺎﺗﻤﯽ و ﻫﻤﮑﺎران،.(1390

اﻗﺪام ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ اﻣﮑﺎﻧﺎت رﻓﺎﻫﯽ، درﻣﺎﻧﯽ، اﻣﻨﯿﺖ ﺷﻐﻠﯽ، ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﻐﻠﯽ، اﻫﻤﯿﺖ ﺷﻐﻠﯽ، ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺷﻐﻠﯽ، آﻣﻮزش و ﺑﻬﺴﺎزی و ﻣﻮاردی از اﯾﻦ ﻗﺒﯿﻞ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ، روی ﻫﻢ ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻣﻔﻬﻮم ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری اﻣﺮوزه ﺑﻪ ﯾﮏ ﻣﻮﺿﻮع اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻋﻤﺪه در ﺳﺮﺗﺎﺳﺮ دﻧﯿﺎ ﻣﺒﺪل ﺷﺪه اﺳﺖ در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ در ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻓﻘﻂ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﺮ زﻧﺪﮔﯽ ﺷﺨﺼﯽ ﺑﻮد. در ﺟﺎﻣﻌﻪ ی اﻣﺮوز ﺑﻬﺒﻮد زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری ﺑﻪ ﺻﻮرت ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎن و ﮐﺎرﮐﻨﺎن آن در آﻣﺪه اﺳﺖ. از آن ﺟﺎ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ اﻗﺪام ﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ و ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری راﺑﻄﻪ ی ﻣﺴﺘﻘﯿﻤﯽ وﺟﻮد دارد، از اﯾﻦ رو، ﺣﯿﺎت دوﺑﺎره ﺑﺨﺸﯿﺪن ﺑﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن، از راه ارﺗﻘﺎی ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری،ﮐﻠﯿﺪ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻫﺮ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺸﻤﺎر ﻣﯽ رود(ﺣﺎﺗﻤﯽ و ﻫﻤﮑﺎران ،.(1390

در اﯾﻦ ﻓﺼﻞ اﺑﺘﺪا ﺑﯿﺎن ﻣﺴﺌﻠﻪ و ﺿﺮورت اﻧﺠﺎم ﭘﮋوﻫﺶ و ﺳﭙﺲ اﻫﺪاف ،ﺳﻮاﻻت و ﻓﺮﺿﯿﺎت ﭘﮋوﻫﺶ ﻋﻨﻮان ﺷﺪه اﺳﺖ و در آﺧﺮ ﻧﯿﺰ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ و ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ ذﮐﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ .

 

.2-1 ﺗﺸﺮﯾﺢ و ﺑﯿﺎن ﻣﺴﺌﻠﻪ

ﻓﻠﺴﻔﻪ وﺟﻮدی ﺳﺎزﻣﺎن، ﻣﺘﮑﯽ ﺑﻪ ﺣﯿﺎت اﻧﺴﺎن اﺳﺖ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺑﺪون وﺟﻮد اﻧﺴﺎن ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﻧﺨﻮاﻫﻨﺪ داﺷﺖ، ﺑﻠﮑﻪ اداره آﻧﻬﺎ ﻧﯿﺰ ﻣﯿﺴﺮ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺑﻮد ﺣﺘﯽ ﺑﺎ وﺟﻮد ﻓﻨﺎور ﺷﺪن ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ و ﺗﺒﺪﯾﻞ آن ﻫﺎ ﺑﻪ ﺗﻮده ای از ﺳﺨﺖ اﻓﺰار ، در آﯾﻨﺪه ﺑﺎز ﻧﻘﺶ اﻧﺴﺎن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﺎﻣﻞ ﺣﯿﺎﺗﯽ و اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ در ﺑﻘﺎی ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﻤﺎﮐﺎن ﺑﺎﻗﯽ ﺧﻮاﻫﺪ ﻣﺎﻧﺪ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﺎ ارزش ﺗﺮﯾﻦ ﻣﻨﺒﻊ ﺑﺮای ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ. آن ﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﺼﻤﯿﻤﺎت ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺷﮑﻞ داده، راه ﺣﻞ اراﺋﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ و ﻧﻬﺎﯾﺘﺎٌ ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﻣﺸﮑﻼت ﺳﺎزﻣﺎن را ﺣﻞ ﮐﺮده و ﺑﻬﺮه وری را ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﺨﺸﯿﺪه، ﮐﺎرآﯾﯽ و اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ را ﻣﻌﻨﺎ ﻣﯽ دﻫﻨﺪ(ﻣﻬﺪی زاده اﺷﺮﻓﯽ و اﯾﻠﮑﺎ،.(1389 ﻟﺬا ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻧﮕﺎه راﻫﺒﺮدی ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ آن را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان داراﯾﯽ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ و ارزﺷﻤﻨﺪ در ﻧﻈﺮ داﺷﺘﻪ و ﺑﯿﺶ از ﭘﯿﺶ ﺑﻪ ارﺗﻘﺎءﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ آﻧﻬﺎ ﺗﻮﺟﻪ دارﻧﺪ.

اﻣﺮوزه ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری ﯾﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻧﻈﺎم ﮐﺎر ﯾﮑﯽ از ﺟﺎﻟﺐ ﺗﺮﯾﻦ روش ﻫﺎی اﯾﺠﺎد اﻧﮕﯿﺰه و راﻫﮕﺸﺎی ﻣﻬﻢ در ﻃﺮاﺣﯽ و ﻏﻨﯽ ﺳﺎزی ﺷﻐﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ رﯾﺸﻪ آن در ﻧﮕﺮش ﮐﺎرﮐﻨﺎن و ﻣﺪﯾﺮان ﺑﻪ اﻧﮕﯿﺰش اﺳﺖ ﮐﻪ اﻣﺮوزه ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت در ﺑﺎب ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺎر و ﺷﻐﻞ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻮﺟﻪ روز اﻓﺰون وﯾﮋه ای را ﻣﯽ ﻃﻠﺒﺪ(ﺿﯿﺎﺋﯽ ﺑﯿﮕﺪﻟﯽ،.(1388

ﺑﻬﺒﻮد ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻣﺴﺘﻠﺰم اﻫﺘﻤﺎم ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪ ﺗﺪوﯾﻦ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻫﺎی ﺣﻤﺎﯾﺖ ﮔﺮاﯾﺎﻧﻪ از ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ اﺳﺖ . اﻣﺮوزه ﺗﻮﺟﻬﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری ﻣﯽ ﺷﻮد ﺑﺎزﺗﺎﺑﯽ اﺳﺖ از اﻫﻤﯿﺘﯽ ﮐﻪ ﻫﻤﮕﺎن ﺑﺮای آن ﻗﺎﺋﻠﻨﺪ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ اﻗﺪاﻣﺎﺗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮای ﺣﻔﻆ و ﺻﯿﺎﻧﺖ ﺟﺴﻢ و روح ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﻣﯽ آﯾﺪ و ﻣﻮﺟﺒﺎت رﺿﺎﯾﺖ و ﺧﺮﺳﻨﺪی آﻧﺎن را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽ آورد. اﻧﺴﺎن ﻫﺎ ﺑﺮای اراﺋﻪ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﮐﻮﺷﺶ ﻫﺎی ﺧﻮد در راه ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎن، ﻋﻼﻗﻤﻨﺪﻧﺪ ﺑﺪاﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ اﻧﺘﻈﺎرات، ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﻫﺎ، ﻧﯿﺎزﻫﺎ و ﺷﺄن آن ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد. در ﭼﻨﺪ ﺳﺎل اﺧﯿﺮ ﯾﮑﯽ از دﻏﺪﻏﻪ ﻫﺎی اﺻﻠﯽ و ﻋﻤﺪه ﻣﺪﯾﺮان ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ ارﺗﻘﺎء ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﺎرﮐﻨﺎن آن ﺗﺎ ﺣﺪ ﺑﻬﯿﻨﻪ و ﻣﻄﻠﻮب ﺟﻬﺖ ﻧﯿﻞ ﺑﻪ اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻃﻮرﯾﮑﻪ وﺟﻮد

 

ﻋﻮاﻣﻞ و ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ در ﺑﺤﺚ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری وﺟﻮد دارد ﺗﻮﺟﻪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺪﯾﺮان ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ را ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻘﻮﻟﻪ ﻓﺮاﻫﻢ ﮐﺮده اﺳﺖ (ﻣﻬﺪی زاده اﺷﺮﻓﯽ و اﯾﻠﮑﺎ،.(1389

ﻟﺬا ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ دﻏﺪﻏﻪ ﻫﺎی ﻫﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﻬﺒﻮد و ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﺑﻪ دﻧﺒﺎل آن ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﺎرﮐﻨﺎن و ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﮐﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری ﺑﻪ ﻣﻮازات ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻓﺮدی و ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﮑﻤﻞ آن ﻣﻄﺮح ﺑﻮده اﻧﺪ، ﻣﯽ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﯾﮑﯽ از ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻬﻤﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﺎرﮐﻨﺎن و ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار ﺑﺎﺷﺪ، ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻟﺬا اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ در ﺻﺪد ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﯿﻦ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری ﺑﺮ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺮآﻣﺪه اﺳﺖ.

.3-1اﻫﻤﯿﺖ ﻣﻮﺿﻮع و ﺿﺮورت اﻧﺠﺎم ﺗﺤﻘﯿﻖ

در ﻃﯽ ﺳﺎﻟﻬﺎی اﺧﯿﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری ﻧﻘﺶ اﺳﺎﺳﯽ و ﻣﻬﻤﯽ در اﻓﺰاﯾﺶ ﺑﻬﺮه وری ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ و در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮐﺎراﯾﯽ و اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ و ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﺑﺰرگ ﺑﺮ ﻋﻬﺪه داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ارﺗﻘﺎی ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ در ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﯾﮏ روﯾﮑﺮد دورﻧﮕﺮ و ﮔﺴﺘﺮده ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ اﯾﻦ ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻌﻨﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ ﮐﺎرآﻣﺪ ﻧﻘﺶ ﻣﺤﻮری در ﺗﺤﻮل ﺳﺎزﻣﺎن اﯾﻔﺎ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری ﯾﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺟﺎﻣﻊ و وﺳﯿﻌﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺟﻠﺐ رﺿﺎﯾﺖ و ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن، ﮐﻤﮏ ﺑﻪ آﻧﺎن ﺟﻬﺖ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻐﯿﯿﺮات و ﺣﻔﻆ ﮐﺎرﮐﻨﺎن در ﺳﺎزﻣﺎن ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻧﺎرﺿﺎﯾﺘﯽ از ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری ﯾﮏ ﻣﺸﮑﻞ اﺳﺎﺳﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺪون ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﭘﺴﺖ و ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ، ﻫﻤﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن را ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻗﺮار ﻣﯽ دﻫﺪ. ﺑﺮرﺳﻰ، ﮐﻨﺘﺮل و ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺗﻤﺎم ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎی ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار در ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری، ﮐﺎر ﭘﯿﭽﯿﺪه ای ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ در ﯾﮏ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﻠﯽ ﻣﯽ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ رﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺗﺼﻮر ذﻫﻨﯽ و ﺑﺮداﺷﺖ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﯾﮏ ﺳﺎزﻣﺎن از ﻣﻄﻠﻮﺑﯿﺖ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و رواﻧﯽ ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎر و ﺷﺮاﯾﻂ ﮐﺎر ﺧﻮد اﺳﺖ. واﻟﺘﻮن((1973 در اﻟﮕﻮی ﺧﻮد ﺑﺮای ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری 8 ﺷﺎﺧﺺ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از: ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﻨﺼﻔﺎﻧﻪ و ﮐﺎﻓﯽ،ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎی ﮐﺎری اﯾﻤﻦ و ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ، ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻓﺮﺻﺖ رﺷﺪ و اﻣﻨﯿﺖ ﻣﺪاوم، ﻗﺎﻧﻮن ﮔﺮاﯾﯽ در ﺳﺎزﻣﺎن،واﺑﺴﺘﮕﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری،ﻓﻀﺎی ﮐﻠﯽ زﻧﺪﮔﯽ،وﺣﺪت واﻧﺴﺠﺎم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ،ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎی اﻧﺴﺎن . ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری، ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺧﻮد ﺗﻮﺟﻪ دارد از ﻣﺰاﯾﺎی داﺷﺘﻦ ﻧﯿﺮوی ﮐﺎر ﻣﺘﻌﻬﺪﺗﺮ ﺑﺮﺧﻮردار ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑﻮد و ﺗﻌﻬﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻧﯿﺮوی ﮐﺎر ﯾﻌﻨﯽ ﺑﻬﺮه وری ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻧﯿﺮوی ﮐﺎر . ﻣﺪﯾﺮان ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل اﻓﺰاﯾﺶ ﺑﻬﺮه وری و ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﺷﻐﻠﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ در ﺟﻬﺖ ﺑﻬﺒﻮد ﻧﮕﺮش ﻫﺎ، اﻓﺰاﯾﺶ اﻧﮕﯿﺰه اﻓﺮاد ﺑﺮای ﮐﺎر ﺑﻬﺘﺮ و ﺑﯿﺸﺘﺮ و ﻧﯿﺰ ﻗﻮﯾﺘﺮ ﮐﺮدن اﺣﺴﺎس ﺗﻌﻬﺪ آﻧﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن، ﺗﻼش ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ و ﻣﯽ ﮐﻮﺷﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯿﺰان ﻏﯿﺒﺖ ﮐﺎرﮐﻨﺎن، ﺗﺮک ﺷﻐﻞ و ﺳﺎﯾﺮ رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﮐﻨﺎره ﮔﯿﺮاﻧﻪ ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ آﻧﺎن ،ﺑﻬﺮه وری ﺳﺎزﻣﺎن و ﻋﻤﻠﮑﺮدﺷﻐﻠﻰ ﮐﺎرﮐﻨﺎن را اﻓﺰاﯾﺶ دﻫﻨﺪ(ﻣﻬﺪاد و ﻫﻤﮑﺎران،.(1390 ﺑﯿﻤﻪ اﯾﺮان ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی د


برای دانلود متن کامل این پایان نامه می توانید به سایت منبع مراجعه کنید :
40y.ir


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ساعت: ۱۲:۵۸:۲۴ توسط:محمد موضوع: نظرات (0)