روشهاي درمان مكمل -روش هاي نوين درمان
4-7-2. منحرف كردن فكر ( Distraction )
منحرف كردن فكر استفاده از فعاليتي است كه فكر شما را مشكلي كه براي شما ايجاد ناراحتي و نگراني ميكند منحرف خواهد كرد . صحبت كردن بادوستان ياوابستگان ، سرگرم كردن خود با فيلمهاي تلويزيون يا رفتن به سينما يا گوش كردن به راديو،يا انجام كارهاي دستي مانند سوزن كاري يا بازي با پازل يا مدلهاي ساختماني يا نقاشي ، روشهايي است كه حواس شما را از احساسات نا خوشايند منحرف مي كند .خيلي از مراكز كانسرامروزه از متخصص هاي موزيك ياخلاقيت درماني در اختيار دارند كه ميتوانند با پيشنهاد مناسب با روحيات شما در ضمن درمان سرطان استرس و فشارهاي فكري را بكاهند . ( مكاريان ،1393)
4-7-3. هيپنوتيزم
هيپنوتيزم يكي از روشهاي درمان مكمل است كه براي ارتقاي شرايط زندگي بيماران بيماريهاي مزمن كاربرد گسترده اي دارد. در همين راستا مي توان از هيپنوتيزم براي بيماران مبتلا به سرطاننيز استفاده نمود.
هيپنوتيزم به عنوان يك روش درماني اصلي يا درمان كمكيِ موثر در بسياري از انواع مشكلات جسمي و رواني، كاربرد ارزشمندي دارد. هيپنوتيزم حالت تغيير يافتهاي از هوشياري است كه طي آن درمانگر واجد شرايط اين فرصت را پيدا ميكند كه با تاثير مستقيم بر فرآيندهاي ناخودآگاه و ارائه تلقينات درماني مناسب به اصلاح ساختار رواني بيمار بپردازد و يا زمينهاي براي اجراي يك روش درماني پزشكي مثل جراحي و ... فراهم سازد.
با توجه به لزوم كاربرد شيوه هايي كه به ارتقاي كيفيت زندگي بيماراني كه با بيماري هاي مزمني كه با درد همراه است زندگي مي كنند منجر شود ، امروزه استفاده از هيپنوتيزم به عنوان وسيله اي براي ايجاد بي حسي موضعي براي انجام درمانها پزشكي و كاهش و از بين بردن درد كاربرد گسترده اي دارد. بر همين اساس از هيپنوتسزم در درمانهاي مختلف سرطان در بزرگسالان و كودكان نيز استفاده مي شود.
در حال حاضر " هيپنوتيزم درماني" يك روش درماني است كه در يك مرحله يا مراحلي از آن از هيپنوتيزم استفاده مي شود. (iransalamat.com، 1393)
4-7-4. تصوير سازي ذهني Imagery
تصوير سازي ذهني يك روش استفاده از روياي در روز است كه از تمام احساسات و حواس شما استفاده ميكند . اين روش معمولا با چشم بسته انجام داده ميشود. براي شروع ، به آهستگي شروع به نفس كشيدن كرده تا احساس آرامش كنيد .احساس يك گويي از انرژي را ( مثلا يك نور سفيد ) تصوير سازي كنيدكه در نقطه اي از بدن شما مي باشد. وقتي شما توانستيد اين گوي انرژي را ببنيد ، در هنگامي كه نفس خود را داخل ميكشيد تصور كنيد كه اين گوي انرژي را به قسمتي از بدن كه درد يا ناراحتي دارد يا احساس مشكل ميكنيد مانند تهوع و استفراغ وارد ميكنيد.
وقتي نفس را بيرون مي دهيد هوا همراه اين توپ از بدن شما بيرون ميرودوهمراه آن دردو آلام شما هم خارج ميشود ( نفس خود را خيلي آرام بكشيد و به صورت فوت كردن و تنفس با صدا نباشد). اين تصوير سازي ورود اين توپ انرژي به درون خود و خروج آنرا ادامه دهيد . شما مي بينيد كه اين توپ انرژي به تدريج هر چه وارد و خارج مي شود بزرگتر و بزرگتر ميشودو درد و الام شما كمتر مي شود .در انتها اين تصوير سازي ، به آهستگي شماره از سه به پايين بشماريد ، نفس عميق بكشيد ، وچشم خود را باز كنيد و به خودتان بگوييد ( من بيدار ميشوم و احساس آرامش ميكنم )
4-7-5 . ماساژدرماني
استفاده از لمس براي بهبود در يك فكر قديمي مي باشد . اولين دستنوشته در اين مورد به 3000 سال قبل در چين برميگردد.ماساژدرماني به لمس قسمتهاي مشخصي از بدن با روشهاي خاص مانند ضربه زدن به عضلات بدن يا مالش آن نواحي گفته مي شود.اين درمان بايد توسط افراد متبحر و داراي مجوز با يد انجام شود و با پزشك خود در اين مورد مشورت كنيد .
4-7-6 . عبادت و دعا Meditation and Prayer
عبادت يك روش تمدد اعصاب و آرامش بخش مي باشد كه به شما اجازه مي دهد انرژي خود را روي يك مسئله خاص متمركز كنيد و به يك مورد خاص فكر كنيد .بخصوص وقتي فكر و بدن شما تحت استرس درمان كانسر مي باشد به شما كمك مي كند . به عنوان مثال ، شما يك كلمه يا جمله را مرتب تكرار مي كنيد و يا به طور دائم به يك شكل نگاه ميكنيد .
روش ديگر دعا كردن اجازه دادن به تفكراتتان است كه احساس كنند و تصوير سازي كنند كه شما خارج ميشوند .در افرادي كه به نيروي معنوي برتر اعتقاد دارند ، نماز و عبادت،يك احساس قدرت و آرامشو الهام بسيار قوي در هنگام درمان كانسر به آنها خواهد داد.دعا چه به تنهايي يا همراه با فاميل يا با هم كيشان به شما كمك فراوان خواهد كرد.روحانيون ميتوانند در ورود شما با اين مراسم شما را كمك كنند.
4-7-7 .كشش ونرمش عضلات
در يك اطاق آرام دراز بكشيد.به آرامي وآهستگي نفس بكشيد.درهنگام دم عظلات و گروهي از عظلات را منقبض كنيد.به عنوان مثال ، يك چشم را در هم بكشيد ، يا اخم كنيد ، يا دندانها را به هم بفشاريد ، مشت كنيد ، بازو يا ران خود رامنقبض كنيد.نفس خود را نگه داريد وعظلات خود را چند دقيقه منقبض نگه داريد.سپس بازدم كرده و عظلات خود رارها كرده، واجازه دهيد بدنتان رلاكس و شل شويد.
اين سير را با عضلات ديگر تكرار كنيد .ازطريق ديگراين روش درمان را ميتوانيد انجام دهيد به اين طريق رلاكسيشن يا تمدد اعصاب پيشرونده گويند،از انگشت شصت پا شروع گنيد ، كم كم بالاتر بياييد و به تدريج عظلات تمام يك پا را منقبض كنيد و شل كنيد . سپس همين كاررابا پاي ديگر انجام دهيد .سپس عظلات قسمتهاي ديگر بدن را همين كار كنيد تا تمام بدن از جمله عظلات جمجمه را هم شامل شود . به ياد داشته باشيد در هنگام انقباض عظلات در دم باشيد و در هنگام شل كردن عظلات در حال بازدم.
4-7-8 . ورزشهاي فيزيكي
ورزش مي تواند در كاهش درد كم كند ، عظلات ضعيف را تقويت مي كند ، بالاتس را برقرار ميكند ، و افسردگي و ضعف را كاهش مي دهد . بعد از گرفتن تاييد ورزش از پزشك خود و مشخص كردن ميزان تحمل به ورزش براي شما ، ابتدا ورزش را 5-10 دقيقه پياده روي در روز شروع كرده و بتدريح فعاليت خود را افزايش دهيد
4-7-9. تنفس منظم
در يك وضعيت مناسب قرار بگيريدوتمام عظلات خود را شل كنيد . اگر چشمان شما باز است به يك نقطه دور نگاه كنيد.واگر چشمان شما بسته است به يك مسئله آرامش بخش يل خنثي فكركنيد وفكرخود را به تنفس خود متمركز كنيد.
نفس خودراآهستگي وآرامش از طريق بيني به درون و بيرون بدهيد.شما ميتوانيد يك ريم ثابت به تنفس خود با شماره كردن تنفس بدهيد "دم : يك دو ـ بازدم : يك دو " .خودتان را با هر تنفس شل و رلاكس كنيد .
شما ميتوانيد اين تكنيك را فقط براي چند ثانيه يا تا ده دقدقه ادامه دهيد . با سه شماره به آهستگي به اين تنفس ريميك حاتمه دهيد. ( مكاريان ،1393)
4-8 . روش هاي نوين درمان كودكان
هنر و سلامت فردي
از ديگر عواملي كه تاثير بسزايي در احساس سلامت دارد مقوله هنر مي باشد. شواهد زيادي وجود دارد كه نشان مي دهد تماشاي آثار هنري تاثيرات مثبتي بر سلامتي و بهبود دارد. همچنين بسياري از پزشكان و محققان ارتباط بين مشاركت در فعاليتهاي هنري و سلامتي را مورد اشاره قرار داده اند كه اين تحقيقات هم در مورد شركت كنندگان در فعاليتهاي هنري و هم مخاطبان آنها صورت گرفته است. وجود اين ارتباط از نظريه دكتر استيو سوتر استاد دانشگاه روانشناسي كاليفرنيا قابل استخراج است، او توضيح مي دهد كه بهبودي فرآيند اي طولاني مدت است كه بصورت فيزيولوژيكي با مقاومت بدن در برابر بيماري و عملكرد بهينه سيستم ايمني بدن تعريف مي شود. اين فرآيند از لحاظ فيزيولوژيكي توسط پتانسيل رشد يا خودشكوفايي، از لحاظ عمومي با حس ذهني بهبود يا رضايت از زندگي و از نظر رفتاري با حس شايستگي و سودمندي تكوين مي يابد.
HAI انجمني است كه به بررسي تاثير هنرها بر نتايج پزشكي پرداخته و در جستجوي يافتن تاثيرات مثبت انجام كارهاي هنري بر بيماران مي باشد. اين موسسه همچنين به مقايسه اثرات ناشي از انجام فعاليتهاي هنري و يا ديدن آن فعاليتها از طريق فيلم، ويدئو، تلويزيون و يا اينترنت مي پردازد. تحقيقات اين موسسه تحت عنوان تجربيات هنري و اثر آن بر سلامت و بهبود، وجود رابطه بين ذهن و جسم را به تاييد رسانده و با انجام مصاحبه هايي با پزشكان، روانشناسان و ساير متخصصان امر درمان، تاثير انجام كارهاي هنري بر بيماران را مثبت ارزيابي كرده است. يكي از محورهاي اصلي اين تحقيق، شناخت مكانيسم هاي اثرگذاري ذهن و احساسات بر جسم و نيز بررسي چگونگي تاثير گذاري هنرها بر ذهن، احساسات و نتيجتاً بر جسم انسان مي بادش. كشف رابطه بين ذهن و جسم و توانايي تاثير گذاردن آنها بر يكديگر از ديدگاه هاي مختلف- ديدگاه فرعي، مكمل و كل نگر- در دهه هاي اخير در كشورهاي غربي مورد بررسي قرار گرفته است. در حاليكه اعتقاد به رابطه بنيادي و يكپارچه بين ذهن و جسم براي قرنها بخشي از اعتقاد و دانش دروني درباره درمان و بهبود در ديدگاههاي شرقي بوده است كه از آنها مي توان به پزشكي سنتي چين و يا تبت اشاره كرد. تحقيقات انجم شده با استفاده از تكنيكهاي جديد تصوير مغزي نشان داده است كه مكانيسم هاي بيولوژيكي وجود دارند كه مي توانند افكار، عقايد و تمايلات انسان را به ايجاد تغيير در سلولها، بافتها و ارگانها تبديل كنند. دكتر Howard Fields استاد روانشناسي دانشگاه كاليفرنيا، در اين باره مي نويسد: «تفكر جدايي ذهن و جسم سالها ما را به اشتباه انداخته است، يك فكر مجموعه اي از شليك هاي نروني است كه از طريق شبكه مغزي مي تواند باعث فعال سازي مراكز احساس، درد، خاطرات و سيستم عصبي اتوماتيك و ساير بخشهاي عصبي شود كه همگي آنها در ايجاد احساسات فيزيكي ما دخالت دارند.»
4-8-1. هنر درماني
در قرن 18 با اولين پذيرش كودكان در بيمارستانها، متخصصين به تاثير جنبه هاي رواني بر بستري بودن كودكان پي بردند. براي مثال در سال 1777 پزشكي به نام آرمسترانگ به درمان رواني كودكان بسيار توجه كرده و با جداسازي كودكان بيمار از مادرانشان مخالفت كرد. متأسفانه بسياري از اصول روانشناسي راجع به ارتباط مادر و فرزند تا نيمه آخر قرن بيستم پذيرفته شده نبودد. اولين بيمارستان مادر و كودك توسط Sir James spenes در سال 1946 در بيمارستان Nen Castle on Tyne كه در سال 1927 تأسيس شده بود، ايجاد شد. در سال 1956 كميته اي در انگلستان مامور جمع آوري اطلاعات از متخصصان بيمارستاني، پرستاران، پزشكان، كادر اداري و روانپزشكان در رابطه با تأمين رفاه كودكان در بيمارستانها شد.
در قرن حاضر بررسي تحقيقات انجام شده در رابطه با روشهاي درمان نوين پزشكي، نشانگر توجه روز افزون به استفاده از روشهاي درمان ككي در كنار درمانهاي دارويي مي باشد كه هم در داخل و هم در خارج محيطهاي درماني قابل استفاده و اجرا بوده و بعنوان مكمل درمانهاي دارويي عمل مي كنند. اين روشها براي كم كردن اضطراب و استرس، ايجاد آرامش، كم كردن ناراحتي و ميزان استفاده از داروها، درمان مشكلات روان- حركتي، ذهني و آموزشي، از بين بردن مشكلات احساسي، ارتقاء آگاهي و مهارتهاي فردي، رفتار يو حل مسئله و افزايش اعتماد به نفس در بيماران و افراد عادي مورد استفاده قرار مي گيرند. استفاده از اين روشها ضمن كاهش نياز به درمانهاي دارويي و نتيجتا كم كردن هزينه هاي درمان، در ايجاد محيطي خلاق كه نقش مهمي در تسريع روند درمان دارد نيز بسيار موثر مي باشد. هنرمندان هنرهاي بصري، ادبي و نمايشي با حضور در مجموعه درماني و تعاملشان با بيماران و كاركنان باعث انساني تر شدن فضاي بيمارستانها شده و هنر درمانگران نيز در ارائه مراقبتهاي درماني خاص به بيماران تلاش كرده و بعنوان بخشي از تيم درماني عمل مي كنند. در مجموع هدف نهايي هنر درماني استفاده از ابزارهاي هنري براي تغيير وضعيت، حالات و رفتار بيماران مي باشد.
انجمن هنر درمانگران انگلستان در سال 2001 هنر درماني را اينگونه تعريف كرده است: «هنردرماني فرآيند ايجاد تعامل بين پديد آورنده اثر (بيمار)، محصول هنري و درمانگر مي باشد كه در آن درمانگر، محيط، ابزارهاي هنري و مهمتر از همه راهكارها و برنامه هاي درماني خود را بر حسب زمان، توجهات و نيازهاي بيماران برنامه ريزي كرده و سازماندهي مي كند.» هدف از هنر درماني ايجاد زبان سمبليكي است كه بتواند درمانگر را به سمت درك احساسات و توانايي هاي خلاقانه بيمار هدايت كرده، به تغييرات درماني اجازه اجرا دهد. در واقع هنر درماني رشته اي وابسته به رون درماني بوده كه به تخليه احساسات و افكار منفي پرداخته و بيمار در آن نيازي به داشتن تخصص هنري ندارد، بلكه با راهنماي يهاي درمانگران و فرصتهايي كه برايش ايجاد مي شود، اين امكان به او داده مي شود كه به مديريت احساسات، عواطف، اضطراب و استرس خود پرداخته و ارتباطات خود با افراد، گروهها و متخصصان درماني را افزايش دهد.
روشهاي هنردرماني از دو جنبه «انجام» و «ديدن» كارهاي هنري در جهت درمان استفاده مي كنند چرا كه فرآيند ايجاد و درك اثر هنري فعاليتي دروني است كه در بهبود و سلامت فيزيكي، احساسي و روحي دخالت دارد و لذا براي افرادي كه توانايي انجام كار هنري ندارند، ديدن آثار هنري نيز مفيد است. نكته اي كه مي بايست به آن توجه كرد اينست كه هدف از هنردرماني، هنر برا يهنر نبوده و آنچه در آن حائز اهميت است تخليه احساسات و جنبه درماني كار هنري است تا صرف ايجاد اثر هنري. در واقع كار هنري ممكن است هيچگاه به كسي نشان داده نشود و يا حتي پايان نپذيرد، ليكن خلاقيت بكار رفته در خلق اثر هنري در نفس خود خوشايند بوده و فرد با انجام كارهاي هنري و عينيت بخشيدن ب افكار خود، آنها را براي خود و ديگران روشنتر كرده و اين فرآيند با ايجاد حس كمال، اعتماد به نفس و حس استقلال فرد را تقويت مي كند. اين روش خصوصا براي كودكان كه توانايي بيان شفاهي احساساتشان را ندارند جهت برقراري ارتباط آسانتر، كم كردن استرس و تطبيق پيدا كردن با شرايط موجود بسيار مطلوب ارزيابي شده است. تحقيقات بيانگر آن است كه هنر درماني در تمام گروههاي سني در موارد زير نتايج مثبتي در پي داشته است: كاهش اضطراب، افسردگي و ساير بيماريها و يا ناتوانيها احساسي و ذهني، درمان آسيبهاي جنسي و اعتياد، بهسازي روابط نابسامان خانوادگي، كاهش خشونت و ناتوانيهاي اجتماعي ناشي از بيماري، كاهش مشكلات جسمي، افزايش كنترل شخصي، ذهني و رواني و رفع مشكلات روان اجتماعي ناشي از درمان بيماريها كه هدف نهايي آن با توجه به نيازهاي فردي و علايق هر فرد براي او مشخص مي گردد.
4-8-2. تعريف رشته هاي هنردرماني
هنر درماني شامل تمام رشته هايي مي شود كه بر پايه هنر به مشاركت در درمان مي پردازند كه درمانهاي مبتني بر هنرهاي بصري، موسيقي درماني، رقص/ حركت درماني، نمايش درماني و شعر درماني اهم اين روشها مي باشند. (درمانهاي ديگري نيز ممكن است ذيل عنوان هنردرماني قرار گيرند ولي در رساله حاضر روشهاي معمول كه ميزان استفاده از آنها بيشتر مي باشد مطرح شده اند).
- هنر درماني (درمانهاي مبتني بر هنرهاي بصري): انجمن هنر درماني آمريكا اين واژه را بصورت زير تعريف كرده است: هنردرماني تخصصي است كه از ابزارهاي هنري، تصاوير، فرآيندهاي خلاقانه و پاسخهاي بيمار يا استفاده كننده به فعاليت هنري صورت گرفته، بعنوان وسيله اي براي تعيين ميزان رشد فردي، تخمين تواناييها، خصوصيات شخصيتي، خواستها، علايق و رفع مشكلات فرد استفاده مي كند.
- رقص درماني: انجمن رقص درماني آمريكا رقس/ حركت درماني را استفاده روان درمانگرانه از حركت بعنوان ابزاري براي هماهنگ كردن احساسات، ذهن و جسم فرد تعريف كرده است. استفاده از حركات بدن بعنوان روشي درمانگر قدمت زيادي داشته و رقص وسيله اي براي بيان و بروز احساسات فرد و برقراري ارتباط او با ديگران و طبيعت مي باشد.
- نمايش درماني: انجمن نمايش درماني آمريكا نمايش درماني را بصورت زير تعريف كرده است: استفاده سيستماتيك و ارادي از تئاتر و نمايش براي دستيابي به اهداف درماني در جهت از بين بردن نشانه هاي بيماري و دست يابي به يكپارچگي فيزيكي و احساسي و رشد فردي. نقش گذراي رواني نيز يكي از شاخه هاي نمايش درماني مي باشد كه موسسه روان درماني آن را رشته اي درماني متشكل از اجراي نمايش، فعاليت گروهي و آموزش نقشها براي ايجاد تغييرات بنيادي در زندگي شركت كنندگان تعريف كرده است. اين رشته بر پايه تئوريها و متدلوژي هاي Jacob L.Moreno پايه گذاري شده است.
- موسيقي درماني: موسيقي درماني توسط انجمن موسقي درماني آمريكا بعنوان رويكردي درماني تعريف شده است كه موسيقي را با روشهاي انساني، روان پويشي، رفتاري و پزشكي تركيب مي كند تا به استفاده كننده در جهت رسيدن به اهداف درماني كمك كند. اين اهداف مي توانند ذهني، فيزيكي، احساسي، اجتمعي يا روحي باشند.
- شعر درماني: انجمن شعر درماني آمريكا شعر درماني را بعنوان استفاده ارادي از شعر و ساير صورتهاي ادبيات براي درمان و رشد فردي تعريف كرده است.
دانلود پايان نامه مركز درماني و حمايت از كودكان سرطاني بارويكرد معماري سبز
هنر درمانگران مي بايست با صورتهاي هنري آشنايي داشته و داراي مدرك در يكي از رشته هاي ذكر شده باشند. از آنجا كه كار آنها به بيمار و فرآيند درمان و بهبود او مربوط مي شود، لذا در ابتداي فرآيند درمان انجام بررسي وضعيت بيمار به منظور پي بردن به ويژگيهاي شخصي بيمار و تعيين اهداف درماني لازم مي باشد. روشهاي نوين درمان بر ايجاد تغيير در فرد تاكيد داشته و معتقدند درمان از روشي سيستماتيك حاصل مي شود كه گام به گام با بيمار پيش رفته و در قالب فرمي هنري صورت مي پذيرد. در واقع وظيفه اصلي هنر درمانگران را مي توان آماده كردن بيمار، محيط،ابزار هنري و رشد انگيزه خود درمانگري در بيمار با توجه به عامل زمان برشمرد. آنان مسئول شنيدن حرف ها و احتياجات بيمار و پديد آوردن اثر هنري هستند كه بر ارتباطات درماني استوار بوده و باعث ايجاد تغييراتي خوشايند در بيمار و كادر درمان گردد. تمركز اصلي اين فرآيند بر جنبه هاي درماني آفرينش هنري و نحوه ارتباط آنها با زندگي بيمار مي باشد كه اين كار با مشاركت گروهي چند رشته اي صورت مي گيرد كه همگي در درمان عمومي بيمار مسئوليت دارند. در 20 سال اخير نقش هنرمندان در مجموعه هاي درماني به طري چشمگيري افزايش يافته و فعاليتهايي نظير كار بر روي پروژه هاي هنري براي بهبود شرايط محيط ساخته شده بيمارستان، توسعه مطالعات و تحقيقات مرتبط با هنر در درمان، كار با بيماران در برنام هها و فعاليت هاي هنري، حمايت از بيماران در مبادله احساسات و ديدگاه هايشان براي آگاه سازي متخصصان امر درمان و همكاري و مشورت با بيماران و انجمن هاي مرتبط در جهت ارتقاء وضع سلامتي عمومي از جمله فعاليتهاي آنان مي باشد.
برچسب: ،
ادامه مطلب