پايان نامه ارشد رشته مديريت بازرگاني : بررسي نقش دستگاههاي خودپرداز بر ميزان كارايي هزينه بانكها ..
براي رعايت حريم خصوصي نام نگارنده درج نمي شود
تكه هايي از متن به عنوان نمونه : (ممكن است هنگام انتقال از فايل اصلي به داخل سايت بعضي متون به هم بريزد يا بعضي نمادها و اشكال درج نشود ولي در فايل دانلودي همه چيز مرتب و كامل است)
چكيده
امروزه، كاربرد فناوري اطلاعات در صنايع خدماتي رشد بسياري نموده است كه بارزترين نمونه آن صنعت بانكداري مي باشد. بانك ها با استفاده از اين فناوري محصولاتي را ابداع مي نمايند كه مي توانند با نيروي انساني كمتر خدمات متنوعي را به مشتريان خود ارائه دهند. شبكه بانكي كشور ما نيز با درك جايگاه فناوري اطلاعات در رشد و توسعه اين صنعت، سرمايه گذاريهاي هنگفتي را در بخش سخت افزار، نرم افزار و بسترهاي ارتباطي انجام داده است كه نمونه بارز آن نصب دستگاه خودپرداز، به عنوان اولين نماد بانكداري الكترونيك، مي باشد. اما سوال مهمي كه مطرح مي گردد آن است كه آيا سرمايه گذاري در دستگاه خودپرداز موجب بهبود كارايي هزينه بانكها شده است يا خير. بنابراين تحقيق حاضر به بررسي تاثير وجود دستگاه خودپرداز بر بهبود كارايي هزينه شعب بانك ملت استان گيلان مي پردازد.
تحقيق حاضر از نوع توصيفي وبا تاكيد برهمبستگي بوده و ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه وروش جمع آروي داده ها ميداني است. جامعه آماري تحقيق حاضر شعبات بانك ملت استان گيلان است كه تعداد 42 شعبه به صورت غير احتمالي در دسترس از بين آنها انتخاب و مديران ومعاونين آنها پرسشنامه هاي تحقيق را تكميل نمودند. براي تعيين روايي متغيرهاي تحقيق از روش محتوايي و براي پايايي از ضريب آلفاي كرونباخ استفاده شد. براي آزمون فرضيه ها از روش رگرسيون وجهت تجزيه و تحليل داده هاي آماري، از استفاده نرم افزار spss18 استفاده گرديد. نتايج اين تحقيق نشان داد كه بين وجود دستگاه خود پرداز و كارايي هزينه در شعبات مورد بررسي رابطه معني داري وجود دارد.
واژه هاي كليدي: ، دستگاه خودپرداز، كارايي هزينه ، مديريت هزينه، مديريت دارايي.
2-1)مقدمه
فناوري اطلاعات نماد عصر حاضر بوده و با سرعتي فزاينده و تصاعدي در حال رشد است. دوره اي از زمان را كه در آن به سر مي بريم، پديده هاي الكترونيكي بسياري را با خود به همراه داشته كه از جمله آنها مي توان به تجارت الكترونيكي، بانكداري الكترونيكي، يادگيري الكترونيكي و مديريت الكترونيكي روابط با مشتري و در نهايت دولت الكترونيك و در مجموع زندگي الكترونيك اشاره كرد.
هدف از ارائه خدمات در بانك ها مشابه توليد كنندگان كالاهاي مصرفي است، يعني انتخاب راهكارهايي كه موقعيت سود بنگاه را در طول يك دوره بلندمدت حداكثر سازد.
براي يك بانك اين امر شامل ارائه خدماتي بهينه در يك سطح حداقل هزينه مي باشد. در اين برهه زماني سيستم بانكي كشور به منظور حركت به سوي بانكداري الكترونيك و در نهايت كاهش هزينه ها و بهبود خدمات، تلاش هاي فراواني براي استفاده از سيستم هاي پرداخت الكترونيكي صورت داده كه بخشي از آن در ارائه خدمات از طريق سيستم هاي خودپرداز بانكي و پايانه هاي فروش ظهور پيدا كرده است.
1-2) بيان مساله
صنعت بانكداري امروزه به سرعت در حال تغيير است. با توسعه اقتصاد بين المللي و رقابتي شدن بازارها، بانك ها نيز تحت تاثير قرار گرفته اند.نيروي اصلي در اين محيط تكنولوژي است كه موجب شكستن موانع قانوني و جغرافيايي شده و محصولات و خدمات جديدي ايجاد نموده است .(liao, 2008)بانك ها به لحاظ اهميت شان در ساختار تجاري كشور و دنيا به جهت نقل و انتقال منابع مالي به دليل افزايش روز افزون معاملات تجاري در گستره تجارت الكترونيك، مي بايست همگام با دنياي فناوري به سوي تغييرات و دگرگوني گام بردارند، زيرا بانكداري الكترونيك[1] بخشي تفكيك ناپذير از دنياي تجارت الكترونيك مي باشد. بانكداري الكترونيك اوج استفاده از فناوري انفورماتيك و ارتباطات و اطلاعات در جهت حذف قيد زمان و مكان از خدمات بانكي جهاني و داخلي است. ضرورت يك نظام بانكي كارآمد براي حضور در بازارهاي جهاني و داخلي ايجاب مي كند كه بانكداري الكترونيك نه به عنوان يك انتخاب، بلكه به عنوان يك ضرورت مطرح و تلاش بانك در جهت گسترش آن باشد. به واسطه تنوع خدمات قابل ارائه توسط ابزارهاي بانكداري الكترونيك و حذف محدوديت هاي زماني و مكاني در جهت گسترش دامنه خدمات بانكي، علاوه بر كاهش هزينه ارائه خدمات ، ميزان درآمدهاي بانك را افزايش مي دهد. به علاوه خدمات ارائه شده در بانكداري الكترونيك در زمان بسيار كوتاه تري نسبت به بانكـداري سنتي قابل انجام است كه اين امر باعث كاهش هزينه هاي بانك مي شود. همچنين هدف از ارائه خدمات و از جمله خدمات الكترونيكي در بانك ها، انتخاب راهكاري است كه سود بانك را در بلندمدت حداكثر و سهم بانك را از بازار رقابتي افزايش دهد يا حداقل حفظ كند. بانك ها براي نيل به اهداف فوق بايد رضايت مشتريان خود را برآورده كنند. آنها به منظور فراهم آوردن تسهيلات بهتر براي مشتريان خود و افزايش سهم خود از بازار به سرعت خود را به امكانات مختلف فناوري مدرن اطلاعات، مجهز مي كنند( پريا. 1386). يكي از خدمات بانكداري الكترونيك دستگاه هاي خودپرداز [2]مي باشدكه در كشور با استقبال بيش از حد از سوي مردم مواجه شده به طوري كه در بعضي روزها ميزان مراجعه به اين دستگاه ها بسيار بيشتر از ظرفيت خاص آن ها مي باشد.اما دستگاه هاي خودپرداز يكي از خدمات بانكداري الكترونيكي است و نه كل آن.چنانچه مشاهده مي شود در ايران، ساير خدمات با استقبال مواجه نشده و يا ميزان توجه به آن ها بسيار كم مي باشد و بديهي است كه در صورت عدم استقبال مشتريان از سيستم هاي بانكداري الكترونيك،ارائه اين گونه خدمات با شكست مواجه خواهد شد(سرمدي،1388). دستگاه خودپرداز به عنوان اولين نماد بانكداري الكترونيك براي نقل و انتقال وجوه و برداشت وجوه موردنياز مشتريان، رواج گسترده اي دارد. با توجه به اينكه بانك ها مبالغ زيادي را براي خريد، نصب، راه اندازي و نگهداري اين دستگاه ها هزينه و سرمايه گذاري مي كنند، بنابراين انتظار مي رود كه استفاده از دستگاه هاي خودپرداز جهت ارائه خدمات بانكي موجب كاهش هزينه هاي بانك شود.( حسيني خامنه، 1389) با توجه به اين هدف بانك ها يعني كاهش هزينه ها و افزايش كارايي در جهت افزايش سودآوري كه موضوع بسيار مهمي مي باشد، اين تحقيق بر آنست كه به نقش دستگاههاي خودپرداز بر كارآيي هزينه از دو جنبه مديريت هزينه و مديريت دارايي بپردازد. به اين ترتيب سوال اصلي تحقيق حاضر به صورت زير مطرح مي شود:
آيا دستگاههاي خودپرداز بر كارآيي هزينه از دو جنبه مديريت هزينه و مديريت دارايي در شعب بانك ملت گيلان تاثير دارد؟
1-1) ضرورت و اهميت تحقيق
افزايش رقابت،تغيير محيط كسب و كار و جهاني سازي از تغييرات عمده اي هستند كه در صنعت خدمات مالي و بانكداري به وقوع پيوسته است.تقاضا براي خدمات مالي به سرعت در حال تغيير است و رفتار مشتريان نسبت به دهه قبل تغيير كرده است.با گذر مشتريان از مرحله بانكداري سنتي به بانكداري الكترونيكي،استراتژي هاي جديدي براي جذب مشتريان جديد و حفظ مشتريان كنوني لازم است.امروزه بسياري از بانك ها در سطح جهان خدمات خود را به صورت الكترونيكي ارائه مي دهند.با يكپارچه شدن اقتصاد جهاني كشور ما نيز تحت تاثير قرار خواهد گرفت لذا در بلند مدت چاره اي جز الكترونيكي شدن بانك ها نداريم.از سويي بخش در حال رشدي از مشترياني كه فهم تكنولوژيكي دارند و سهولت سيستم هاي مبتني بر تكنولوژي را نسبت به ارائه اين خدمات از طريق كاركنان بانك ترجيح مي دهند به وجود آمده است (,2009 Joseph et al). تغييرات در فناوري و ساختار سازماني ( كه توام با تاكيد بر بهبود كيفيت محصول است) به طور چشمگيري نحوه نگرش مديران و شيوه اداره شركت ها را تغيير داده است. امروزه تعداد اندكي از شركت ها در حاليكه همچنان براي جلب رضايت بيشتر مشتري تاكيد دارند، مقررات مشابهي درباره كيفيت را به ساير جنبه هاي عمليات اعمال مي كنند. اين شركتها راهبردهايي مبتني بر خدمات مشتريان را اتخاذ كرده و پيش مي برند. شركت ها به منظور دستيابي به تعادل و برقراري سودآورترين راهبـردهاي ارائه خدمات مشتريـان بايد سيستم هاي اطلاعاتي مناسبي داشته باشند تا تاثير احتمالي راهبردهاي مختلف ارائه خدمات بر سود را نشان دهند. گسترش روزافزون فناوري و بانكداري الكترونيك و لزوم استفاده از اين امكانات جديد جهت پيوستن شبكه بانكي بين المللي و پيوستن كشور به سازمانهاي بين المللي از جمله سازمان تجارت جهاني و همچنين گسترش هرچه بيشتر شبكه هاي بانكي و ارائه خدمات جديد و متنوع به مشتريان از طريق اين دستگاه ها در هر زمان و مكان كه مورد خواست مشتري باشد از جمله مواردي هستند كه بانك ها را ملزم به استفاده از اين نوع تجهيزات مي كند. امروزه به كمتر سازماني بر مي خوريم كه بحث فناوري اطلاعات در آن مطرح نبوده و به يكي از دغدغه هاي مديران آن مبدل نشده باشد(رضائي، جهاندار، 1388).در دنياي كنوني ديگر سازمانها بدون استفاده از فناوري اطلاعات راه سخت تري را نسبت به ساير سازمان هاي همتراز خود در پيش دارند. بديهي است كه فرصت هاي زيادي را هم ممكن است از دست بدهند و يا ناخودآگاه در اختيار رقبا قرار بدهند. بكارگيري فناوري هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي به منظور افزايش دقت و سرعت در تهيه و توزيع اطلاعات و كيفيت ارتباطات در سازمان با هدف نهايي تعالي سازمان و بهبود كيفيت ارائه محصولات و خدمات مطابق با نياز مشتري و حتي وراي انتظار مشتري ضروري مي باشد. با انقلاب الكترونيك كه در قرن بيستم ( دهه 1970 ميلادي) آغاز شده است، اكنون در عصر اطلاعات و ارتباطات به سر مي بريم و به قولي موج سوم زندگي بشر آغاز شده است. در اين عصر مرزهاي زمان و مكان برداشته شده و دنيا به يك دهكده جهاني تبديل شده است. روزانه حجم زيادي از اطلاعات در سازمان ها با استفاده از فناوري هاي نوين، توليد، پردازش و توزيع مي شود. ضرورت بكارگيري فناوري اطلاعات به حدي است كه سازمانها در كنار طراحي برنامه هاي استراتژيك و بلندمدت خود اقدام به تدوين طرح جامع فناوري اطلاعات و يا سند راهبردي توسعه فناوري اطلاعات براي افزايش بهره وري و كارايي، حيطه نظارت گسترده تر و كاهش تعداد مديران را مجاز مي داند. اين روند بيشتر با پديده كاهش يا كوچك شدن اندازه مديريت مياني نمايان مي شود. با جايگزين شدن رايانه ها بجاي مشاغل دفتري از آنجا كه نياز به متخصصان سيستم هاي اطلاعاتي افزايش مي يابد. يكي ديگر از اثرات فناوري اطلاعات تاثير آن بر محتواي شغل است چون با فناوري اطلاعات ماهيت برخي از فعاليتهاي سازمان تغيير مي كند، به تبع آن محتواي شغل نيز تغيير خواهد كرد (مرثا. 1389). شبكه بانكي كشور نيز با علم به اين موضوع و درك جايگاه و اهميت فناوري اط
براي دانلود متن كامل اين پايان نامه مي توانيد به سايت منبع مراجعه كنيد :
40y.ir
برچسب: ،
ادامه مطلب