پايان نامه بررسي عوامل مؤثر در كاهش خطاهاي انساني در عمليات مالي با استفاده از مدل سهشا ...
تكه هايي از متن پايان نامه به عنوان نمونه :
(ممكن است هنگام انتقال از فايل اصلي به داخل سايت بعضي متون به هم بريزد يا بعضي نمادها و اشكال درج نشود ولي در فايل دانلودي همه چيز مرتب و كامل است)
چكيده:
امروزه دانش بهعنوان يك دارايي كليدي و ارزشمند شناخته شده كه مبناي رشد و پايداري و رمز موفقيت يك سازمان به شمار ميرود از اين جهت در پژوهش حاضر، محقق بهدنبال شناسايي عوامل مؤثر در كاهش خطاهاي انساني در عمليات مالي دانشگاه پيامنور بوده كه با توجه به تازگي موضوع براي رسيدن به هدف از مدل سه شاخگي (ساختاري، رفتاري وزمينهاي) بهمنظور بررسي كامل موضوع استفاده شده است. محقق براي بررسي ادبيات موضوع با استفاده از جامع آماري متشكل از مديران، كارشناسان مالي به تعداد672 نفر و حجم نمونه 200 نفر انتخاب كرد. براي گردآوري دادههاي تحقيق، از پرسشنامه 24 سئوالي استفاده گرديد كه با ضريب آلفاي كرانباخ 91/0 پايايي پرسشنامه بررسي شد. دادههاي جمعآوري شده از پرسشنامه را طي فرايند سه بخشي كه در بخش اول به كمك آمار توصيفي، به توصيف و تبيين دادههاي جمعيتشناختي پرداخته شد و در بخش دوم و سوم فرضيههاي تحقيق بررسي گرديد و تأثير هر يك از عوامل سه گانه در كاهش خطاهاي انساني در عمليات مالي با استفاده از آزمون تك نمونهاي تي مورد آزمون قرار گرفت و همچنين بهمنظور اولويتبندي هر يك از شاخصها و عوامل، از آزمون فريدمن استفاده شد. از بين عوامل سهگانه، عامل ساختاري در اولويت اول قرار گرفت و از بين تمامي شاخصهاي موجود، وجود استانداردهاي لازم در عمليات مالي دانشگاه از عوامل ساختاري،داراي بالاترين اولويت در بين شاخصهاي 24 گانه اين تحقيق قرار گرفت. در نهايت بر اساس نتايج بهدست آمده از اولويتبندي عوامل و با استفاده از مدل كامل معادلات ساختاري، مدلي جهت بررسي تأثير هر يك از عوامل سهگانه پيش نهاد گرديد و سه فرضيه مطرح و مجدداً با استفاده از آزمون تكنمونهاي تي نرمافزار ليزرل، فرضيههاي مدل پيشنهادي مورد آزمون و تجزيه وتحليل آماري قرار گرفت و در پايان با توجه به نتايج بهدست آمده مدل پيشنهادي اصلاح گرديد.
كليد واژهها:
خطاهاي انساني، مدل سه شاخگي، عمليات مالي
فهرست مطالب
فصل اول: كليات تحقيق......................................................................................... 1
1-1مقدمه....................................................................................................................................... 2
1-2 تعريف مسئله و بيان تحقيق....................................................................................................... 2
1-2-1 بيان مسئله........................................................................................................................... 2
1-2-2 اهميت و ضرورت تحقيق..................................................................................................... 4
1-3 سؤالهاي اصلي تحقيق............................................................................................................. 5
1-4 فرضيههاي تحقيق..................................................................................................................... 5
1-5 اهداف تحقيق.......................................................................................................................... 5
1-5-1 هدف اصلي تحقيق.............................................................................................................. 5
1-5-2 اهداف فرعي تحقيق............................................................................................................. 5
1-6 استفادهكنندگان از تحقيق........................................................................................................... 6
1-7 روش تحقيق............................................................................................................................ 6
1-8 جامعه آماري............................................................................................................................ 7
1-9 روش نمونهگيري و تعداد نمونه آماري....................................................................................... 7
1-10 ابزار تحقيق........................................................................................................................... 8
1-11 روش جمعآوري اطلاعات..................................................................................................... 8
1-12 روش تجزيه و تحليل اطلاعات............................................................................................... 8
1-13 قلمرو تحقيق......................................................................................................................... 9
ب
1-14 محدوديتهاي تحقيق............................................................................................................ 9
1-15 تعاريف واژگان عمليات تحقيق............................................................................................... 9
الف) خطاهاي انساني.................................................................................................................. 9
ب) عمليات مالي........................................................................................................................ 9
پ) مدل سه شاخگي................................................................................................................... 10
ت) عوامل ساختاري.................................................................................................................... 11
ث) عوامل رفتاري....................................................................................................................... 11
ج) عوامل محيطي........................................................................................................................ 12
فصل دوم: ادبيات تحقيق............................................................................................................... 13
2-1 مقدمه...................................................................................................................................... 14
بخش اول:...................................................................................................................................... 15
2-2 بررسي تعاريف و مفاهيم پايهاي و اساسي مرتبط با خطاهاي انساني.............................................. 15
2-2-1 تعاريف خطاي انساني.......................................................................................................... 16
2-2-2 انواع خطاها......................................................................................................................... 16
2-2-3 تفاوت بين لغزش و اشتباه.................................................................................................... 17
2-3 مفاهيم مرتبط با خطاهاي انساني................................................................................................ 18
2-3-1 پيچيدگي............................................................................................................................. 18
2-3-2 استرس............................................................................................................................... 18
2-3-3 خستگي.............................................................................................................................. 18
2-3-4 محيط................................................................................................................................. 18
پ
2-3-5 آموزش............................................................................................................................... 19
2-3-6 تجربه................................................................................................................................. 19
2-4 طبقهبندي كيرون....................................................................................................................... 19
2-4-1 زمان................................................................................................................................... 19
2-4-2 كنترلگرها و نشانگرها......................................................................................................... 19
2-4-3 آموزش و تجربه.................................................................................................................. 19
2-4-4 دستورالعملها...................................................................................................................... 20
2-4-5 سازماندهي وظايف.............................................................................................................. 20
2-4-6 پيچيدگي وظيفه................................................................................................................... 20
2-5 طبقهبندي برحسب علت وقوع خطا (نظريه موسيتا)..................................................................... 20
2-6 رويكردهاي علمي كاهش خطاي انساني..................................................................................... 21
2-6-1 رويكرد مهندسي.................................................................................................................. 21
2-6-2 رويكرد فردي..................................................................................................................... 22
2-6-3 رويكرد سازماني.................................................................................................................. 22
2-7 عمل ناايمن پيش زمينههاي اعمالي ناايمن................................................................................... 23
2-8 موانع بهكارگيري روشهاي آناليز خطاهي انساني......................................................................... 24
2-9 تحليل ريشهاي وقايع................................................................................................................ 24
2-10 تكينكهاي شناسايي خطاي انساني.......................................................................................... 24
2-11 روشهاي پيشگيري و كاهش خطاهاي انساني.......................................................................... 27
بخش دوم:..................................................................................................................................... 28
ت
2-12 عمليات مالي......................................................................................................................... 28
2-12-1 جايگاه عمليات مالي در سازمان.......................................................................................... 29
2-12-2 اهميت و نقش عمليات مالي.............................................................................................. 30
2-12-3 مزاياي عمليات................................................................................................................. 30
2-12-4 جلوگيري از فساد يكي از مزاياي عمليات مالي.................................................................... 31
بخش سوم:..................................................................................................................................... 32
2-12 تشريح مدل سه شاخگي......................................................................................................... 32
2-12-1 تعريف مدل سه شاخگي.................................................................................................... 32
2-12-2 عوامل ساختاري................................................................................................................ 33
الف) پيچيدگي............................................................................................................................ 34
ب) رسميت................................................................................................................................ 35
ج) تمركز................................................................................................................................... 35
2-13 عوامل ساختاري مؤثر در كاهش خطاهاي انساني در عمليات مالي.............................................. 36
2-14 عوامل رفتاري........................................................................................................................ 38
2-15 عوامل رفتار مؤثر در كاهش خطاهاي انساني در عمليات مالي.................................................... 39
2-16 عوامل زمينهاي....................................................................................................................... 40
2-17 عوامل زمينهاي مؤثر در كاهش خطاهاي انساني در عمليات مالي................................................. 41
بخش چهارم:................................................................................................................................. 42
2-18 پيشنه تحقيق.......................................................................................................................... 42
2-19 مدل پنير سوييسي در بروز خطاي انساني (جيمز ريزن)............................................................. 44
ث
بخش پنجم:................................................................................................................................... 48
2-20 معرفي دانشگاه پيامنور........................................................................................................... 48
2-20-1 آشنايي اجمالي با دانشگاه پيامنور........................................................................................ 48
2-20-2 اهداف كيفي دانشگاه پيامنور............................................................................................... 49
2-20-3 اهداف كمي دانشگاه پيامنور در برنامه پنجم توسعه (1394-1390)..................................... 50
2-21 نمودار سازماني دانشگاه پيامنور............................................................................................... 51
فصل سوم: روش تحقيق................................................................................................................ 52
3-1 مقدمه...................................................................................................................................... 53
3-2 روش تحقيق............................................................................................................................ 53
3-2-1 تحقيقات علمي براساس هدف.............................................................................................. 54
3-2-2 روش تحقيق براساس نحوه گردآوري اطلاعات (ماهيت و روش)............................................ 54
3-3 افق زماني پژوهش................................................................................................................... 55
3-4 روش و ابزار گردآوري اطلاعات............................................................................................... 55
3-5 جامعه و نمونه آماري................................................................................................................ 56
3-5-1 آماري جامعه....................................................................................................................... 56
3-5-2 نمونه آماري و روش نمونهبرداري......................................................................................... 56
3-5-3 تعيين تعداد نمونه آماري از طريق محاسبه.............................................................................. 57
3-6 تهيه و تنظيم پرسشنامه.............................................................................................................. 57
3-7 روائي (پايائي) و اعتبار............................................................................................................. 59
3-7-1 تعيين روائي پرسشنامه (روائي سازه)..................................................................................... 59
ج
3-7-2 تعيين اعتبار پرسشنامه.......................................................................................................... 60
3-8 روش آماري تحقيق.................................................................................................................. 61
3-8-1 آزمون تك نمونهاي تي......................................................................................................... 62
3-8-2 فريدمن آزمون..................................................................................................................... 62
مدليابي معادلات ساختاري................................................................................................... 62
مدل اندازه گيري..................................................................................................................... 63
مدل ساختاري......................................................................................................................... 63
فصل چهارم: تجزيه و تحليل اطلاعات.......................................................................................... 66
4-1 مقدمه...................................................................................................................................... 67
بخش اول:...................................................................................................................................... 67
توصيف دادههاي جمعيتشناختي و عمومي................................................................................. 67
4-2-1 توزيع جنسيت افراد در نمونه آماري...................................................................................... 67
4-2-2 توزيع سطح تحصيلات افراد در نمونه آماري.......................................................................... 68
4-2-3 توزيع سمت سازماني افراد در نمونه آماري............................................................................ 69
4-2-4 توزيع سن افراد در نمونه آماري............................................................................................ 70
4-2-5 توزيع سابقه خدمت سازماني افراد در نمونه آماري.................................................................. 71
بخش دوم:..................................................................................................................................... 72
4-3-1 آزمون تك نمونهاي تي......................................................................................................... 72
4-3-2 آزمون فرضيه اول................................................................................................................ 73
چ
4-3-3 آزمون فرضيه دوم پژوهش................................................................................................... 73
4-3-4 آزمون فرضيه سوم پژوهش................................................................................................... 74
بخش سوم:..................................................................................................................................... 75
ارزيابي و اولويتبندي شاخصهاي مؤثر در كاهش خطاهاي انساني............................................ 75
4-4-1 توصيف دادههاي تخصصي................................................................................................... 75
4-4-2 ارزيابي و تعيين مؤثر بودن كليه شاخصهاي مربوط به هر يك از سه عامل................................ 76
4-4-3 فريدمن آزمون (جانشين ناپارامتريك تحليل واريانس دو عاملي............................................... 78
4-4-4 اولويتبندي عوامل مؤثر در كاهش خطاهاي انساني براساس مدل سه شاخگي........................... 80
بخش چهارم:................................................................................................................................. 81
4-5 مدل پيشنهادي پژوهش............................................................................................................. 81
4-5-1 اعتبار و تحليل مدل پژوهش................................................................................................. 81
4-5-2 مدل كلي پژوهش................................................................................................................ 82
4-5-3 آزمون فرضيههاي مدل پيشنهادي پژوهش.............................................................................. 84
4-5-3-1 آزمون فرضيه اول مدل پيشنهادي...................................................................................... 84
4-5-3-2 آزمون فرضيه دوم مدل پيشنهادي...................................................................................... 85
4-5-3-3 آزمون فرضيه سوم مدل پيشنهادي..................................................................................... 86
4-5-4 جمعبندي نهايي و اصلاح مدل پژوهش................................................................................. 86
4-6 خلاصه.................................................................................................................................... 87
فصل پنجم: نتايج و پيشنهادات..................................................................................................... 88
ح
5-1 مقدمه...................................................................................................................................... 89
5-2 مرور فرضيات و نتايج حاصل از آزمون فرضيات........................................................................ 89
5-2-1 اول فرضيه.......................................................................................................................... 89
5-2-2 دوم فرضيه.......................................................................................................................... 89
5-2-3 سوم فرضيه......................................................................................................................... 89
5-3 تحليل نتايج فرضيات............................................................................................................... 90
5-3-1 تحليل نتيجه فرضيه اول........................................................................................................ 90
5-3-2 تحليل نتيجه فرضيه دوم....................................................................................................... 90
5-3-3 تحليل نتيجه فرضيه سوم....................................................................................................... 91
5-4 پيشنهادات............................................................................................................................... 91
5-4-1 پيشنهاد برآمده از نتايج آماري............................................................................................... 91
5-4-2 پيشنهاد به محقيق آتي.......................................................................................................... 92
5-5 محدوديتهاي تحقيق............................................................................................................... 93
هرست منابع................................................................................................................................. 94
مقدمه
خطا جزئي از انسان است و اين جمله هنوز بهعنوان جزيي از شخصيت وجودي ما انسانها تعريف ميشود درحاليكه سازمانها تلاش ميكنند به سطح خطاي صفر برسند ولي اين هدف يك آرزوي دست يافتني نيست. تا زمانيكه عملكرد انسانها در يك محيط پيچيده صورت ميگيرد خطا اتفاق خواهد افتاد و احتمال اين امر در شرايط استرس، اضافه كاري و خستگي افزايش ميآيد. سازمانها بايد خطاها را بهصورت كارآمد مديريت كند و از اين طريق احتمال خطا و تأثيرات ناشي از آن را كاهش دهند.
شواهد و مدارك موجود، بيانگر خطاهاي انساني در مؤسسات و شركتها ميباشد كه وجود اين خطاها و سبب كاهش اثربخشي، كارايي و بهرهوري انسانها شده و سرانجام باعث بروز مشكلات در رسيدن سازمان و مؤسسات به اهداف واقعي خود ميگردد. بررسي و شناخت حوزههاي مختلف كه سبب كاهش بروز و زمينهساز خطاهاي انساني ميشود براي سازمان ما از اهميت زيادي برخوردار است و نياز به يك بررسي دقيق جهت شناسـايي عوامـل مؤثر در كاهش خطاهاي انساني در سازمانها از جمله عوامل مؤثر دركاهش عمليات مالي بهعنوان يكي از اموري كه انجام بدون خطاي آن بسيار براي سازمانها اهميت دارد.
در اين فصل مباحثي همچون بيان مسئله، سؤالات تحقيق، ضرورت واهميت انجام تحقيق و سـپس بـر اساس مدل سه شاخگي، سؤالات و فرضيههاي تحقيق را عنوان كرده و مورد بحث و بررسي قرار ميگيرد. همچنين توضيح مختصري درباره روش تحقيق، جامعه آماري و روش نمونهگيري خواهد داد و در نهايت واژگان كليدي تحقيق را بهاختـصارتوضيح خواهد داد.
1-2 تعريف مسئله و بيان تحقيق
1-2-1 بيان مسئله:
سازمانها براي نيل به اهداف از پيش تعيين شده خود، بايـد كـادري از نيروهاي لايق و توانمند در اختيار داشته باشد. كه معمولاً اين افراد به اسـتخدام سـازمان در مـيآينـد، و در طي مدت حضور علاوه بر خرد، تجارب و دانش حرفهاي كه از طريق آموزشهاي دوران تحصيل بهدست آوردهاند با آموزشهاي لازم در سازمان تلاش ميكنند تا با معلومات بهدست آمده از آموزشهاي دوران تحصيل، به تجهيزات، امكانات، استفاده از قوانين و مقررات و دانشهاي تخصصي و حرفـهاي نيـز دست يابند؛ تـا آمادگي لازم براي انجام شايسته وظايف محول را بهدست آورند. بهكارگيري امكانات پيشرفتهاي تكنولوژي توليد و ارائه خدمات منجر به توانمندسازي كاركنان و در نتيجه از بروز خطاهاي انساني در مواقع حساس جلوگيري ميكند و ارائه خدمات و يا توليدات متناسب با نيازهاي مشتريان و جامعه افزايش خواهد شد. خطاهاي انساني از جمله عوامل مشكلات اساسي و پايهاي در سازمانها ميباشند كه سازمانها را در معرض بحران قرار ميدهند و موجب ميشوند كه سازمانها از رشد و پيشرفت باز بمانند و اين مشكلات سبب كاهش اثر بخشي، كارايي و سر انجام بهره وري نيروي انساني در سازمانها ميشود. در دانشگاه پيامنور با توجه به تعداد زياد دانشجو و پرداخت شهريه بهصورت ترمي و همچنين تعداد زياد نيروي انساني شاغل كه شامل اعضاي هيأت علمي و كاركنان ادراي ميباشد در سراسر كشور گسترده است و داراي گردش مالي بسيار زيادي در طول سال ميباشد. از اين جهت امور مالي دانشگاه پيامنوراز بخشهاي بسيار مهم و استراتژيك دانشگاه ميباشد كه لزوم دقت و كاهش خطاهاي انساني از اهميت بسزايي برخوردار ميباشد. خطاهاي انساني در عمليات مالي دانشگاه باعث ضرر وخسارات زيادي از نظر مالي به دانشگاه پيامنور ميگردد. و در صورت عدم كنترل هزينهها و جرائم زيادي از اين رهگذر به دانشگاه تحميل خواهد شد.
بررسي خطاهاي انساني بر اساس مدل سه شاخگي ساختاري، رفتاري و زمينهاي و شناسايي عوامل مؤثر در كاهش خطاهاي انساني و تجزيه و تحليل و اين موارد در جلوگيري از خطاهاي انساني به مديران و سازمانها كمك ميكند تا از ايجاد زمينههاي بروز اين خطاها جلوگيري كنند. در اين تحقيق منظور از عوامل ساختاري همه عناصر، عوامل و شرايط فيزيكي و غير انساني سازمان است كه در برگيرنده مجموعه روابط منظم حاكم بر اجزاي داخلي سازمان كه بدنه آن را ميسازند. مانندساختار سازماني. و منظور از عوامل رفتاري يا محتوايي كليه عوامل مربوط به نيروي انساني و روابط انساني سازمان است كه محتواي سازمان را تشكيل ميدهد. مانند انگيزش، روحيه كاري و رضايت شغل، همچنين منظور از عوامل زمينهاي عوامل محيطي و شرايط بيروني سازمان است كه به سازمان احاطه دارد و در سيستمهاي اصلي سازمان از قبيل مشتريان، دولت، بازار و ساير سيستمهاي محيطي سازمان است. كه با شناخت زمينهاي بروز خطاهاي انساني، ميتوان نسبت به فرهنگ سازي ونهادينه كردن آنها با توجه به مقتضيات سازماني اقدام نمود بهطوريكه با مشاهده هر گونه مشكل خطاي انساني در سازمان با ديد سيستمي و نظاممند به بررسي تعاملات ميان مؤلفه مالي مختلف سازماني پرداخت و ريشههاي خطاهاي انساني را شناخت، به اين ترتيب با اقدام اصولي و پيشگيرانه ميتوان عواقب زيانبار خطاهاي انساني را به حداقل رساند.
دانشگاه پيامنور بهعنوان يك ارگان ارائـهدهنـده خـدمات آموزش عالي و بزرگترين دانشگاه دولتي در ايران بـا پراكندگي جغرافيايي زياد، نقش مهمي در حفظ و ارتقاء عدالت اجتماعي براي افراد جامعه بر عهده دارد و جهت دستيابي به اين مهم همواره كاهش خطاهاي كاركنان خود را بهعنـوان يكـي از سياستهاي اصلي خود در جهت ارائه هر چه بهتر خدمات به افراد جامعه مد نظـر قـرار داده اسـت از قبيل پراكندگي، از نقاط مختلف جغرافيايي و عدم تجربه كافي همراه با وضعيت تحصيلي (شخصي) موجب شد كه از يك طرف دانشگاه نتواند به اهداف خود برسد و از طرف ديگر كاركنان انگيزه خود را از دست بدهند. بههمين دليل و با توجه به مباحث مطرح شده محقق به آن است تا با استفاده از مدل سه شاخگي، ضمن تحقيق جامع، مسئله را بررسي نمايد و اميد است بررسي مسئله منجر به حل مشكل در زمينه كاهش خطاهاي انساني در عمليات مالي گردد. لـذا مـسئولان ايـن دانشگاه نيـز در صـدد اسـتقرار سيستم مالي جامع بهعنوان يك راه حل مقرون به صرفه اقتصادي، هستند.
با توجه بهمسائل عنوان شده محقق بر آن شد تا ضمن تحقيقي با استفاده از مدل سه شـاخگي (ميرزايـي اهرنجاني) از سه بعد ساختاري، رفتاري و زمينهاي عوامل مؤثر در كاهش خطاهاي انساني در عمليات مالي دانشگاه پيامنور را بررسي نمايد.
1-2-2 اهميت و ضرورت تحقيق:
خطاهاي انساني عوامل و مشكلات اساسي و پايهاي در سازمان ما ميباشد كه سازمان ما را در معرض بحران قرار ميدهد و موجب ميشوند كه سازمان ما از رشد و پيشرفت باز بماند و اين مشكلات سبب كاهش اثر بخشي، كارايي و سرانجام بهرهوري نيروي انساني در سازمان ميشود.
بررسي خطاهاي انساني بر اساس مدل سه شاخگي ساختاري، رفتاري و زمينهاي تجزيه و تحليل و اين موارد در جلوگيري از خطاها به مديران و سازمان كمك ميكند تا از ايجاد زمينههاي بروز اين خطاها جلوگيري كنند. در اين تحقيق منظور از عوامل ساختاري همه عناصر، عوامل و شرايط فيزيكي و غير انساني سازمان است كه در برگيرنده مجموعه روابط منظم حاكم بر اجزاي داخلي سازمان كه بدنه آن را ميسازند. مانند ساختار سازماني. منظور از عوامل رفتاري يا محتوايي كليه عوامل مربوط به نيروي انساني و روابط انساني سازمان است كه محتواي سازمان را تشكيل ميدهد. مانند انگيزش، روحيه كاري و رضايت شغل و منظور از عوامل زمينهاي عوامل محيطي و شرايط بيروني سازمان است كه به سازمان احاطه دارد و در سيستمهاي اصلي سازمان از قبيل مشتريان، دولت، بازار و ساير سيستمهاي محيطي سازمان است. كه با شناخت زمينهاي بروز خطاهاي انساني، ميتوان نسبت به فرهنگ سازي و نهادينه كردن آنها با توجه به مقتضيات سازماني اقدام نمود بهطوريكه با مشاهده هر گونه مشكل خطاي انساني در سازمان با ديد سيستمي و نظاممند به بررسي تعاملات ميان مؤلفه مالي مختلف سازماني پرداخت و ريشههاي خطاهاي انساني را شناخت، به اين ترتيب با اقدام اصولي و پيشگيرانه ميتوان عواقب زيان بار خطاهاي انساني را به حداقل رساند.
حسابها و مسائل مالي مناسبترين ابزار اطلاعاتي براي تصميمگيريها، سياستگذاريها و تحليلهاي عملكردي را فراهم ميآورد و به مسئولين كمك ميكند كه مفاهيم اساسي را گروهبندي كنند. انجام بدون نقص و خطا، ثبت و ضبط صحيح وقايع مالي بهصورت منظم، نمايانكننده مديريت درست و قوي در سطوح مختلف يك سازمان است. ازاينرو ضرورت كاهش خطاها در عمليات مالي خصوصاً خطاهاي انساني مورد توجه سازمانها از جمله دانشگاه پيامنور است.
حساسيت عمليات مالي و هزينههاي بالا و گاهاً جبرانناپذير خطاهاي انساني، اهميت شـناخت عوامـل مؤثر در كاهش خطاهاي انساني در عمليات مالي را صد چندان ميكند، مسلماً شناسايي، تجزيه و تحليل اين عوامل در كاهش خطاهاي انساني مؤثر؛ و باعث استفاده بهينـه و اثـر بخـش از نيروي انساني خواهد شد. ازاينرو و در راستاي لزوم شناخت عواملي كه در كاهش خطاهاي انساني در عمليات مالي در دانشگاه پيامنور مؤثر هستند محقق در اين تحقيق با استفاده از مدل سه شاخگي در صدد بررسي جامع مسئله بر آمده، تا با شناخت بيشتر مديران دانشگاه پيامنور در برنامهريزي، تصميمگيري و استرتژي با توجه به اطلاعات صحيح در جهت نيل به اهداف و مإموريتهاي ياري كند.
1-3 سؤالهاي اصلي تحقيق:
عوامل مؤثر در كاهش خطاهاي انساني در عمليات مالي در مدل سه شاخگي كداماند؟
آيا عوامل ساختاري در كاهش خطاهاي انساني در عمليات مالي مؤثرند؟
آيا عوامل رفتاري (محتوايي) در كاهش خطاهاي انساني در عمليات مالي مؤثرند؟
آيا عوامل زمينهاي (محيطي) در كاهش خطاهاي انساني در عمليات مالي مؤثرند؟
1-4 فرضيه هاي تحقيق:
1- عوامل ساختاري در كاهش خطاهاي انساني در عمليات مالي مؤثر است.
2- عوامل رفتاري در كاهش خطاهاي انساني در عمليات مالي مؤثر است.
3- عوامل زمينهاي در كاهش خطاهاي انساني در عمليات مالي مؤثر است.
1-5 اهداف تحقيق:
1-5-1 هدف اصلي تحقيق:
بررسي عوامل مؤثر در كاهش خطاهاي انساني در عمليات مالي با استفاده از مدل سه شاخگي (ساختاري، رفتاري و زمينهاي) كه تجزيه و تحليل اين مدل كمك به جلوگيري از بروز خطاهاي انساني در سازمانها ميشود.
1-5-2 اهداف فرعي تحقيق:
هدفهاي فرعي شناسايي؛ 1. شناخت عوامل شرايط فيزيكي و غيرانساني مرتبط با سازمان است كه بدنه اصلي ساختار سازمان را تشكيل ميدهند. 2. شناخت عوامل عوامل مربوط به نيروي انساني (محتوايي) و 3. شناخت عوامل محيطي كه ارتباط مستقيم با شرايط فيزيكي و نيروي انساني سازمان دارند، كه باعث جلوگيري از بروز خطاهاي انساني در سازمان ميشوند.
1-6 استفادهكنندگان از تحقيق
كليه ذينفعان، دستاندركاران مالي، مديريت، تصميمگيرندگان سازمانها و سياستگذاران از جمله مديران دانشگاه پيامنور، مؤسسات مالي و حسابرسي، امور مالي دانشگاه پيامنور و ساير ادارات و سازمانهايي كه نيروي انساني در انجام امور مالي آنها نقش اساسي دارد.
1-7 روش تحقيق:
تحقيق در لغت بهمعناي درست و راست گردانيدن، پيدا كردن، يافتن يا جستجوي حقيقت آورده شده است. تحقيقات علمي براساس دو مبنا، يعني هدف و گردآوري دادهها بهصورت زير تقسيمبندي ميشوند.
الف) تحقيقات علمي بر اساس هدف:
براساس هدف تحقيقات علمي را ميتوان به سه گروه بنيـادي، كاربردي و عملي تقسيم كرد.
تحقيقات بنيادي: هدف تحقيق بنيادي تبيين روابط بين پديدهها و افـزودن بـه مجموعـه دانـش موجود در يك زمينه خاص ميباشد. در تحقيق بنيادي نظريه مورد بررسي قرار گرفته و تأييد يا تعديل ميشود.
تحقيق كاربردي: هدف در اين نوع تحقيق، توسعه دانش كاربردي در يك زمينه خاص مـيباشد. اين تحقيقات با استفاده از زمينه و بستر شناختي و معلوماتي كه از طريـق تحقيـق بنيـادي فراهم شده است، براي رفع نيازمنديهاي بشر و بهبود و بهينهسازي ابزارها، روشها، اشـياء و الگوها در جهت توسعه رفاه و آسـايش و ارتقـاي سـطح زنـدگي انـسان مـورد اسـتفاده قـرار ميگيرد.
تحقيق عملي: اين تحقيقات را بايد تحقيقات حل مسأله يا حل مشكل ناميد. اين تحقيقات بـا هدف رفع مشكل انجام ميشوند.
ب) تحقيقات علمي براساس نحوه گردآوري دادهها:
تحقيق توصيفي: در تحقيقات توصيفي محقق بهدنبال چگونه بودن موضوع است و مـيخواهـد بدانـد پديده، متغير، شيء يا مطلب چگونه است. بهعبارتي اين تحقيق وضع موجود را بررسـي مـيكنـد و بـه توصيف نظامند وضعيت فعلي آن مـيپـردازد و و يژگيهـا و صـفات آن را مطالعـه و در صـورت لـزوم ارتباط متغيرها را بررسي ميكند.
تحقيق آزمايشي (تجربي): در اينجا محقق در متغيرها دخل و تصرفي نداشته است اساساً حضور نـدارد و آنها را نميشناسد، بلكه تحقيق علمي را انجام ميدهد تا ايـن متغيرهـا و عـواملي را كـه باعـث بـروز واقعه شده است را شناسايي كند.
تحقيق حاضر از نظر هدف، يك تحقيق كاربردي است كه كـاربرد مـدل سـه شـاخگي را در بررسي عوامل مؤثر در كاهش خطاهاي انساني در عمليات مالي دانشگاه پيامنور، بررسـي ميكند و از نظر نحوه گردآوري دادهها، يك تحقيق توصيفي از نوع موردي ميباشد.
1- 8 جامعه آماري:
جامعه آماري عبارت است از مجموعهاي از افراد يا واحدها كه داراي حداقل يك صفت مشترك باشند و محقق مايل است به تحقيق درباره آنها بپردازد. با توجه به اينكه تحقيق حاضر در حوزه مالي دانشگاه پيامنور اجـرا مـيشـود. جامعـه آمـاري تحقيـق، كليه مسئولين و كاركنان اداري و علمي داراي مدرك دانـشگاهي فـوق ديـپلم، ليـسانس، فـوقليـسانس و دكتـري مرتبط با حـوزه مـذكور ميباشند كه تعداد آنها 672 نفر ميباشند. تعداد جامعه آماري براساس ميزان تحصيلات در جدول 1-1نشان داده شده است.
1-9 روش نمونهگيري و تعداد نمونه آماري:
در اين تحقيق بهمنظور بـرآورد حجـم نمونـه از فرمـول ذيـل استفاده گرديد:
براي متغيرهاي كيفي در فرمول تعيين حجم نمونه، p و q معمولاً برابر با 50%e معـادل 06% و مقدار Z نيز، از جدول توزيع نرمال و براي سطح خطاي 5% انتخاب ميشود. در نتيجه، با توجه به حجم جامعه در دسترس، حداقل حجم نمونه موردنياز كه شامل 200 نفر مـيباشـد، تعيـين گرديد.
1- 10 ابزار تحقيق:
در تحقيق حاضر جهت جمعآوري اطلاعات از جامعـه آمـاري از پرسـشنامهاي كـه توسـط محقـق بـراساس اطلاعات بهدست آمده از ادبيات تحقيق، در مقالات معتبر علمي، در سه دسته عوامل ساختاري، رفتاري و زمينهاي مؤثر در كاهش خطاي انساني در عمليات مالي، طـرح و مـورد آزمـون و سـنجش قـرار ميدهد، استفاده شده است.
1- 11 روش جمعآوري اطلاعات:
الف) روش كتابخانهاي
بهمنظور جمعآوري اطلاعات، هماند بسياري از پژوهشها در علوم انساني، منابع مربوط به ادبيات موضوع مورد بررسي قرار گرفته و با استفاده از منابع موجود در كتابخانهها و استفاده از مقالات موجود در اينترنت و مجلات معتبر، اطلاعات كتابخانهاي لازم جمعآوري و مورد استفاده قرار گرفته است. كه از اين اطلاعات، براي تدوين مبانب نظري و پيدا كردن معيارها و شاخصهاي لازم براي سنجش موضوع مورد پژوهش استفاده خواهد شد.
ب) روش ميداني
با استفاده از اين روش به جمعآوري نظرات نمونه آماري در قالب پرسشنامه پرداخته خواهد شد. پرسشنامه يكي از ابزارهاي رايج تحقيق و روش مستقيمي براي كسب دادههاي تحقيق است. پرسشنامه مجموعهاي از سؤالهاست كه پاسخدهنده با ملاحظه آنها پاسخ لازم را ارائه ميدهد. اين پاسخ، داده موردنياز محقق را تشكيل ميدهد. از طريق سؤالهاي پرسشنامه ميتوان دانش، علائق، نگارش و عقايد فرد را در مورد موضوعي خاص ارزيابي نمود.
در اين تحقيق از دو روش كتابخانهاي و ميداني جهت جمعآوري اطلاعات استفاده شد. در مرحله اول با استفاده از روش كتابخانهاي و استفاده از؛ 1. مقالات چاپ شده در مجلات تخصصي. 2. گزارشات رسمي سازمانها. 3. اسناد و مداركي كه سازمانها براي اهداف ديگر تهيه كردهاند. و در مرحله دوم از روشها ميداني (مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه) از روش پرسشنامه براي جمعآوري اطلاعات استفاده شده است.
1-12 روش تجزيه و تحليل اطلاعات:
براي تجزيه و تحليل اطلاعات جمعيتشناختي از آمار توصيفي از قبيل نمودارها، جداول و... استفاده ميشود و براي آزمون دادهها از آمار استنباطي از قبيل آزمون تكنمونهاي تي و آزمون فريدمن مورد استفاده قرار ميگيرد و براي تجزيه و تحليل دادهها از نرمافزار اس. پي.اس.اس اسفاده ميشود.
1-13 قلمرو تحقيق:
الف) قلمروموضوعي تحقيق: قلمرو موضوعي تحقيق عبارت است از بررسي عوامل مؤثر در كاهش خطاهاي انساني در عمليات مالي است.
ب) قلمرو مكاني تحقيق: قلمرو مكاني تحقيق امور مالي دانشگاه پيامنور است.
ج) قلمرو زمـاني تحقيق: قلمرو زماني تحقيق مربوط به سـال تحصيلي 94-93 ميباشد.
1-14 محدوديتهاي تحقيق:
با توجه به جديد بودن مقوله تحقيق در زمينه كاهش خطاهاي انساني در عمليات مالي در دانشگاه پيامنور، كاركنان ردههاي غيـ مـديريتي دا
متن كامل در سايت
متن كامل پايان نامه ها با فرمت word و پسوند doc قابل ويرايش مقطع كارشناسي ارشد با امكان دانلود رايگان پروپوزالها (فصل اول پايان نامه ها) و امكان خريد پايان نامه
40y.ir
برچسب: ،
ادامه مطلب