گرايش : عمومي
عنوان : مقايسه توانايي خودنظم بخشي، ويژگيهاي شخصيتي وكاركرد خانواده دانش آموزان دختر تيزهوش و عادي
دانشكده ادبيات وعلوم انساني
گروه روانشناسي
عنوان:
مقايسه توانايي خودنظم بخشي، ويژگيهاي شخصيتي وكاركرد خانواده دانش آموزان دختر تيزهوش و عادي
استادان راهنما:
دكتر مهناز خسرو جاويد
دكتر ايرج صالحي
براي رعايت حريم خصوصي نام نگارنده پايان نامه درج نمي شود
تكه هايي از متن پايان نامه به عنوان نمونه :
(ممكن است هنگام انتقال از فايل اصلي به داخل سايت بعضي متون به هم بريزد يا بعضي نمادها و اشكال درج نشود ولي در فايل دانلودي همه چيز مرتب و كامل است)
فهرست مطالب:
پيش درآمد............................................................................................................................................................................۲
مقدمه......................................................................................................................................................................................۲
۱-۱بيان مسئله......................................................................................................................................................................۳
۱-۲اهميت وضرورت پژوهش...........................................................................................................................................۵
۱-۳هدفهاي پژوهش..........................................................................................................................................................۷
۱-۳-۱هدفهاي اصلي........................................................................................................................................................۷
۱-۳-۲هدفهاي جانبي.......................................................................................................................................................۷
۱-۴فرضيه هاي پژوهش...................................................................................................................................................۷
۱-۴-۱فرضيه هاي اصلي..................................................................................................................................................۶
۱-۴-۲يافته هاي جانبي.....................................................................................................................................................۷
۱-۵تعاريف مفهومي............................................................................................................................................................۷
۱-۵-۱خودنظم بخشي.......................................................................................................................................................۷
۱-۵-۲ويژگي هاي شخصيتي..........................................................................................................................................۸
۱-۵-۳كاركردخانواده..........................................................................................................................................................۹
۱-۵-۴تيزهوشي..................................................................................................................................................................۹
۱-۵-۵مدارس عادي.........................................................................................................................................................۹
۱-۶تعاريف عملياتي............................................................................................................................................................۹
۱-۶-۱خودنظم بخشي.....................................................................................................................................................۱۰
۱-۶-۲ويژگي شخصيتي...................................................................................................................................................۱۰
۱-۶-۳كاركردخانواده.........................................................................................................................................................۱۰
۱-۶-۴تيزهوشي.................................................................................................................................................................۱۰
فصل دوم:پيشينه پژوهش.........................................................................................................................................۱۱
پيش درآمد..........................................................................................................................................................................۱۲
۲-۱تعاريف ومفاهيم خودنظم بخشي............................................................................................................................۱۲
۲-۱-۱خودنظم بخشي رفتار..........................................................................................................................................۱۲
۲-۱-۲انواع خودنظم بخشي.........................................................................................................................................۱۳
۲-۱-۳خودنظم دهي بيروني.........................................................................................................................................۱۳
۲-۱-۴خودنظم دهي درون فكني شده......................................................................................................................۱۴
۲-۱-۵ويژگي هاي يادگيرنده خودتنظيم..................................................................................................................۱۴
۲-۱-۶منابع خودنظم بخشي..........................................................................................................................................۱۶
۲-۱-۷ تعيين كننده هاي شخصي.............................................................................................................................۱۶
۲-۱-۸تعيين كننده هاي رفتاري.................................................................................................................................۱۷
۲-۱-۹تعيين كننده هاي محيطي.................................................................................................................................۱۷
۲-۱-۱۰اصول آموزش براي خودنظم بخشي...............................................................................................................۱۷
۲-۱-۱۱ضرورت آموزش خودنظم بخشي در مدارس...............................................................................................۱۷
۲-۱-۱۲الگوهاي يادگيري خودنظم بخشي..................................................................................................................۱۸
۲-۱-۱۳الگوي كرنو...........................................................................................................................................................۱۸
۲-۱-۱۴الگوي بوگارتس...............................................................................................................................................۱۸
۲-۱-۱۵الگوي كارور وشيير.........................................................................................................................................۱۹
۲-۱-۱۶الگوي باتلر ووين...............................................................................................................................................۲۱
۲-۱-۱۷الگوي پنتريچ.....................................................................................................................................................۲۲
۲-۱-۱۸راهبردهاي شناختي يادگيري........................................................................................................................۲۵
۲-۱-۱۹راهبردهاي خودگرداني جهت كنترل شناخت.........................................................................................۲۵
۲-۱-۲۰راهبردهاي مديريت منابع...............................................................................................................................۲۵
۲-۱-۲۱ديدگاه هاو نظريه هاي يادگيري خودگردان..............................................................................................۲۵
۲-۱-۲۲پديدارشناسان....................................................................................................................................................۲۵
۲-۱-۲۳كنشگران............................................................................................................................................................۲۵
۲-۱-۲۴ويگوتسكي...........................................................................................................................................................۲۶
۲-۱-۲۵پردازش اطلاعات.................................................................................................................................................۲۸
۲-۲تعاريف ومفاهيم ويژگي هاي شخصيتي...............................................................................................................۲۹
۲-۲-۱ماهيت شخصيت....................................................................................................................................................۳۰
۲-۲-۲كاركردهاي روانشناختي.......................................................................................................................................۳۰
۲-۲-۳ديدگاه هاي موجود درباره شخصيت.................................................................................................................۳۱
۲-۲-۴ساختار واندازه گيري شخصيت..........................................................................................................................۳۱
۲-۲-۵نظريه ها و رويكردهاي شخصيت......................................................................................................................۳۳
۲-۲-۶رويكرد روان تحليلگري........................................................................................................................................۳۳
۲-۲-۷حالت من والديني...............................................................................................................................................۳۴
۲-۲-۸حالت من كودكي................................................................................................................................................۳۵
۲-۲-۹حالت من بالغ.......................................................................................................................................................۳۵
۲-۲-۱۰رويكرد شناختي................................................................................................................................................۳۶
۲-۲-۱۱رويكرد يادگيري..................................................................................................................................................۳۶
۲-۲-۱۲رويكرد زيستي.....................................................................................................................................................۳۷
۲-۲-۱۳رويكرد صفاتي....................................................................................................................................................۳۸
۲-۲-۱۴رويكرد يونگ.......................................................................................................................................................۳۹
۲-۲-۱۵ رويكرد انسانگرايي............................................................................................................................................۳۹
۲-۲-۱۶نظريه آيزنگ.......................................................................................................................................................۴۰
۲-۲-۱۷نظريه كتل............................................................................................................................................................۴۱
۲-۲-۱۸الگوهاي پنج عامل شخصيت...........................................................................................................................۴۲
۲-۲-۱۹عوامل پنج گانه شخصيت................................................................................................................................۴۳
۲-۳تعاريف و مفاهيم كار كرد خانواده..........................................................................................................................۴۶
۲-۳-۱راهبردهاي خانواده................................................................................................................................................۴۷
۲-۳-۲رويكردهاوديدگاه هاي تبيين خانواده...............................................................................................................۴۷
۲-۳-۳رويكرد چند نسلي................................................................................................................................................۴۸
۲-۳-۴رويكرد ساختاري.................................................................................................................................................۴۸
۲-۳-۴-۱خانواده گسسته...............................................................................................................................................۴۹
۲-۳-۴-۲خانواده به هم تنيده.......................................................................................................................................۴۹
۲-۳-۵طرح سه محوري....................................................................................................................................................۴۹
۲-۳-۵-۱بد كاركردي رشدي خانواده....................................................................................................................۵۰
۲-۳-۵-۲بدكاركردي نظام خانواده...........................................................................................................................۵۰
۲-۳-۵-۳بدكاركردي گروه خانواده..........................................................................................................................۵۰
۲-۳-۶ديدگاه راهبردي................................................................................................................................................۵۱
۲-۳-۷ كاركردهاي اساسي خانواده..........................................................................................................................۵۱
۲-۳-۸حمايت ومراقبت................................................................................................................................................۵۲
۲-۳-۹جامعه پذيري.......................................................................................................................................................۵۲
۲-۳-۱۰عاطفه وهمراهي.............................................................................................................................................۵۳
۲-۳-۱۱مدل فرآيند كاركرد خانواده..........................................................................................................................۵۴
۲-۳-۱۲نقش ها...............................................................................................................................................................۵۵
۲-۳-۱۳ارتباط.................................................................................................................................................................۵۵
۲-۳-۱۴دخالت عاطفي...................................................................................................................................................۵۶
۲-۳-۱۴-۱عدم دخالت يافقدان دخالت......................................................................................................................۵۶
۲-۳-۱۴-۲علاقه...............................................................................................................................................................۵۶
۲-۳-۱۴-۳آميختگي خودخواهانه................................................................................................................................۵۶
۲-۳-۱۴-۴دخالت دلسوزانه..........................................................................................................................................۵۶
۲-۳-۱۴-۵شبكه................................................................................................................................................................۵۶
۲-۳-۱۵كنترل...................................................................................................................................................................۵۷
۲-۳-۱۶ارزشها وهنجارها.................................................................................................................................................۵۸
۲-۳-۱۷پيشينه پژوهش..................................................................................................................................................۵۸
۲-۳-۱۸پژوهش هاي انجام شده در ايران................................................................................................................۵۸
۲-۳-۱۹پژوهش هاي انجام شده خارج از ايران........................................................................................................۶۵
فصل سوم:
طرح پژوهش......................................................................................................................................۷۰
۳-۱پيش درآمد..................................................................................................................................................................۷۱
۳-۲طرح پژوهش................................................................................................................................................................۷۱
۳-۳جامعه آماري................................................................................................................................................................۷۱
۳-۴ابزارپژوهش..................................................................................................................................................................۷۳
۳-۴-۱پرسشنامه پنج عاملي شخصيت.........................................................................................................................۷۳
۳-۴-۲پرسشنامه عملكرد خانواده..................................................................................................................................۷۴
۳-۴-۳پرسشنامه خودتنظيمي بوفارد...........................................................................................................................۷۷
۳-۵شيوه اجرا...................................................................................................................................................................۷۸
۳-۶ روش آماري.................................................................................................................................................................۷۸
فصل چهارم:يافته هاي پزوهش........................................................................................................۷۹
۴-۱پيش درآمد.................................................................................................................................................................۸۰
۴-۲تحليل توصيفي واستنباطي فرضيه يك..............................................................................................................۸۰
۴-۳تحليل توصيفي واستنباطي فرضيه دو..................................................................................................................۸۲
۴-۴تحليل توصيفي واستنباطي فرضيه سه..................................................................................................................۸۶
۴-۵يافته هاي جانبي........................................................................................................................................................۹۰
۴-۶يافته هاي جانبي يك...............................................................................................................................................۸۹
۴-۷يافته هاي جانبي دو...................................................................................................................................................۹۰
۴-۸يافته هاي جانبي سه................................................................................................................................................۹۰
۴-۹يافته هاي جانبي چهار.............................................................................................................................................۹۱
۴-۱۰يافته هاي جانبي پنج.............................................................................................................................................۹۲
فصل پنجم:بحث و نتيجه گيري..............................................................................................................................۹۵
۵-۱پيش درآمد................................................................................................................................................................۹۶
۵-۲مروري برمسئله وهدف پژوهش.............................................................................................................................۹۶
۵-۳تبيين يافته ها به ترتيب.........................................................................................................................................۹۶
۵-۴فرضيه يك....................................................................................................................................................................۹۶
۵-۵فرضيه دو.....................................................................................................................................................................۹۸
۵-۶فرضيه سه...................................................................................................................................................................۹۹
۵-۷يافته يك....................................................................................................................................................................۱۰۰
۵-۸يافته دو....................................................................................................................................................................۱۰۱
۵-۹يافته سه...................................................................................................................................................................۱۰۱
۵-۱۰يافته چهار..............................................................................................................................................................۱۰۱
۵-۱۱يافته پنج...............................................................................................................................................................۱۰۲
۵-۱۲محدوديت هاي پزوهش.....................................................................................................................................۱۰۲
۵-۱۳پيشنهادهاي پژوهشي.........................................................................................................................................۱۰۳
۵-۱۴پيشنهادهاي كاربردي........................................................................................................................................۱۰۳
فهرست منابع فارسي.....................................................................................................................................................۱۰۵
فهرست منابع انگليسي.................................................................................................................................................۱۱۱.
پيوست.............................................................................................................................................................................۱۱۴
پرسشنامه كاركرد خانواده..........................................................................................................................................۱۱۳
پرسشنامه شخصيت نئو..............................................................................................................................................۱۱۶
پرسشنامه خودتنظيمي بوفارد.................................................................................................................................. ۱۲۳
فهرست جداول
جدول۴-۱ : شاخصهاي توصيفي توانايي خودنظم بخشي در دانش آموزان تيزهوش، غيرتيزهوش و هنرستاني..............۸۰
جدول۴-۲: آزمون لون براي بررسي يكساني واريانس .....................۸۱
جدول ۴-۳ : نتايج آزمون مقايسه توانايي خود نظم بخشي در دانشآموزان تيزهوش، غيرتيزهوش و هنرستاني...................۸۱
جدول ۴-۴ : بررسي تفاوت توانايي خود نظم بخشي در دانش آموزان تيزهوش ، غيرتيزهوش و هنرستاني.............................۸۲
جدول ۴-۵ : شاخصهاي توصيفي ويژگيهاي شخصيتي در دانشآموزان تيزهوش، غيرتيزهوش و هنرستاني.......................۸۳
جدول ۴-۶ : آزمون لون براي بررسي يكساني واريانس ويژگيهاي شخصيتي................................................................................۸۴
جدول ۴-۷ : نتايج آزمون مقايسه ويژگيهاي شخصيتي در دانش آموزان تيزهوش، غيرتيزهوش و هنرستاني......................۸۴
جدول ۴-۸ : بررسي تفاوت ويژگيهاي شخصيتي در دانش آموزان تيزهوش، غيرتيزهوش و هنرستاني..................................۸۵
جدول ۴-۹ : شاخصهاي توصيفي كاركرد خانواده در دانش آموزان تيزهوش، غيرتيزهوش و هنرستاني.................................۸۶
جدول ۴-۱۰ : آزمون لون براي يكساني واريانس كاركرد خانواده در دانش آموزان تيزهوش، غيرتيزهوش و هنرستاني......۸۷
جدول ۴-۱۱ : نتايج آزمون مقايسه ابعاد كاركرد خانواده در دانش آموزان تيزهوش، غيرتيزهوش و هنرستاني.....................۸۸
جدول ۴-۱۲ : بررسي تفاوت كاركرد خانواده دانش آموزان تيزهوش، غيرتيزهوش و هنرستاني................................................۸۹
جدول ۴-۱۳ : همبستگيهاي متقابل بين ويژگيهاي شخصيتي و توانايي خودنظم بخشي.......................................................۹۰
جدول ۴-۱۴ : همبستگيهاي متقابل بين ويژگيهاي شخصيتي و كاركرد خانواده......................................................................۹۰
جدول۴-۱۵ : همبستگي بين توانايي خودنظم بخشي و كاركرد خانواده در دختران...................................................................۹۱
جدول ۴-۱۶ : تحليل رگرسيون براي پيش بيني تواناي خودنظم بخشي بر اساس ويژگيهاي شخصيتي............................۹۱
جدول ۴ -۱۷ :آزمون تحليل واريانس معنيداري پيش بيني توانايي خودنظم بخشي بر اساس ويژگيهاي شخصيتي..۹۲
جدول ۴-۱۸ - خلاصه نتايج رگرسيون پيش بيني توانايي خودنظم بخشي بر اساس ويژگيهاي شخصيتي......................۹۲
جدول ۴-۱۹ : خلاصه تحليل رگرسيون براي پيشبيني كاركرد خانواده بر اساس ويژگيهاي شخصيتي.........................۹۳
جدول ۴ -۲۰ :آزمون تحليل واريانس معنيداري پيشبيني كاركرد خانواده بر اساس ويژگيهاي شخصيتي..................۹۳
جدول ۴-۲۱ خلاصه نتايج رگرسيون پيشبيني كاركرد خانواده بر اساس ويژگيهاي شخصيتي......................................۹۴
چكيده
نوجوانان سرمايههاي آينده جامعه هستند. مدارس ويژه پرورش استعدادهاي درخشان داراي محيط نسبتاً متفاوت با مدارس عادي ميباشند تفاوت دو محيط آموزشي ميتواند موجب تقويت با ايجاد ويژگيهاي شخصيتي متفاوت در دو گروه دانشآموزان اين مدارس شود. پژوهش حاضر براي بررسي تفاوتهاي اجتماعي موجود در خود نظم بخشي، ويژگيهاي شخصيتي و عملكرد خانواده دانشآموزان تيزهوش، دبيرستاني و هنرستاني طراحي و اجرا گرديد. روش پژوهش از نوع علي مقايسهاي بوده ونمونهگيري بصورت خوشهاي چند مرحلهاي انجام شده است. جامعه آماري اين پژوهش شامل دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ناحيه يك آموزش و پرورش رشت در سال تحصيلي ۹۳- ۹۴بود، كه به تعداد ۶۹۹۰ نفر بودند. نمونه آماري شامل ۱۸۰نفر از دانش آموزان دختر تيزهوش و عادي در سطح متوسطه بود. در اين پژوهش از پرسشنامه خودتنظيمي بوفارد و همكاران (۱۹۹۵)، پنج عاملي شخصيت (كاستا و مك كري، ۱۹۸۵) و پرسشنامه عملكرد خانواده (اپشتاين، بالدوين و بيشاب، ۱۹۸۳) براي جمع آوري داده ها استفاده شد. به طور كلي نتايج نشان داد كه تفاوت معناداري بين سه گروه دانش آموزان تيزهوش، دبيرستاني و هنرستاني در خود نظم بخشي (۰۵/۰>p)، ويژگيهاي شخصيت (۰۵/۰>p).، و كاركرد خانواده (۰۵/۰>p)، وجود دارد. با توجه به نتايج پژوهش به نظر ميرسد كه دانشآموزان دبيرستانهاي تيزهوشان از نظر برخي از ابعاد خودنظم بخشي، ويژگيهاي شخصيتي و نيز عملكرد خانواده با دانشآموزان عادي متفاوت هستند. شرايط مطلوب محيط آموزشي و نوع برخورد خانواده ميتواند در اين تفاوتها نقش داشته باشد.
مقدمه
دانش بشري درباره نيازهاي مختلف يك انسان، دستاندركاران آموزش و پرورش را به تحقق نيازهاي دانشآموزان در ابعاد گوناگون ملزم ساخته است. رشد همه جانبه نوجوان و برآوردن نيازهاي آنان از جهت جسمي، حركتي، شناختي، زبان و گفتار، عاطفي واجتماعي و بالاخره رشد خلاقيت و ابراز وجود مدنظر بسياري از دستاندركاران تعليم و تربيت ميباشد كه در مراحل آموزشي بالاتر بايد دنبال شوند (مفيدي،۱۳۹۰).
از آنجايي كه انسانها در ابعاد مختلف داراي تفاوتهايي هستند، اين تفاوتها در تواناييها، استعدادها، رغبتها و سرانجام در شخصيت آنها نمود مييابد. شناخت ويژگيهاي شخصيتي دانش آموزان اين امكان را فراهم ميآورد تا با شناخت و آگاهي، مسائل را با علايق و صلاحيتهاي آنها تطبيق داده و از نظر روحي رواني محيط زندگي و زمينههاي تحصيلي را ايمن سازيم، تا دانش آموزان بتوانند در آن محيط، تواناييها و مهارتهاي خويش را بكار گيرند. كيفيت افكار دانش آموزان براي يادگيري بسيار مهم است. دانش آموزان در پردازش، رمزگذاري، فراخواني و سازماندهي و همچنين نحوه بكارگيري اطلاعات آموخته شده با هم متفاوت هستند. برخي از آنها يادگيرندگان متفكري هستند و برخي ديگر اطلاعات را به صورت كاملاً سطحي پردازش ميكنند (ابراهيم اوغلو[۱]، ۲۰۱۳).
عصركنوني نيازمند افرادي با ويژگيهاي شخصيتي است كه توانايي خودنظم بخشي را داشته باشند. افراد علاوه بر تفاوتهاي فردي، در چگونگي برخورد با يك تكليف نيز با يكديگر متفاوتند. اما اين تفاوتها تنها بيانگر تفاوت سطح بهره هوشي يا الگوهاي توانايي ويژه نيست، بلكه به راهبردهاي يادگيري خود – تنظيمي معطوف ميشود (زومبرن[۲] و همكاران، ۲۰۱۱). در حالي كه پيشرفتهايي در درك يادگيري خود- تنظيمي مشاهده ميشود، هنوز سوالاتي وجود دارند كه بيپاسخ ماندهاند. يكي از آنها به اين موضوع ميپردازد كه يادگيري خود– تنظيمي را ميتوان يك ويژگي قابل يادگيري در نظر گرفت، يا بايد آن ويژگي مربوط به تفاوتهاي فردي دانست. به بيان ديگر، اين كه يادگيري خودتنظيمي تا چه حد در پيوند با گرايشهاي شخصيتي ثابت است، هنوز به طور منظم بررسي نشده است (بيدجرانو و يون داي[۳]، ۲۰۰۷).
اخيراً كارشناسان تعليم و تربيت به مقولههاي شناخت و انگيزش توجه بيشتري كردهاند. شناخت دربرگيرنده پارهاي از توانايي و اعمال ذهني از قبيل درك كردن و تشخيص و تفكر ميباشد كه نقش آن در يادگيري مد نظر است. راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي شامل مهارتهاي خودآموزي، سوال پرسيدن از خود، خود بازبيني و تقويت خود است كه به يادگيرندگان كمك ميكند تا با استفاده از فرايندهاي شناختي، يادگيريشان تسهيل شود. عوامل مختلفي در جهتگيري خودنظمبخشي دانشآموزان در موقعيتهاي مختلف تأثير دارد كه از آن جمله ميتوان به محيط خانواده و ويژگي شخصيتي دانشآموزان اشاره نمود (پنتريچ [۴]، ۲۰۰۲؛ نقل ازسيف، ۱۳۸۸).
خانواده بعنوان اولين و مهمترين نماينده جامعه نقش اساسي را در آموزش شيوه زندگي به افراد بازي ميكند. تحقيقات بسياري نشاندهنده است كه بيشتر بچههايي كه از نظر تحصيلي موفق هستند از خانوادههايي هستند كه روابط سالمي بين اعضاي خانواده برقرار است. همواره خانواده بعنوان مهمترين سيستم انساني مورد توجه بوده است. به بيان نظريهپردازان سيستم خانواده، خانواده مانند بدن انسان است كه هر جزء بر جزء ديگر تأثير ميگذارد و از آن تأثير ميپذيرد (قريشي، ۱۳۹۱).
با توجه به جايگاه و اهميت سيستم آموزشي در تعيين سرنوشت تحصيلي دانشآموزان، هدف در اين پژوش بر اين اصل استوار است كه با شناخت ويژگيهاي شخصيتي دانشآموزان و اهميت دادن به توانايي خودنظمگريشان با توجه به شرايط و ضوابط خانوادگي آنها دستاندركاران تعليم و تربيت با جلب مشاركت والدين بتوانند آيندهسازان جامعه علمي را به مهارتهاي لازم تجهيز كنند.
تعداد صفحه : ۱۴۰
قيمت : ۱۴۷۰۰ تومان
بلافاصله پس از پرداخت لينك دانلود فايل در اختيار شما قرار مي گيرد
و در ضمن فايل خريداري شده به ايميل شما ارسال مي شود.
پشتيباني سايت : [email protected]
در صورتي كه مشكلي با پرداخت آنلاين داريد مي توانيد مبلغ مورد نظر براي هر فايل را كارت به كارت كرده و فايل درخواستي و اطلاعات واريز را به ايميل ما ارسال كنيد تا فايل را از طريق ايميل دريافت كنيد.
*** **** ***
برچسب:
،
ادامه مطلب
بازدید: